Nerre skrev:
Har du brutit huvudströmmen så ska det ju inte vara nån fara.

Stövlar isolerar sällan bättre än ett par gympadojor så det är nog lite överdrivet. Som jag ser det så är det viktiga att man inte har nån bar hud som kan råka komma åt jord (ex. stegen) av misstag. Strumpor räcker inte riktigt för de är tunna och så fort de är lite fuktiga av svett så leder de ström bra. Men skor, långbyxor, långärmad skjorta/tröja (som går ner över midjan ordentligt) och handskar. Och sen se till att man är medveten om vad man stödjer sig mot.

Om stegen är i trä blir det såklart inte lika kinkigt, jag insåg just att jag har ju resonerat utifrån en metallstege.

Man ska ha respekt för el, men det betyder ju inte att elen attackerar om man visar rädsla:)
OK!

Jag kommer använda en träpall. :)
 
Hoppas bara huset står kvar nu ikväll då. :O

Iofs, det var ett par veckor sen jag plockade ner lampan och inget har hänt..
 
Du behöver inte vara orolig för brand, bara för att de hänger oisolerade.

Brandrisken gäller i första hand om man har dåliga kopplingar som det går ström igenom. Då blir det varmt i den dåliga kopplingen. Men alltså bara om det går ström, ex. till en elradiator/elspis eller något annat som drar mycket ström. Det ger ingen extra brandfara om det ligger spänning på en dålig koppling, bara om kopplingen leder en ström.

Det som kan hända, med rätt låg sannolikhet i kopplingar där det inte går ström, är om ex. en kardel spretar ut och kommer i kontakt med jord, eller den andra ledaren. Då går det ju ström igenom kardelen, och det är ju en solklart dålig koppling mellan kardelen och ex. det jordade höljet. Så det blir varmt. Men även en enstaka kardel leder ström så bra att säkringen kommer att lösa ut. I det osannolika fallet så blir den här "beröringen" mellan kardel och jord en så dålig koppling att strömmen begränsas till ex. 10A. Dvs. inte tillräckligt för att lösa säkringen, men det blir väldigt varmt, även i det läget så bränns oftast kardelen bort så fort att inget mer hinner bli varmt.

Så som sagt, den stora risken för brand ligger i ex. en dåligt åtdragen skruv i en koppling, eller en toppklämma som inte snurrats på tillräckligt hårt.

Toppklämmor av torix modell som tvinnar ihop trådarna är lite mer avancerade än man kan tro vid en hastig blick. Den koniska gänginsatsen har vassa gängor som skär in lite i kopparkardelerna som tvinnas ihop. Just där gängan skär in så blir det en gastät koppling mellan gängorna och koppartråden. Det kommer inte att bildas oxider i den kopplingsytan.

Så det är en himmelsvid skillnad på att tvinna med en toppklämma, mot att bara tvinna ihop med fingrarna och sedan isolera med eltejp, som kan hittas i dålia hempulkopplingar.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Fishdoc skrev:
Tack för tipsen.. Ditt översta tips har ju dock blivit hyfsat sågad i recensionerna på hemsidan.
Om du menar recentionerna på classes hemsida så är det inget jag upplevt. Batterierna är inget probelm att få ut och jag tycker inte att det feldetekterar. Vilket den andra gör, där räcker det med att dra den mot handen eller en spänningslös kabel för att den ska börja blinka.

Har bara testat huvudsäkringarna med den då jag har automatsäkringar överallt annars men där fungerade den.
 
sblixten skrev:
Jag tolkar era svar som att jag gör rätt som kortsluter(nuddar) ledningarna vid varandra innan jag tar i dem så länge vi pratar om en normal villa och jag inte är vid centralen.
Varför jag gör detta är för att även jag är nojig när det gäller el och jag såg en elektriker göra på detta vis en gång.
Jag gör detta efter att jag tagit bort aktuell säkring och i regel mätt upp spänningslöst.
Innan jag började med denna metod så var det huvudströmbrytaren som gällde.
Så kan du gott göra, bara du först mätt för att kolla spänningslöshet och kopplat från på ett sätt som du är säker på dvs bryt med dvärg eller skruva ur gängsäkring osv. Känner du dig tryggare på det sättet är det ok, och riskerna med att kortsluta i en bostadsinstallation är små. Men givetvis inget man ska göra aktivt av lättja för att hitta rätt säkring eller liknande.
 
  • Gilla
sblixten och 1 till
  • Laddar…
Ok.. Nu har jag gjort mitt första försök. Gick bra att få spänningslöst genom att bryta huvudström.

Dock fick jag ej på dessa toppklämmor. De tre sladdarna har lödda kopparändar... Ingen aning hur jag ska få på dem..

Nu lät jag plastskyddet som jag tidigare satt på vara av (tänker att det snarare skulle leda ström än att isolera..) och så särade jag markant på de tre sladdarna.

Efter påslagen huvudström kollade jag efter spänning -inget utslag.


Edit: TACK hempularen, för informativt svar.
 
Redigerat:
Är det lödda ändar så är det nån som har gjort som man inte ska göra.
 
Nerre skrev:
Är det lödda ändar så är det nån som har gjort som man inte ska göra.
Det var mycket vanligt i apparater från 60-70 talet att rk var förtennad i ändarna innan den monterades i sockerbitar eller i stickkontakter. Även fabrikstillverkade apparater. När öppnar en sådan stickpropp idag, då glappar ofta ledningen och skruven är ''lös''.
 
Denna tråd slår nog alla rekord, och TS är lika om inte värre "nojig" nu när h¤n skall gå och lägga sig.
 
Mikael_L
Fishdoc skrev:
Dock fick jag ej på dessa toppklämmor. De tre sladdarna har lödda kopparändar... Ingen aning hur jag ska få på dem..
Jag tycker egentligen att du ska klippa bort den skalade änden på dina sladdar och därigenom få bort både ev lödning och av torix vridna och misshandlade kabeländar.
Sen skalar du upp 12mm av ny fräsch koppar och kopplar med wago 222.
WAGO-222-415.jpg
http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago/Pr363051000
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...plingslister-klammor/kopplingsklammor-402412/

Varför du ska använda dessa kopplingsklämmor är för att dels är dom godkända för nästan alla slags ledningar, från 0,1mm2 till 2,5 mm2 av alla typer, allt från solid koppar (EK) till finkardelig (RK) ledare. RK är även tillåten upp till 4mm2.
Sen är den i princip omöjlig att misslyckas med. Vilket inte är fallet med Torix och många andra slags klämmor.
 
Jo man kan misslyckas även med den om man inget vet om el, Det skall vara en färg i varje klämma således, !st till fas/tändtråd 1 st till nolla och en till jord/gulgrön
 
Ja, det som det känns som många har missat här är att trådarna inte ska kopplas till nåt, de är överblivna och ska bara "isoleras".

Den stora risken med Wago-klämman är ju att man stoppar in en sladd i varje hål och kopplar en fin kortslutning.

Ska man bara isolera två oanvända ledare i en dosa så är de vanliga toppklämmorna lämpligare tycker jag. Och de ska väl gå att få dit även om det är förtennta ledare? U-båt skulle ju kunna vara ett alternativ, men då måste man vara helt säker på att det är spänningslöst (eller ha en skruvmejsel avsedd för arbete under spänning).
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Denna tråd slår nog alla rekord, och TS är lika om inte värre "nojig" nu när h¤n skall gå och lägga sig.
Meningslöst inlägg, men nej, inte det minsta nojjig längre.
 
Nerre skrev:
Ja, det som det känns som många har missat här är att trådarna inte ska kopplas till nåt, de är överblivna och ska bara "isoleras".

Den stora risken med Wago-klämman är ju att man stoppar in en sladd i varje hål och kopplar en fin kortslutning.

Ska man bara isolera två oanvända ledare i en dosa så är de vanliga toppklämmorna lämpligare tycker jag. Och de ska väl gå att få dit även om det är förtennta ledare? U-båt skulle ju kunna vara ett alternativ, men då måste man vara helt säker på att det är spänningslöst (eller ha en skruvmejsel avsedd för arbete under spänning).
Precis.. det verkar inte gått in helt att jag bara vill isolera dessa j*kla kablar och sen stoppa undan dem.

Alldeles för luddig trådstart kanske...


Nej, skruvmejsel vill jag undvika.. Torix hade varit bra om jag hade fått på dem... men det känns som att de lödda topparna försvårar det.
 
Redigerat:
De lödda topparna borde inte försvåra det, du kanske inte vrider tillräckligt mycket? Eller är det klenare ledare än 1,5-kvadrat? Jag har ingen koll på hur klena ledare Torix klarar... Har du provat att ta en sladd (som inte är ansluten till nåt alltså) och skruva på en Torix? Då kan du ju enklare se hur det går.

Jag har inte använt Torix så mycket men vill minnas att det brukar krävas några varv innan man känner att den tagit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.