Hej!

Vi har köpt en ny bostadsrätt där vi upptäckte att alla eluttag var av s.k. fransk standard(typ E) likt den nedan. Lägenheten i övrigt är i mycket gott skick då den totalrenoverades för 3-4 år sedan.

IMG_1383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vanliga svenska stickproppar fungerar ju utmärkt i dessa, och vi har inte upptäckt att något ska vara fel. Men vi blev osäkra när två bekanta till oss som jobbar med liknande installationer påpekade att detta ”inte var lagligt att installera av en certifierad elektriker i Sverige”. Om nu dessa inte är installerade av certifierad elektriker, då blir man ju fundersam om resten av elen är korrekt dragen vid totalrenovationen. Lägenheten har bland annat infällda spottar i alla rum, el-golvvärme i badrum, el-handdukstorkare etc.

Är det någon som vet om dessa är godkända att installera? Jag är inte ute efter att lägga skuld på någon tidigare ägare eller så, utan vill bara vara säker på att elen är installerad på ett korrekt sätt.

Jag har forskat lite själv med hjälp av Elsäkerhetsverket, men fastnar på att jag inte kommer åt de ”Måttblad för stickproppar och uttag för allmänbruk” från SS då de kostar pengar. Jag har under vägen i alla fall hittat fram vilka lagar, förordningar och föreskrifter som bör följas vid installation av eluttag. Sedan bör kanske dessa tolkas av någon mer juridiskt kunnig än mig själv.




Nedan följer utdrag ur de dokument jag hittat:

Ur ”Elsäkerhet för elektrisk materiel” sid 4: (http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsäkerhet för elektrisk materiel .pdf )
”Svenska lagar och bestämmelser på elsäkerhetsområdet bygger på lågspännings -direktivet, LVD. I det svenska regelverket implementeras lågspänningsdirektivet genom Ellag (1997:857), Förordning (1993:1068) om elektrisk materiel och Elsäkerhetsverkets föreskrifter om viss elektrisk materiel samt allmänna råd om dessa föreskrifters tillämpning, ELSÄK-FS 2000:1. ”

Sid 9:
”Det finns specialregler för sådana stickproppar och 230-voltsuttag med märkström upp till och med 16 Ampere som är avsedda för allmänt bruk. Dessa ska vara utförda enligt måttblad angivna i Elsäkerhetsverkets föreskrift (Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2000:1) och certifierade av ett så kallat anmält organ, se 2 § definitioner i föreskriften.”

Förordning (1993:1068) 3 §: (http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ng/Forordning-19931068-om-elek_sfs-1993-1068/ )
Allmänna skyldigheter beträffande elektrisk materiel
3 § Den som för användning inom landet tillverkar, importerar, upplåter, saluför eller överlåter på annat sätt samt installerar elektrisk materiel skall svara för att materielen uppfyller gällande säkerhetskrav.
Den som äger eller annars svarar för användningen av elektrisk materiel skall svara för att den används på ett sätt som inte riskerar säkerheten och att den underhålls på ett nöjaktigt sätt.
Den som använder elektrisk materiel skall förvissa sig om att den är säker för användning.

Som hänvisar till ELSÄK-FS 2000:1: (http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2000-1.pdf )
Stickproppar och uttag för allmänbruk
12 § Stickproppar och uttag för 230 V växelström och märkströmmar upp till och med 16 A, avsedda för allmänbruk, skall för att få användas, upplåtas, saluföras eller på annat sätt överlåtas inom landet, vara utförda enligt nedan angivna måttblad. De skall dessutom vara certifierade av ett anmält organ.

Bestämmelserna i första stycket gäller inte för stickproppar och uttag med funktioner utöver fasledare, neutralledare och skyddsledare samt för speciella anslutningsdon som inte är losskopplingsbara utan hjälp av verktyg.

Måttblad för stickproppar och uttag för allmänbruk:
Publikation Måttblad
SS 428 08 34, utgåva 1, 1998 I, II, III, III a, IV, IV a, VII, VII a
XVI, XVII
SS 428 08 68, utgåva 1, 1999 I
SS 428 08 68, tillägg T1, 2000 II
SS-EN 50 075, utgåva 1, 1991 I
EMKO-TUI (231-SEC) SF 107/82 XIX
SS 428 08 31, utgåva 3, 1995 I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII


Som i sin tur hänvisar till Svensk Standards publikationer som endast går att få tag igenom att köpa varje enskild publikation för ca 1000kr per pdf. Går det att få tag i måtten i dessa publikationer på annat sätt?

http://www.sis.se/elektroteknik/eltillbehör/stickproppar-uttag/ss-42808342
http://www.sis.se/elektroteknik/eltillbehör/stickproppar-uttag/ss-4280868
etc.
 
Det har framgått av en tråd på elforumet här tidigare i år att utländska uttag inte får installeras i Sverige, då gällde det Danska uttag.

Du skriver att svenska pluggar passar i uttaget. Det gör de inte. En vanlig svensk kontakt saknar hål för jordstiftet i ditt uttag. Därmot så säljs många apparater i Sverige med en multiplugg som har både jordanslutning på sidan, och ett jordhål som behövs för de här uttagen, detta för att de skall passa även utanför Sverige. Och så finns ju givetvis de platta Europluggarna som används på apparater som är dubbelisolerade, och inte skall jordas.
 
Ah, jag kanske skulle sagt att vi inte har en enda inkopplad apparat som inte passar, men du har nog rätt. Så om jag skulle använda en icke-multiplugg likt den här nedan så skulle jag inte få jordat. Det är ju helt klart inte bra. :(

Schuko_plug_and_socket_annotated.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det följande tråd du menar?
http://www.byggahus.se/forum/el/209435-danska-eluttag.html

Den kikade jag på tidigare, men den fastnar ju på samma punkt som jag gör; att de dokument som är nyckeln till detta kostar en massa pengar..
 
Av bilden att döma så ser uttagsbrunnarna dessutom ut att vara grunda. Det är i så fall en säkerhetsrisk. Brunnarna skall vara så djupa att ex. ett barn inte skall kunna få in fingret när kontakten är "halvt isatt". Dvs. om stiften når in och får kontakt så måste utrymmet vara oåtkomligt.

Det finns en speciell standard för hur det skall testas, dels med ett speciellt "mätfinger" dels skall man kunna stoppa in ex. en nål i springan utan att kunna få kontakt med något strömförande. Det är det kravet som gör att de platta Eurokontakterna har plastisolerade kontaktstift, de leder bara i yttre spetsen.

jag vet att apparater som sålts i Sverige har fått försäljningsförbud när kontakten inte uppfyllt de svenska måttreglerna.
 
Man kan ju undra vad det är för "pucko" som installerar den typ av uttag i Sverige ????? Det är få apparater med monterad sladd som har multipropp så det inbjuder till en mängd "innovativa" lösningar. OM det sitter normala apparatdosor kan man ju alltid byta uttagen till "vanliga" vilket inte är helt ekonomiskt oöverkommligt.
 
elmont skrev:
Man kan ju undra vad det är för "pucko" som installerar den typ av uttag i Sverige ????? Det är få apparater med monterad sladd som har multipropp så det inbjuder till en mängd "innovativa" lösningar. OM det sitter normala apparatdosor kan man ju alltid byta uttagen till "vanliga" vilket inte är helt ekonomiskt oöverkommligt.
Utan att jag har någon åsikt om riktigheten av att montera dessa uttag eller inte så måste jag nog trots det ifrågasätta att det skulle vara "få apparater" som har multiproppar monterade.

Tittade på alla mina apparater i hemmet och alla har dessa monterade ifrån leverantören om dom inte har den platta typen för "dubbelisolerade" apparater. Så idag är det nog mer vanligt än ovanligt och om man har multitypen E/F så täcker man ju en hel del av europas uttag vilket gör det ganska troligt att dessa monteras på en hel del apparater till EU marknaden..

Har den typen av uttag i min båt och jag har aldrig behövt fixa några "innovativa" lösningar för apparater och då har jag ganska mycket apparater, allt från hushållsmaskiner, kaffekokare, dammsugare och annat bra att ha ombord. Så jag skulle nog vilja påstå att dom stickproppar av multityp är ganska vanliga idag.

Men som sagt detta är inget inlägg om uttagets vara eller inte vara i Sverige utan mer en reflektion ;)
 
Redigerat:
Efter en liten snabbkoll i mitt hem så har är ca 20% av "mina" apparater försedda med multipropp, så det varierar säkert rätt mycket. När det kom till "skarvsladdar" så var det inte en med multi.
Problemen kommer väl när man skaffar nått med "vanlig " stickpropp som inte passar.
 
Du har väl gamla kablar :D

Kollade genast alla mina grenuttag med och utan strömbrytare kommande från så enkla ställen som "Claes i Sjön", Kjell och Jula och dom hade alla denna typ av propp.

Men som du så riktigt påpekar så går det inte med vanliga proppar typ F så det kan ju bli lite opraktiskt emellanåt.;)
 
elmont skrev:
Man kan ju undra vad det är för "pucko" som installerar den typ av uttag i Sverige ???
Det som jag nu undrar är ju inte huruvida installatören är ett pucko eller inte, utan om han faktiskt begår ett lagbrott eller om det tyder på att det inte är en certifierad elektriker som gjort det. Får man verkligen sätta in vilka eluttag man vill i en bostadsrätt?!

Den som totalrenoverade lägenheten gjorde det på entrepenad vad jag vet, och jag har svårt att tro att hon i efterhand ångrade sig och bytte ut alla eluttag själv.
 
Jag tvivlar starkt på att en firma med svensk behörighet i Sveige skulle utföra ett jobb med den typen av matr.
 
Uttagen i sig är, om än inte formellt tillåtna, knappast någon säkerhetsrisk, snarare ett praktiskt problem. Däremot skulle jag ta närvaron av dem som en anledning att gå igenom elinstallationen i sin helhet.
 
Om det var ett brott att installera dom så är brottet med största sannolikhet preskiberat. Frågan är snarare om du är skyldig att byta ut dom. Du är ju ägare och har köpt lägenheten med uttagen som dom är.

Men ibland vill man ju ha belägg för sina svordomar:sly:mad:
 
Det är ju en bostadsrätt och inte ett hus, så jag antar att det blir en undersökningsplikt vs upplysningsplikt-fråga. Någon som kan det bra?
 
Elinstallationen inne i lägenheten brukar vara lägenhetsägarens problem och inget föreningen bryr sig om. Vore jag i dina kläder skulle jag ta dit en elektriker för att kontrollera anläggningen och få det som inte är "normalt" utbytt. Är allt i övrigt OK så tar det 5-10 min att byta uttag, ett 5 pack jordade Elko uttag kostar 579 hos Jula och nöjer du dig med lågprismärket Anslut kostar dom ca 50:- st.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
När det gäller en bostadsrätt så regleras detta i köplagen (googla, den är rätt lättläst). I den finns klausuler som liknar jordabalkens regler om fel.

Den säger i princip att köparen har rätt att begära ekonomisk ersättning, eller i vissa fall häva köpet. Om varan (en br är lösöre, ungefär som att köpa en cykel på blocket) har brister som köparen inte hade anledning att förvänta sig.

Men precis som i jordabalken säger man att köparen har inte rätt att få ersättning för fel som han kunde upptäcka eller borde kunnat upptäcka vid en nogrann undersökning av varan.

En väsentlig skillnad mellan köplagen och jordabalken är att du har bara rätt att klaga på fel upp till två år efter köpet, vid fastighetsköp gäller 10 år.

Det här är ju ett fel som är väldigt uppenbart om man tittar efter. Så jag har svårt att tro att detta inte skulle falla under din undersökningsplikt,

Få fram en prisuppgift på vad det kostar att fixa, och ställ ett krav till säljaren, om ni kan kompromissa om halva kostnaden så bör du se dig själv som stor vinnare.

Just att byta uttag får du göra själv som icke behörig (om du är säker på hur det skall göras).

Å andra sidan så kanske det vore bra att ta dit en elfirma som får besiktiga i den mån det går också (EIO test). Detta är ju en indikation på att arbetet ev. inte är utfört av en fackman. Fast jag tror inte att det skulle vara helt omöjligt att få en elektriker att installera de här uttagen trots att det inte är tillåtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.