S
jackohl skrev:
Tack för era svar!
Vad är nackdelarna med att limma direkt mot taket, förutom att belysningen inte kan flyttas?
Det känns som att det blir väldigt mycket jobb om jag ska borra och plugga på varje ställe reglarna ska fästas. Men det kanske det är värt?
inga nackdelar direkt. dock gillar inte jag att bara limma dit. jag drar gärna dit några spikplugg innan jag släpper på skivhissen. lättast montage är ju egentligen att sätta plåtreglar. till exempel från denna firma
http://www.gyproc.se/konstruktioner/undertak+och+innertak/undertak+med+stålstomme
 
För att fästa reglarna i taket, vad tror ni kunniga om expanderspik?
Vilken av dessa är bäst för att fästa i betongtak isf?

20141029_203032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141029_202940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
expanderspiken gillar jag
 
Nu har jag fixat 45x95 reglar och 1200x2400mm gipsskivor. Är det korrekt att placera reglarna med cc60? :p
 
Nej, cc/30 är korrekt.
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Glespanel i tak är ju tillräckligt med cc 400. Onödigt mycket plank med mindre avstånd.
 
oceanis skrev:
Glespanel i tak är ju tillräckligt med cc 400. Onödigt mycket plank med mindre avstånd.
Dum fråga kanske, men vad är skillnaden på glespanel och reglar?
 
I ditt fall menar jag samma.

Om du väljer 300 eller 400 spelar inte så stor roll i ditt fall anser jag. Men ett 300 avstånd brukar användas om det finns risk för fukt i rummet som då hindrar gipsskivorna att hänga ner. Så om du har virke hemma sätt det 300.
 
S
jackohl skrev:
Nu har jag fixat 45x95 reglar och 1200x2400mm gipsskivor. Är det korrekt att placera reglarna med cc60? :p
jag hoppas du har en hiss när du har så stora skivor.
 
Okej tack för svaret!

SBH ja det blir att hyra en hiss annars kommer det vara omöjligt :)

Säljaren tipsade om nå vaxad betongskruv som skulle fungera lika bra som expanderspik. Nån som vet om det är sämre med bara skruv eller likvärdigt?
 
S
jackohl skrev:
Okej tack för svaret!

SBH ja det blir att hyra en hiss annars kommer det vara omöjligt :)

Säljaren tipsade om nå vaxad betongskruv som skulle fungera lika bra som expanderspik. Nån som vet om det är sämre med bara skruv eller likvärdigt?
borra och dra in med dragare med betongskruv eller borra och slå in med expanderspik
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.