Nu är det längesedan jag tog min jägarexamen och jag har inte hållit mig särskilt uppdaterad men såvitt jag känner till så får du jaga inom tätbebyggt område men inte skjuta.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Yxa, spjut,fallgrop eller lasso är alltså valet ?(y)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nja :)

I realiteten är det nog bara fälla som är tillåtet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Du kan ju inte gå ut med studsaren och skjuta grisen i trädgården. Men du kan ju använda en fälla för att fånga grisen och sedan avliva den med slaktmask (lycka till med att få på den) eller på ett humant sätt transoprtera grisen till en annan plats där du på ett etiskt och effektivt sätt kan döda den med tex. en studsare.

Bekymra dig dock inte för sådana frågor inför provet för de kommer inte att vara på den nivån. Tänk på säkerhet och sunt förnuft samt lär dig att skilja på älgtjur och älgko även när de inte har horn. Samma sak gäller även de andra hjortdjuren samt vildsvin.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
D09
ha ha tror inte den frågan kommer men har märkt efter att ha gjort otaligt antal prov att när man får frågan ur en annan vinkel, lite vriden osv så är det lätt att tänka fel. Därför håller jag på o matar råfaktan ( lagtexten nu ) =)

Är provet som appen jägarexamen eller jägartestet så är jag inte orolig men jägarskolan ligger jag lite lägre på, dock oftast godkänt.

Snart dags och testa en uppskrivning för skoj skull ; )
 
D09 skrev:
Dum fråga: ( nu har jag inte hunnit läsa hela lagtexten )

Får man som fastighetsägare döda vildsvin som kommer in på tomten`?

Min uppfattning var att ingen jakt får ske inom t ex tätbebyggt, detaljsplanerat etc

"
Rätt till jakt efter vissa djur
23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,
2. den som har en handelsträdgård, anläggning för yrkesmässig fruktodling eller plantskola men saknar jakträtt där döda hare, om det behövs för att förhindra skador på träd eller trädplantor; därvid skall djur som dödats tillfalla jakträttshavaren,
3. den som innehar mark men saknar jakträtt där fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.
"
[länk]
Som jag har förstått det hela:

Du har alltid jakträtt på din egen mark om du inte avtalat bort denna till någon annan (d.v.s. även på t.ex. tomt i ett villaområde). Däremot finns det restriktioner när det gället t.ex. användning av skjutvapen inom tätbebyggt område. Om sedan reglerna kräver skjutvapen för jakt på ett visst viltslag så som vildsvin så får du alltså inte jaga vildsvin på tomten eftersom du inte får skjuta där. Nu är jag inte helt uppdaterad men jag tror det numera finns fällor godkända för fångst av vildsvin. Du skulle alltså då kunna ställa en sådan på tomten. Men frågan är om du sedan får avliva det infångade vildsvinet utan att använda skjutvapen?

Jag gissar att punkt 1 som du citerar ovan främst är till för att hantera fall där någon bor på ett ställe utan att ha jakträtt, kanske genom att hyra ett hus. Eftersom man då inte äger tomten så har man inte med automatik jakträtt. Utan detta undantag så skulle man då inte få lov att sätta ut musfällor och liknande.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
D09
Dum fråga

Kan man göra så att man skriver provet - får godkänt - söker vapenlicens

tränar med vapnet och skjuter sedan upp på de praktiska proven och får jaga.

eller måste man göra de teoretiska + praktiska proven innan man söker vapenlicens och kan köpa sig ett gevär och träna in sig på?

edit

så enkelt var det inte =P
 
Redigerat:
Du behöver fullgöra skjutproven för att kunna få vapenlicens.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Om du har en skjutbana i närheten så är det inte ovanligt att de har vapen du kan få låna när skjutbanan är öppen.

Nu är det väl hagel och .22 som är först ut om jag minns rätt?
 
D09 skrev:
Dum fråga: ( nu har jag inte hunnit läsa hela lagtexten )

Får man som fastighetsägare döda vildsvin som kommer in på tomten`?

Min uppfattning var att ingen jakt får ske inom t ex tätbebyggt, detaljsplanerat etc

"
Rätt till jakt efter vissa djur
23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,
2. den som har en handelsträdgård, anläggning för yrkesmässig fruktodling eller plantskola men saknar jakträtt där döda hare, om det behövs för att förhindra skador på träd eller trädplantor; därvid skall djur som dödats tillfalla jakträttshavaren,
3. den som innehar mark men saknar jakträtt där fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.
"
[länk]
Om man funderar lite på bakgrunden till den här lagen, så är det som skydd för skadedjur för de som odlar mat eller håller smådjur i lite större skala, antingen för självhushåll eller avsalu, och inte äger marken där de bor. Dvs en arrendator ute på vischan. Listan är på djur som äter höns, grönsaker och utsäde.

Vildsvin (OCH RÅDJUR!) får man dessutom fånga i fälla.
 
D09
Naturvårdsverkets handbok var grym och man får en riktigt bra insikt på hur man kommer att förvänta sig av eleven :)

Man läser ofta om kolvkammen och skränkningen på kolven och hur den påverkar träffbilden.

Kan dock inte se att man får skjuta in sig med gevären på proven.

Dvs borde det inte vara svårare att skjuta upp än vad det är efter man har ett anpassat gevär?
 
Långsamma raka frånduvor. Ska vara riktigt åt h-vete med bössa innan du misslyckas på grund av den.
 
MrPlow
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.