X: När handtaget greppas.

Favoritvertyg: Tigersågen. Det finns inget bättre verktyg när väggar och golv ska rivas (vilket ska ske otäckt snart) och att då slippa sladden gör att säkringarna inte behöver gå hela tiden (plus att jag sparar in på eltejp för att laga sladden hela tiden...).
 
X. När du greppar handtaget

Borrskruvdragaren är favoriten. Skruva upp skruva ner borra hit borra dit tänk att göra allt sånt med handkraft. Bra att arbeta tyst med när ungsrna sover istället för t.ex. hammare och spik.
 
Svar: X. När du greppar handtaget

Favorit? Måste man välja? Har nyligen köpt ett "välbevarat" hus från 1979. Vi har precis fått undan flyttkartongena och skall börja renovera och anpassa huset efter våra behov. Skruvdragaren klarar man sig inte utan, alltid är det något som ska upp eller justeras. Spikpistolen är perfekt till bastupanelen, tigersågen måste jag ha till att öppna upp en vägg (för att få plats med bastun). Sticksåg och multiverktyg är som skruvdragaren, oumbärliga, speciellt när det kommer till udda kapningar och passningar. Vinkelslipen är en ofta bortglömd stjärna. Den fixar grovjobben med en kapskiva, grader plockar man bort med en slipskiva, bilen polerar man försiktigt med en polertrissa.

Hur skulle jag kunna välja en favorit?
 
Svar: X. När du greppar handtaget

Favoriten är nog skruvdragaren, varför?

För att livet börjar komma tillbaka för mig. Hela köpa hus och renovera, få fint och bara vara vanlig Svensson stöp ganska rejält. Huset var köpt och barn nr 2 var på väg. Fick leva Svenssonliv på sjukhuset i tre veckor efter nedkomsten av barn nr 2. När nr 2 dog raserades såklart allt. Nu tre år senare har jag lärt mig leva utan Svenssondrömmen. Men orken och lusten börja komma tillbaks litegrann.

Vad händer då?

Batteriet är dött till skruvdragaren, gammal dragare och laddare tåler inte att laddas kontinuerligt i nästan tre år. Två batterier i kitet, me like.
 
Svar: X. När du greppar handtaget

Favoritprodukt: Borrskruvdragaren

Har idag bara biltemas och julas egna märken i verktygsboden och det är ingen höjdare. Så det här verktygspaketet hade varit perfekt för mig. Särskilt eftersom jag blivit lite klenare på senare tid av olika anledningar så hade det inte skadat med bra verktyg när jag håller på.
 
Svar: X när du greppar i handtaget

Tigersåg Ryobi RRS1801M One+

Motivering: För min fru ska visa mig vart skåpet ska stå!!
 
X när man greppar handtaget

nybliven pappa behöver en sjysst sticksåg att såga till olika djur i masonit eller annat material för att hänga upp på väggen. pengarna går åt till blöjor så de finns inte så mycket kvar o handla verktyg för :)
 
Svar: X. När du greppar handtaget.

Där vägen sedan länge
tagit slut,
där el endast finns
när solen tittat ut

Där borta, i skogen,
bland stubbar och troll

Där naturen och tystnaden
sträcker sig åt alla håll

Där bor jag,
men också drömmen
om en färdig stuga
en dag

Tänk att få skjuta in spiken,
i taken i rummen,
även på kvällen
utan att få smällen på tummen!

Tomt i börsen,
men fullt av bygg i mitt hjärta,
Ryobis spikpistol skulle verkligen underlätta!
 
Svar: X när du greppar handtaget.

Spikpistolen skulle komma till stor användning då jag har 250 kvm panel att sätta upp. Spikpistolen skulle kunna snabba på det arbetet en hel. Så att jag kan få spendera lite mer tid med familjen. Men alla sakerna i paketet såg väldigt trevliga ut.

Sticksågen är nummer två. Har behövt en flera gånger nu, men varit tvungen att dra ut min Ryobi cirkelsåg istället.:) Funkat bra men inte så smidigt.
 
Svaret är X när du greppar handtaget
Jag var och köpte en planslip från Ryobi, helt suverän. Men det räcker inte långt då gubben tog alla verktyg och drog, och lämna mig att fortsätta renoveringen av huset med en gammal skruvdragare och handverktyg :-/, så för att slippa få "karlmuskler" så behöver jag verkligen vinna precis allt i paketet...
 
Svar: X

Fick låna en spikpistol för att sätta tak- och golvlister när jag gjorde i ordning vardagsrummet, det var en enorm njutning att sätta upp listerna med den. Så svaret lutar nog åt spikpistolen.
Dock är det många rum och projekt kvar att fixa i huset, så jag kanske ändrar mig när jag fått prova lite andra maskiner? :)
 
Svar: X - När du greppar handtaget

Favorit. Batteriet är klart favoriten. Att kunna använda alla dessa maskiner med samma batteri skulle vara guld värt. Slippa dra fram 40meter kabel när det vankas utomhusjobb.

Jag har precis byggt ut ett hus med lånade verktyg, handspikad panel och plank sågade med fogsvans. Med många små i familjen har det inte blivit budget till egna verktyg, men på nästa projekt kanske det händer!
 
X. När man gripper handtaget.

Multiverktyget, smidigt i många situationer.


Har nytta av de flesta verktygen då jag är igång flera gånger i veckan och hjälper både släkt och vänner, med byggråd och dåd :)-)
 
Redigerat:
Svar: X. När du greppar handtaget.

Motivering: Jag, sambon och vår lilla border collie har nyss flyttat in i ett torp på landet där vi bor på 40 kvadrat, vi hoppas att inom 2 år bo på närmare 120, och då behövs det verktyg! :) Favoritverktyget får bli sticksågen:
"ut med Bosch och alla sladdar, denna maskin du enkelt laddar,
slut på ryggskott och klagovisor, Ryobis sticksåg gör allt till flisor!"
 
X. När du greppar handtaget

Spikpistol Ryobi R18N18G-0 One+ 18V

Spikpistolen är det verktyg jag skulle behöva mest eftersom alla golv och taklister ska bytas ut på övervåningen,
och att stå och hamra all listspik är en plåga, både för mig och listerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.