Jag har kopplat in med gammal hederlig telefonkabel till fibaro universalgivare (tempsensor) och den borde inte vara mer än 0.2 mm2. Jag har på längsta ställe ca 15m.
 
Redigerat:
Vi är med i EU och då borde väl EUs regler gälla för alla länder.
Det känns lite lustigt att Sverige säljstoppar FIbaro om inte andra länder gör det. Något är fel här. Antingen vi eller Fibaro. Frågan är bara vilken part som har rätt (det kna inte jag svara på).

Om det nu är något farligt med produkten är det ju bra att något land vaknar, det får vi i så fall ge Sverige en eloge för.
Problemet är ju att man inom EU idag kan CE-märka vad man vill och hoppas (dock inte så smart),
Men har de skrivit/deklarerat att de skall klara ex 3000 w så skall de ju också klara det, på rätt sida och med marginal, annars är det stora piskan som skall slå. Det skall då kosta.
Återkalla hela skiten, gör om gör rätt. Volvo och andra har ju genom åren återkalla och ändrat i vissa modeller. FIbaro verkar bara har kört på så det rycker. De kanske även visste att de höll tunt.
Fibaro visste reglerna och har de tullat på dem, så har de också tullat på vår säkerhet. De borde ju testa sina prylar och sedan kunna stå för det. Det är ju liksom det EUs CE märkning står för. Har de inte det har de inte förtroende att designa/märka/tillverka prylar för EU.
Så hela EU måste gemensamt bestämma vad som verkligen gäller i detta fall, inte ett enskilt land. Sedan vilken som verkligen har rätt av dessa båda läger är en helt annan sak.
Jag/vi skall inte behöva bry oss om vi köpt prylarna i England eller Sverige. Inte bry oss om vi köpte dem för någon månad sedan eller tre år. De märkte och saluförde dem med EUs regler och då skall de gälla. Någon säkerhet med att köpa CE-märkt måste det väl finnas, eller?
 
Tomas Andersson skrev:
Jag har kopplat in med gammal hederlig telefonkabel till fibaro universalgivare (tempsensor) och den borde inte vara mer än 0.2 mm2. Jag har på längsta ställe ca 15m.
Är det en liknande sådan här du använder?

http://www.clasohlson.com/se/Signalkabel-EKKX/Pr490199005
 
Ja ser liknande ut. Du vet en sådär telefon man hade när man var liten 😜 fast monterad på vägg. Min kabel är fyra trådar I en.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-sakerhet-overvakning/larm/installation-tillbehor/kabel-tele-larm-4-ledare-p39652
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
... Du vet en sådär telefon man hade när man var liten 😜 fast monterad på vägg ...
Ha ha ha! :D Så där ja, nu känner man sig gammal igen :D
 
Vaaaasaaaaa? *för näverluren till örat* ;)
 
Tomas Andersson skrev:
Ja ser liknande ut. Du vet en sådär telefon man hade när man var liten 😜 fast monterad på vägg. Min kabel är fyra trådar I en.
[länk]
Tar och skaffar en sån, verkar vettigare än den jag länkade till.
 
EKKX och andra liknande kablar brukar ju ha 0,5 kvadrat area..
 
Har lite funderingar kring Zwave och om den kan lösa ett specifikt problem jag har.

Förutsättningar:
Fristående garage, motorportar (såklart), larm Power 864 (monterat i bostadshus), rörelsedetektor i garage via tråd

Problem:
Vid larmat hus har man ingen indikation vid garage på att det är larmat och blir hemskt lätt falsklarm när man missar att det är larmat, öppnar portarna via fjärr och kör in för att mötas av full ljudsymfoni :)

Önskvärt:
1. Blinkade indikation med någotsånär diskret lysdiod vid garageport och sidoingång i garage (inga trådar finns ledigt för att åstadkomma detta idag)
2. Ännu bättre vore att portarna var spärrade vid aktiverat larm eller kombo av 1&2
3. Alternativt att man larmar av automatiskt när man öppnar garageportar via fjärr
 
@ltfrebac
Blinkande diod går fint att lösa.. men du kanske får ordna det utan z-wave. Här kan du få lite inspiration:
http://www.mysensors.org
 
Är det någon som kör en Global Cache wf2ir mot Boxers Pace box?


Skulle behöva lite hjälp med ir koderna för play/pause osv..
 
krister ekberg skrev:
Är det någon som kör en Global Cache wf2ir mot Boxers Pace box?


Skulle behöva lite hjälp med ir koderna för play/pause osv..
Jag använder iLearn som gör att man kan läsa av orginalfjärren och sedan klipper jag in det som i mitt fall irule.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag använder iLearn som gör att man kan läsa av orginalfjärren och sedan klipper jag in det som i mitt fall irule.
japp, jag gör det med vilket fungerar för TV och förstärkaren.
Men mot boxen så blir det något knas.


Play/Pause är samma knapp på fjärren, alltså en typ av toggle funktion.
Spelar jag in med ilearn och testar att skicka koden så pausar boxen, men den börjar inte spela igen när man trycker en gång till på knappen. Skit mysko, det samma gäller för mute/unmute.
 
krister ekberg skrev:
Play/Pause är samma knapp på fjärren, alltså en typ av toggle funktion.
Spelar jag in med ilearn och testar att skicka koden så pausar boxen, men den börjar inte spela igen när man trycker en gång till på knappen. Skit mysko, det samma gäller för mute/unmute.
Kan det vara så att det är olika signaler men att fjärren växlar varannan gång? Testa att mutea, håll för dioden och tryck på knappen igen. Ta bort handen och tryck på knappen igen.
 
krister ekberg skrev:
Play/Pause är samma knapp på fjärren, alltså en typ av toggle funktion.
Spelar jag in med ilearn och testar att skicka koden så pausar boxen, men den börjar inte spela igen när man trycker en gång till på knappen. Skit mysko, det samma gäller för mute/unmute.
Det är inte dubbelriktad kommunikation, där default valet är pause.
Eller att en andra signal skickas direkt som du då missar som ger det slutgiltiga kommandot.

Hur vet den att det är mute/unmute? Växlar den även vid avstängning eller börjar den om från början till mute?
Om man testar hur den beter sig så kanske man kan knäcka dess verkliga betende och då få svar hur den reagerar och hur det hänger ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.