Qunaki skrev:
Återigen, dagens prylar är ju bara slit-å-släng prylar - tråkigt.
"Det var bättre förr!"

Kanske det, men då kunde du inte släcka ljuset hemma med en mobiltelefon (!) i Australien.
 
Nyfniken skrev:
Plockar i detta nu precis upp min första Qubino-dimmer. Japp, märkt på precis samma sätt som Fibaros.
Känns liksom som ett skitproblem hur loggan ser ut. Tillverkare inom EU vet vilka regler som ställs och de har fått förtroende att testa det själva.
Om nu Fibaro hade dåligt med flis i början, förståeligt, så har de för länge sedan fått det. Så de om några borde faktiskt skaffat utrustning och kollat på vad de sysslade med. Man kan rita en skär gris, eller en EU symbol, kvittar som jag ser det. Prylen är tillverkad inom EU och då gäller definitivt EUs regler.
Om sedan kineserna kör med en fejkad EU-symbol kvittar i detta fall. Jo, jag har sett att de kör med den och kallar den China Export, precis som de hade ett ställe som hette USA (made in USA).
1. Tyvärr är vi så dumma att vi tror på allt, bara det är billigt/billigare.
2. Men i detta fall har vi köpt Europeiska prylar, inte kinasaker.
3. Ni som köpt prylar utanför EU, ja ni får skylla er själva.
 
Qunaki skrev:
Känns liksom som ett skitproblem hur loggan ser ut. Tillverkare inom EU vet vilka regler som ställs och de har fått förtroende att testa det själva.
Förlåt, jag var otydlig.

Qubinos dimmer var inte heller märkt med spänning etc, vilket var ett av argumenten för att stoppa Fibaros dimmer: "Märkningen på strömställaren. Här saknas bland annat spänning, ström samt strömart."
 
Nyfniken skrev:
Förlåt, jag var otydlig.

Qubinos dimmer var inte heller märkt med spänning etc, vilket var ett av argumenten för att stoppa Fibaros dimmer: "Märkningen på strömställaren. Här saknas bland annat spänning, ström samt strömart."
Men det som borde vara viktigaste är väl själva konstruktionen. Tänker främst på isolationsavståndet samt vad de är specade för. Qubino-puckarna är ju större än fibaros och dimmern specad till (visserligen futtiga) 200 watt att jämföra med fibaros 500 watt.
 
Fibaro puckar

Vad ska isolationsavståndet vara vid 10 A? Det är väl det att de är märkt med 16 A på ett ställe och 10 A på ett annat. De flesta har väl 10 A normalt på belysnings säkringar?

Man får väl se till att man inte lastar dem mer än 10 A. Och som har skrivits tidigare på forumet, att man inte ska belasta dem till max, då får man problem.

Styr man belysning med puckarna så är det ju oftast inte så stor last, eller har jag fel?
 
Isolationsavstånd har med spänningen att göra, inte strömmen.
Strömmen kan få grejorna att brinna.
Spänningen kan göra dem farliga vid beröring, eller indirekt farliga i form av att de laster som är anslutna kanske oväntat startar eller stoppar. Ett överslag i isoleringen kan i och för sig också orsaka brand ifall det blir en ljusbåge. Och det är ett fel som kan förvärras med tiden.
Så man vill nog inte ha något av dessa typer av fel.
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Isolationsavståndet har inget med max-strömstyrkan att göra. Fibaros en-reläspuck har skruvplintar som är tillverkade för max 10A (om jag tolkat ESV rätt), emedan dom specar att produkten klarar mycket mer. Man undrar ju vad mer som det fuskas med, vad gäller komponenter.

Men jag tror att många (mig inberäknat) helt enkelt blir förbannade på att ett europeiskt företag inte kan leva upp till enkla europeiska regler, utan tar en massa genvägar och skriver upp specarna. När dom dessutom kör med BS-bortförklaringar så tappar man liksom förtroendet. Det är ju inte low-cost produkter precis.

Sedan kan man ju agera som man utifrån detta, men jag röstar med plånboken. Sedan kan man ju fråga sig om alternativen är bättre, men tittar man på dem, så känns tex aeons puckar trevligare - mer avstånd mellan, och bättre, skruvplintar tex.


Spekulation;
Fibaro har ju försökt komma in på den amerikanska marknaden i flera år, känns som att man kan förstå varför det tagit tid - där gäller väl inte självcertifiering på samma sätt som i EU(?), utan det skall väl genom FCC.
 
  • Gilla
Bamsefar och 1 till
  • Laddar…
Den för mig just nu största fråga (!) är VAD man skall ersätta Fibaro med - Aeon verkar vara mest gångbart, men Qubino med sin temp sensor hade ju varit bra - det är bara det att HC2 inte verkar stödja Qubino speciellt bra... Någon som har någon riktigt bra erfarenhet?
 
  • Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Jag kommer vänta in nya versioner från Fibaro och sedan reklamera befintliga. Har vant mig för mycket vid dubbel- och trippelklick för att kunna byta. :)
 
Freddan101 skrev:
Jag kommer vänta in nya versioner från Fibaro och sedan reklamera befintliga.
Håll inte andan bara.
 
Freddan101 skrev:
Jag kommer vänta in nya versioner från Fibaro och sedan reklamera befintliga. Har vant mig för mycket vid dubbel- och trippelklick för att kunna byta. :)
Funderar på detsamma, funktionen hos fibaros prylar vill jag behålla. Mitt (vårt, brorsan är också inblandad) problem är att vi köpt prylarna från Vesternet.com, dvs England. Osäker på i vilket läge detta ställer oss avseende reklamation?
 
Man kan ju bara undra när så kommer att ske.....Wall Plug 2 har väl lyst med sin frånvaro ett tag och även om deras grejer är snygga och funktionsrika så borde det inte vara omöjligt för Aeon, Qubino etc att ta marknadsandelar om de är snabba att släppa nya och likvärdiga eller bättre prylar...hejja konkurrenterna ....inte för att jag missgynnar Fibaro marknadsandelar men tycker de sköter det lite för klantigt och vill gärna se konkurrens...det gynnas mig och oss
 
  • Gilla
Bamsefar och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Hoppas på att konkurrenterna höjer sig ett snäpp nu. Känns inte omöjligt att få likvärdiga funktioner till Fibaros.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.