Troligtvis behöver jag justera min fjärrvärmescentral, då denna har börjat bete sig underligt den senaste tiden. Fjärrvärmescentralen är av märket Metro therm (ca 12år gammal), där denna är uppsatt vid tvättrummet. Såvitt jag vet har inte någon service eller justering utförts på denna de senaste 8 åren. Vad beträffar att leverera värme till husets samtliga vattenburna radiatorer (ettrörs-system), så fungerar fjärrvärmecentralen klockrent. Emellertid är det är just värmen som kan bli lite väl mycket ibland. Stundom kan fjärrvärmecentralen bete sig "mysko" och leverera för hög värme, trots att det är bra väder utomhus. Jag upplever/misstänker detta framförallt när vi torkar kläder med torktumlaren i tvättrummet.

Har någon upplevt samma problem som ovanstående?
Kan en justering få bukt på problemet?
Hur ofta bör man justera anläggningen?
Vad kostar en sådan justering?

Tacksam för råd
 
C
Har bara erfarenhet av större fjärrvärmescentraler men i princip så är det inget som skall behöva justeras löpande. I teorin kan det vara filter som behöver spolas eller bytas men det har aldrig hänt mig i praktiken.
Däremot finns det saker som kan gå sönder utan att nödvändigtvis märks särskilt tydligt, t.ex. ställdon och temperaturgivare. Sen kan den naturligtvis varit feljusterad från början, eller att någon varit inne och fipplat med inställningarna.

I centralen sitter en styrenhet där du borde kunna knappa fram alla är- och börvärden i en display, samt eventuellt ett antal "analoga" temperaturmätare. En bra början är att läsa av dessa för att se om det är något galet.
Vilken modell av Metro Therm är det? Har du någon instruktionsbok?
 
Metro therm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Primex Villa - AHR 40-16
 
Jag har instruktionsbok. Jag har försökt följa instruktionen vad gäller att ställa in en kurva, dock utan bra resultat. Kan även nämna att det inte sitter några termostater på radiatorventilerna, endast handrattar är monterade. Värmeflödet är outstanding, men det jag undrar är alltså, ska radiatorerna vara så varma, och är det normalt att värmen ska vara så hög. Eller är en trolig orsak till detta att det saknas termostater som förmår strypa/minska värmetillförseln till radiatorerna?
 
C
Radiatorerna skall inte vara varmare än nödvändigt. Exakt vad det innebär beror förstås på hur väl dimensionerade radiatorerna är, men jag läser mellan raderna att du måste strypa ner radiatorerna ordentligt för att det inte skall bli för varmt i huset.

Att radiatorerna saknar termostater innebär inget annat än att du måste springa runt och skruva på vreden manuellt för att hålla en konstant temperatur i rummen.

Så nej, det är nog inte normalt. Om centralen inte svarar på kurvan som du förväntar dig kan det som sagt vara något som gått sönder. Börja med att kolla fram- och returledningstemp. på värmekretsen. Vilken av ledningarna är varmvatten resp. värme? Ser ut som att det skulle gå att flytta över termometrarna om de inte redan sitter på värmekretsen. Ser inte styrenheten på bilden(?) Var ställer du in kurvan någonstans? Borde gå att läsa ut är- och börvärden från denna för returledningstemperatur värme.

Jämför dessa, om allt är OK skall de stämma överrens på ett ungefär: börvärde (framräknat av styrenheten från kurvan) ≃ ärvärde (elektroniska termometern) ≃ termometerns värde (funktionskontroll).

Om börvärdet är oväntat högt, kolla utetemp i styrenheten.

Om denna stämmer är det fel på inställningarna av värmekurvan.
 
Just upplevesen ihop med torktumlaren låter intressant. Blir det fuktigt i rummet då. Smuts eller damm vid inkopplingen till utegivaren eller internt i styrenheten skulle vid fukt kunna bli svagt ledande och lura systemet att temperaturen sjunkit. Lägre motstånd = lägre temperatur. Kan men se utetemperaturen på någon display, kolla den isåfall när problemet uppstår.
 
Du har en Danfoss ECL Comfort 100M regulator, du har den ställd på dag-&-natt-läge, parallellförsjutningen har du ställd på ca 2,5.

Har du någon klocka under luckan på reglercentralen?
Vad har du värmekurvan/kurvlutningen ställd på?
Vad har du temperatursänkningen ställd på?
Har du någon innetempgivare? Var sitter den i så fall?
Vad är din dimensionerade utetemperatur?
Sitter framledningstempgivaren på framledningen?
Dom termometrar man ser på bilden (uppe till vänster) är det framledning och returledning på radiatorslingan?
Vad hade du för utetemperatur när bilden togs? Den verkar vara ca 30-40° för hög framledning.

När jag justerade in reglercentralen så ställde jag alla termostater på elementen på max, sedan utgick jag från originalinställningen. Den utetemperatur som är nu är bland de bättre för att justera in reglercentralen.
 
Demmpa skrev:
Du har en Danfoss ECL Comfort 100M regulator, du har den ställd på dag-&-natt-läge, parallellförsjutningen har du ställd på ca 2,5.

Har du någon klocka under luckan på reglercentralen?
Vad har du värmekurvan/kurvlutningen ställd på?
Vad har du temperatursänkningen ställd på?
Har du någon innetempgivare? Var sitter den i så fall?
Vad är din dimensionerade utetemperatur?
Sitter framledningstempgivaren på framledningen?
Dom termometrar man ser på bilden (uppe till vänster) är det framledning och returledning på radiatorslingan?
Vad hade du för utetemperatur när bilden togs? Den verkar vara ca 30-40° för hög framledning.

När jag justerade in reglercentralen så ställde jag alla termostater på elementen på max, sedan utgick jag från originalinställningen. Den utetemperatur som är nu är bland de bättre för att justera in reglercentralen.
IMG_20141101_204004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En röd lampa lyser också till höger om kurvinställningen. Någon som vet vad den indikerar...
När jag tog bilden var det kallt, ca -2 grader.
 
Bigpapa skrev:
[bild]

En röd lampa lyser också till höger om kurvinställningen. Någon som vet vad den indikerar...
När jag tog bilden var det kallt, ca -2 grader.
IMG_20141101_222833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20141101_222840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20141101_222908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående vid användande av torktumlaren i tvättrummet, så blir det varmt i rummet. Jag upplever inte fuktighet.

De senaste bilderna var tagna för en stund sen, och då var det 9 grader utomhus
 
Redigerat:
C
Kolla: http://www.arvidsjaur.se/Global/ECL 100M.pdf
Snålt att det inte finns någon möjlighet att läsa ut enhetens uppfattning om ärvärdena...
Om lampan lyser med fast sken skall det iallafall indikera att styrningen är i "balans".

Gå igenom de svar du fått nu och svara på alla frågorna så skall vi nog reda ut det här.
 
cpalm skrev:
Snålt att det inte finns någon möjlighet att läsa ut enhetens uppfattning om ärvärdena...
Det är inte lustigt, det där är en väldigt simpel reglercentral, den har funnits på marknaden sedan iaf 80-talet (om jag mins rätt).
Efterföljande modell ECL Comfort 110 är mycket mer kompetent inom alla områden.
 
Till TS. Du har inget tryck i elementkretsen, manometern på sista bilden visar bara ca 0,1 bar (bör ligga på 0,5-1,5 bar beroende på hur högt huset är).
 
Vår ECL Comfort 110 säger följande:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
aktuell utetemp

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
aktuell och önskad innetemp

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
aktuell och önskad framledningstemp

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
aktuell fjärrvärmereturtemp och önskad maxfjärrvärmereturtemp

Trycket i radiatorkretsen ligger på 1 bar (enplan med källare, fjärrvärmen är i källaren)

Fjärrvärmen säger följande värden:
Framledning =62,8°, retur =26,6°, diff 35,9°.
 
Demmpa skrev:
Till TS. Du har inget tryck i elementkretsen, manometern på sista bilden visar bara ca 0,1 bar (bör ligga på 0,5-1,5 bar beroende på hur högt huset är).
Höjden på huset vet jag inte, men det är ett soutureng hus (två plan) plus vind.
Hur kan man öka trycket på denna? Elementkretsen, vad har denna för ändamål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.