aktiviteten på vinden har slagit rekord, kan säkert ha att göra med att jag inte har någon katt längre.

Men har hört ljud från vinden förr, satte upp en betesstation förra vintern laddad med gift men skruvade inte fast den. Det skulle jag gjort, för den var borta sen när jag skulle fylla på den :O

Denna vinter skruvade jag fast en ny betesstation från Jula och har fått ladda den 5ggr. Och nu verkar det blivit tyst där uppe. Har haft mycket ljud från vinden iår.
 
Ah, de vänstra står lite upphöjt? Jag var osäker på om det bara var mattbitar som låt eller om det var kanter (syns dåligt på bilderna).

Ett tips som jag tror finns tidigare i tråden men kan behöva repeteras: Sätt fast fällorna. Av de första två fällorna jag satte upp på vinden försvann den ena efter en vecka... Den ligger väl nerdragen bakom isolering nånstans med en död mus sittande i... Numera har jag satt en bit ståltråd, som sitter fast i en spik, i alla fällor.
 
Jag har aldrig satt fast fällor men denna höst verkar det behövas, 2ggr har jag hittat fälla 10 meter ut i gräset, och man kan ju tänka vilken kraft det funnits kvar med ett ben i fällan och släpa iväg allt 10 meter genom gräs.

Protte
 
fusion skrev:
Har själv haft planer på trådbunden övervakning av fällorna uppe i kallvinden, nu klättrar man upp varje dag för att konstatera att det är tomt sedan drygt en vecka. Förmodligen har jag knäppt alla, men det kommer säkert fler.
Ja det är ju eftersläntrarna som ställer till det. Tog en "sent på säsongen" förra året i en väl undangömd fälla i en klädkammare. Hittade den i en liten pöl av mussörja efter nån vecka. Luktade inte godis. Därav bygget av "hi-tech-fällan". :)
 
prototypen skrev:
Jag har aldrig satt fast fällor men denna höst verkar det behövas, 2ggr har jag hittat fälla 10 meter ut i gräset, och man kan ju tänka vilken kraft det funnits kvar med ett ben i fällan och släpa iväg allt 10 meter genom gräs.

Protte
Provade en Mjölner efter alla lovord här men den var ju helkass av just anledningen ovan - den kan ju slå igen över ett ben och lämna resten av den stackars musen levande. Har gått tillbaka till min favoritfälla - giljottin. Har hittills bara varit med om att den tagit korrekt och brutit nacken bums. Har tre stycken och de går varma...
2000021263.jpg
 
Nerre skrev:
Ett tips som jag tror finns tidigare i tråden men kan behöva repeteras: Sätt fast fällorna. Av de första två fällorna jag satte upp på vinden försvann den ena efter en vecka... Den ligger väl nerdragen bakom isolering nånstans med en död mus sittande i... Numera har jag satt en bit ståltråd, som sitter fast i en spik, i alla fällor.
Syftar du på mig så var det ju en foderstation med gift i, ingen fälla. Men de kanske var en fetingrotta som fastnade med huvudet i den :O
 
Jag skaffade ett kit från Silverline till sommarstugan.
Den fungerar inte alls för oss. Mössen har härjat fritt sen den införskaffades.
Tråkigt när det ändå är en ganska dyr produkt. :thumbdown:

mus-och-rattfritt-silverline-200-80-duopack.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Du missade alltså att läsa
[länk]
Ja det missade jag. Men nu när jag har läst så är det en som skriver att det fungerar bra och en skriver att den inte fungerar. Likadant om man googlar, verkar som att det är lite random vilka den fungerar för.
 
Problemet är väl att de som tror att den fungerar inte vill prova att slå av den och se om mössen kommer tillbaka. Det kan med andra ord vara "placeboeffekt", de tror att den fungerar bara för att mössen inte kommit tillbaka efter att de skaffade den.

Men korrelation implicerar inte kausalitet. För om det gjorde det skulle man behöva akta sig för pooler när Nicholas Cage gör film.
http://tylervigen.com/
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Men korrelation implicerar inte kausalitet. För om det gjorde det skulle man behöva akta sig för pooler när Nicholas Cage gör film.
[länk]
Underbar sida! Äntligen statistik svart på vitt för många av de samband man så länge haft på känn...(y)
 
Dalbotös skrev:
Provade en Mjölner efter alla lovord här men den var ju helkass av just anledningen ovan - den kan ju slå igen över ett ben och lämna resten av den stackars musen levande. Har gått tillbaka till min favoritfälla - giljottin. Har hittills bara varit med om att den tagit korrekt och brutit nacken bums. Har tre stycken och de går varma...
[bild]
Min giljotin har inte tagit en enda, däremot har mössen tagit nougaten ur fällan.

Protte
 
prototypen skrev:
Min giljotin har inte tagit en enda, däremot har mössen tagit nougaten ur fällan.
Hade samma problem med den, men efter att ha lagt ett varv eltejp runt betesarmen/chokladen så har den funkat mycket bra.
 
Korvgubbe
Korvgubbe skrev:
Jag har en elektronisk skrämma på vinden till stugan, och där har det varit musfritt sedan den installerades. Men så är det tysk kvalitet också!
Eftersom några har frågat så passade jag på att kolla när jag var uppe i stugan över helgen.

Jag får väl börja med att erkänna att jag hade fel, den är inte av tysk kvalitet, utan av österrikisk kvalitet.
Hur som helst så heter den Topo Stop E250 3DVox. Inte en mus på vinden sen den installerades för flera år sedan, och placeboeffekt är det inte för när den var avstängd kom de snabbt tillbaks. Rekommenderas! (y)

En snabb googling gav att musfritt.nu säljer den för reapriset 1256 :-, finns säkert på andra ställen med.
 
  • Gilla
Robster och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Min giljotin har inte tagit en enda, däremot har mössen tagit nougaten ur fällan.

Protte
Det problemet har inte jag haft men jag är ganska noga med att agna med en liten chokladbit som inte sticker ut så mycket samt att jag ser till att trycka fast den ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.