S
Bland de stora kedjorna är min erfarenhet är att Hornbach har väldigt kunnig och ambitiös personal. Bauhaus har ganska ojämn och okunnig personal, har liten vilja att ge kunden den hjälp han behöver. Byggmax skulle jag aldrig fråga om råd, de står som sagt 'bara' i kassan. Uppenbarligen har Hornbach ett annat sätt att välja ut sin personal, jämfört med Bauhaus och Byggmax.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Ja, TS vill ta på sig hjältekappan och "varna" alla hemmapulare för att inte köpa dessa brunnar som Byggmax så oförskämt rekommenderar eftersom de för sig med okunskap.

Eller..................

Så är det lite "rätt åt" alla hemmapulare att inte känna till Säker Vatten som är utformad av VVS-branschen för att just minimera dessa misstag
Det jag vill komma fram till är att om man tar och gör allt efter konsten alla regler så räcker ju inte riktigt det ändå, eftersom du behöver vara auktionerad montör och jobba under ett auktionerat VVS-företag.
Det enda TS gjorde var att försöka lura försäkringsbolag och sig själv. Att sedan skylla ifrån sig på Byggmax är bara trist.

http://www.sakervatten.se/branschregler
 
Säkert vatten är bara ett system att mjölka pengar från VVS branchen
 
Brallan84 skrev:
Ja, TS vill ta på sig hjältekappan och "varna" alla hemmapulare för att inte köpa dessa brunnar som Byggmax så oförskämt rekommenderar eftersom de för sig med okunskap.

Eller..................

Så är det lite "rätt åt" alla hemmapulare att inte känna till Säker Vatten som är utformad av VVS-branschen för att just minimera dessa misstag
Det jag vill komma fram till är att om man tar och gör allt efter konsten alla regler så räcker ju inte riktigt det ändå, eftersom du behöver vara auktionerad montör och jobba under ett auktionerat VVS-företag.
Det enda TS gjorde var att försöka lura försäkringsbolag och sig själv. Att sedan skylla ifrån sig på Byggmax är bara trist.

[länk]
Jaha Ytterligare en hantverkare som spär på hantverkarhatet här på forumet. Det är ursäkta mig men det är sådana som du som gör att jag gör så mycket som möjligt själv hemma och inte vill ta in hantverkare. Du vet säkert hur jag vill ha det hemma bättre än jag vill ha det! Kommer det en hantverkare till mig vill jag diskutera hur jag vill ha det med den personen! Sedan är det dennes persons uppgift att hitta en godkänd lösning på detta! Och diskutera med mig fram till en lösning. Men ni ( inte alla hantverkare) vet ju hur alla kunder vill ha det och vad som alltid är bäst!!!
 
Ja, du Brallan... Det är ju bara det att fackmän verkar vara sämre än hemmafixarna på att följa "konstens alla regler"
http://www.di.se/artiklar/2010/3/15/fackman-samre-an-hemmafixare/?flik=hetadiskussioner

Dessutom räcker det gott att bara följa reglerna, försäkringsbolagen skiter nämligen högaktningsfullt i certifieringar hit och dit. De är bara intresserade av om jobbet är utfört fackmannamässigt eller inte.

I artikeln ovan framgår att branschen ska satsa på utbildningar, kanske är det läskunskap? För det krävs inte många IQ för att bygga ett badrum om du frågar mig.
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Kromo skrev:
Jaha Ytterligare en hantverkare som spär på hantverkarhatet här på forumet. Det är ursäkta mig men det är sådana som du som gör att jag gör så mycket som möjligt själv hemma och inte vill ta in hantverkare. Du vet säkert hur jag vill ha det hemma bättre än jag vill ha det! Kommer det en hantverkare till mig vill jag diskutera hur jag vill ha det med den personen! Sedan är det dennes persons uppgift att hitta en godkänd lösning på detta! Och diskutera med mig fram till en lösning. Men ni ( inte alla hantverkare) vet ju hur alla kunder vill ha det och vad som alltid är bäst!!!
Suck.... du verkar ha ouppklarade affärer med "hantverkare" Smet frugan iväg med förra målaren eller vad är det frågan om?!

Då jag själv är simpel lekman men regler är till för att följas. Varför undrar du då? Jo för att det är det försäkringsbolagen går efter. Dessa installationer har inget med hur du vill ha det eller estetiskt fokus utan branschregler för att jag och andra inte ska behöva betala dina misslyckade renoveringar som du sedan ljuger ihop att "Matsa" Kebab o Rör gjorde, men har inga papper på att det o han har lagt ner sin verksamhet, så försäkringsbolaget betalar ut för att göra ditt badrum fackmannamässigt gjort, som det borde varit från början. Nu pratar jag uteslutande om installationer/renoveringar som kräver fackmannamässig utförande såsom golvbrunn, tätskikt, elinstallationer etc. Inte hur dina köksluckor bör sitta eller om du ska ha liggande eller stående fasförskjutna kakelplattor i badrummet.

Det finns regler och föreskrifter av en anledning. Inte för att sätta käppar i hjulet på de som faktiskt kan följa regler och göra sina renoveringar enligt konstens alla regler utan för att SKYDDA oss kunniga emot okunniga. För att du och jag inte ska behöva betala försäkringsärenden som inte borde vara ett försäkringsärende från början.
 
så, man får det man betalar för. Slår nästan aldrig fel...
 
Brallan84 skrev:
Suck.... du verkar ha ouppklarade affärer med "hantverkare" Smet frugan iväg med förra målaren eller vad är det frågan om?!

Då jag själv är simpel lekman men regler är till för att följas. Varför undrar du då? Jo för att det är det försäkringsbolagen går efter. Dessa installationer har inget med hur du vill ha det eller estetiskt fokus utan branschregler för att jag och andra inte ska behöva betala dina misslyckade renoveringar som du sedan ljuger ihop att "Matsa" Kebab o Rör gjorde, men har inga papper på att det o han har lagt ner sin verksamhet, så försäkringsbolaget betalar ut för att göra ditt badrum fackmannamässigt gjort, som det borde varit från början. Nu pratar jag uteslutande om installationer/renoveringar som kräver fackmannamässig utförande såsom golvbrunn, tätskikt, elinstallationer etc. Inte hur dina köksluckor bör sitta eller om du ska ha liggande eller stående fasförskjutna kakelplattor i badrummet.

Det finns regler och föreskrifter av en anledning. Inte för att sätta käppar i hjulet på de som faktiskt kan följa regler och göra sina renoveringar enligt konstens alla regler utan för att SKYDDA oss kunniga emot okunniga. För att du och jag inte ska behöva betala försäkringsärenden som inte borde vara ett försäkringsärende från början.
Nä frugan sitter kvar här bredvid!!! Men det jag stör mig på är att du lyckas få det till att det är TS fel att byggmax inte har koll! Sedan om det vore så att man inte fick göra badrum och liknande själv. Varför säljer alla bygghandlare material till privatpersoner i så fall. Vidare så har väl detta diskuterats så mycket här på forumet och än finns det väl inga bevis eller fall där någon som gjort badrummet själv ( fackmannamässigt) blivit nekad ersättning vid skada! Men godnatt alla hantverkare som dragit med folks frugor och även ni övriga får sova gott!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Brallan84 försäkringsbolagen skiter i alla cert dom vill bara veta att det är fackmanamässigt gjort , sen om det är en svensk firma med tvåhundra olika certifikat eller polak utan det spelar ingen roll.
 
Kromo skrev:
Nä frugan sitter kvar här bredvid!!! Men det jag stör mig på är att du lyckas få det till att det är TS fel att byggmax inte har koll! Sedan om det vore så att man inte fick göra badrum och liknande själv. Varför säljer alla bygghandlare material till privatpersoner i så fall. Vidare så har väl detta diskuterats så mycket här på forumet och än finns det väl inga bevis eller fall där någon som gjort badrummet själv ( fackmannamässigt) blivit nekad ersättning vid skada! Men godnatt alla hantverkare som dragit med folks frugor och även ni övriga får sova gott!
Fast om du läser TS tillvägagångssätt, så börjar ju denne i fel ända. Börjar med att köpa produkten, montera den och SEN kolla om allt står rätt till, detta krasst förklarat. TS magkänsla fick ju ändå denne att kolla upp produkten, varför inte göra det från början? Fast det är ju inte bevis nog för att det inte finns personer som faktiskt fått nedslag eller är Byggahus.se statiskgrund för försäkringsärenden? Jag skulle inte erkänna öppet att jag skjutit mig själv i foten iaf...
Sedan kan TS kräva ursäkt från Byggmax för att ha fart med osanning men jag har då aldrig läst att de skyltar med utbildad personal. Det är väl lite därför de kan vara billigare, de har outbildad personal som inte kräver lika höga löner som andra firmor kanske måste betala för kunskapen hos sina medarbetare, mest spekulationer.

Polos skrev:
Brallan84 försäkringsbolagen skiter i alla cert dom vill bara veta att det är fackmanamässigt gjort , sen om det är en svensk firma med tvåhundra olika certifikat eller polak utan det spelar ingen roll.
http://www.byggahus.se/badrum/reglerna-att-bygga-badrum

Vilka försäkringsbolag pratar du om?
Ja, IF är ett av dem som kräver bevisning.
 
Redigerat:
C
Brallan84 skrev:
[länk]

Vilka försäkringsbolag pratar du om?
Ja, IF är ett av dem som kräver bevisning.
I artikeln du länkar till står det ju tvärtom:

"Magnus Sundin som är ansvarig för skadereglering på försäkringsbolaget If berättar att If aldrig säger hur ett badrum ska byggas. Entreprenören ska lämna garanti på utfört jobb som är fackmannamässigt utfört. När en skada uppstår upptäcker man vid försäkringsbolaget hur det är byggt.

– Har man då intyg på att arbetet är utfört av en auktoriserad entreprenör ersätter vi skadan fullt ut, säger Magnus Sundin. Samma sak gäller om gör-det-självaren kan visa att han har utfört arbetet enligt gällande branschregler. T ex kan man ta bilder på jobbet under arbetets gång för att visa hur man har gått till väga.

– Min erfarenhet är att många gör-det-självare utför arbetet noggrannare än entreprenören, säger Magnus Sundin."
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Brallan84 skrev:
Suck.... du verkar ha ouppklarade affärer med "hantverkare" Smet frugan iväg med förra målaren eller vad är det frågan om?!

Då jag själv är simpel lekman men regler är till för att följas. Varför undrar du då? Jo för att det är det försäkringsbolagen går efter. Dessa installationer har inget med hur du vill ha det eller estetiskt fokus utan branschregler för att jag och andra inte ska behöva betala dina misslyckade renoveringar som du sedan ljuger ihop att "Matsa" Kebab o Rör gjorde, men har inga papper på att det o han har lagt ner sin verksamhet, så försäkringsbolaget betalar ut för att göra ditt badrum fackmannamässigt gjort, som det borde varit från början. Nu pratar jag uteslutande om installationer/renoveringar som kräver fackmannamässig utförande såsom golvbrunn, tätskikt, elinstallationer etc. Inte hur dina köksluckor bör sitta eller om du ska ha liggande eller stående fasförskjutna kakelplattor i badrummet.

Det finns regler och föreskrifter av en anledning. Inte för att sätta käppar i hjulet på de som faktiskt kan följa regler och göra sina renoveringar enligt konstens alla regler utan för att SKYDDA oss kunniga emot okunniga. För att du och jag inte ska behöva betala försäkringsärenden som inte borde vara ett försäkringsärende från början.
Vad jag läst så är "lekmän" högt ansedde av försäkringsbolag då vi år väldigt noggranna.
 
Brallan84 skrev:
Så är det lite "rätt åt" alla hemmapulare att inte känna till Säker Vatten som är utformad av VVS-branschen för att just minimera dessa misstag
Säkert vatten finns enbart för att många av hantverkare kan inte vara noggranna utan lite regler. Tex 60mm från vägg till avlopp, den finns enbart där för att många hantverkare skulle ha svårt att få manschetten tät med 30mm. Inga dolda skarvar, samma sak, pga att för många hantverkare har kalllött kapillärrördelarna
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Brallan 84 alla bolag vill ha bevisning att det är fackmannamässig gjort . Du ska inte tro att ett badrum är rätt utfört bara för att firman har certifikat .
 
Polos skrev:
Brallan 84 alla bolag vill ha bevisning att det är fackmannamässig gjort . Du ska inte tro att ett badrum är rätt utfört bara för att firman har certifikat .
Nej, vore det såväl så hade vi sluppit läsa många tråkiga trådar här på forumet om felaktiga tätskikt, felaktiga fall, klämringar som saknas och gud vet vad.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.