Precis, hälften av mina kvitton hade bleknat så jag fick gå på siffrorna jag hade i ett excelark. Hade skattmasen bett att få se originalkvitton hade det ju spruckit ;)
 
Mikael_L
Sir Duke skrev:
Precis, hälften av mina kvitton hade bleknat så jag fick gå på siffrorna jag hade i ett excelark. Hade skattmasen bett att få se originalkvitton hade det ju spruckit ;)
Äh, det är väl bara att ge dom en kasse med vitblekta kvitton och önska dom lycka till. :D
 
Mikael_L skrev:
Äh, det är väl bara att ge dom en kasse med vitblekta kvitton och önska dom lycka till. :D
Det är inte säkert att de går på det hur många gånger som helst.
Minns Marjasin-affären!

Men i Svenska domstolar verkar det numera vara extrems svårt att bli fälld för något alls.

Våldtäkt? Nej han sov ju när han gjorde det. Frikänd
Stöld av båtmotorer (16 st i husbilen)? Nej, han hade "fått dem" av en okänd. Villkorligt för häleri.
Osv.
 
Jodå, dom ville se kvitton.
 
Tänkte höra hur det går till att fylla i denna lappen nu som skatteverket ska ha i januari nu när jag sålt mitt nybyggde hus. Jag köpte ju bara en tomt och byggde sedan huset där så vad skriver jag på inköpspris?

Lagfartskostnader, är det tomtpriset?

Vad menas med inteckningskostnader?
Är en egen kategori på papperet

Vad menas med kapital tillskott? Är en egen kategori papperet


Sen så ska ju inte kvitto lämnas i första hand så hur lägger man upp ett helt nybyggt hus på papper så dom förstår?

Jag menar hur pass ska det förklaras vad väggarna består av mm i detalj och vad varje sak kostar?

Hoppas något har koll på detta :)
 
Ingen som kan hjälpa mig med någon av mina frågor?
 
Jag sammanställde alla kostnader i ett Excel ark.
Allt du köpt är en kostnad, matrl eller tjänster spelar ingen roll....
Lagfarten är det du betalar till Lantmäteriet....
 
Okej men hur detaljerat ska det vara när man sammanställer det?
Ska man skriva pris på varje sak så man själv räknar ut och plussar ihop allt för är ju många fakturor med virke och isolering tex för det kom vid olika leveranser.
 
Toddep
Dina frågor är nog för omfattande för att de ska besvaras fullt ut här.
Om du väljer att konsultera en revisor angående deklarationen är det bra att göra det redan nu, efter årsskiftet har de mycket att göra.
 
Toddep skrev:
Okej men hur detaljerat ska det vara när man sammanställer det?
Ska man skriva pris på varje sak så man själv räknar ut och plussar ihop allt för är ju många fakturor med virke och isolering tex för det kom vid olika leveranser.
Jag tror jag dela upp det som stomme, inv, utv, tak, ytskick osv.....
 
Enk Projektet skrev:
Jag tror jag dela upp det som stomme, inv, utv, tak, ytskick osv.....
Nja, verkar onödigt/omöjligt.
En låda spik till exempel gör ju nytta över allt, utom kanske i grunden :)

Jag listade helt enkelt upp alla relevanta fakturor och kvitton i ett excelark,
och bifogade kopior på kvitton uppklistrade på A4-ark.
Sammanställningen av kostnaderna ser ut så här (utdrag):
Kostnader.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej det är ju dom stora enskilda sakerna du listat där men som tex badrum det innehåller ju kakel och tätskikt o allt men även en bärande yttervägg på utsidan men då får man ta själv vägg stomme till hela huset inkl gips och osb i en kategori ?
 
Jag tror att du krånglar till det hela i onödan.
Och handläggaren på skatteverket vet nog inte ens vad skillnaden är mellan tätskikt, ångspärr eller vindtätning, eller mellan kakelfix och kakelfog.

Bunta ihop räkningarna bara.
Jag har t.ex. 26 fakturor från grund- och markentreprenören som berör allt från vägar, ledningsdiken och markplanering till husgrunder avloppsanläggning och stenkistor.
Allt går in under "se markarb" i exemplet ovan.
Gruppera fakturor från brädgården för sig, från rörmokaren för sig, från elektrikern för sig och från markentreprenören för sig och gör en sammanställning, så tror jag att handläggaren på skatteverket blir nöjd.

Han/hon är ju inte intresserad av vad ytterpanelen eller innertaket kostade.
 
har nu sammanställt allt i word i bifogade tabeller. Tog några kvällar eftersom det var en decimeter med kvitton på ett helt nytt hus :)
Undrar bara nu vad som menas med inköpspris och lagfartskostnader vid inköp?
Jag har ju bara köpt en tomt och byggt hus där så inköpspris måste vara den summan tomten såldes för?

Har läst att lagfart betyder summan av 1,5 % av inköpspriset. Stämmer det?
 
Visst tar det lite tid när man har lösvirkesbygge och inte nyckelfärdigt!

Ja, det stämmer ungefär :)
Lagfarten kostar 1,5 procent av köpesumman plus 825 kronor i administrativ avgift.
Och ja, inköpskostnad för fastigheten är vad du betalt för tomten.

Fråga:
Varför gjorde du sammanställningen i Word?
Excel funkar mycket bättre när man skall summera och räkna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.