Svar: X När du greppar handtaget
Motivering: Ja, nu börjar det bli bråttom att göra klar renoveringen av vår lantbruksegendom. Nästa generation klappar på och vill flytta in och vi har fått bygglov för ett nytt litet hus. Maken har lärt mig använda vår gamla spikpistol - toppengrej!
/Catarina P
 
Svar: X. när du greppar handtaget.

December 2013 blev jag uppsagd på min tjänst i byggbranschen som "övrig golvarbetare". Jag hade då länge försökt och kämpat för att få bli "golvläggarlärling" och få möjlighet att gå bredvid och lära mig allt inom professionen. Kurvorna är snäva och kostymerna tajtas till allt mer, skulle jag haft en egen uppsättning verktyg hade jag varit mer konkurrenskraftig och risken att bli uppsagd hade kanske då minskat.
Jag var arbetslös ca 6 månader innan jag fick ett nytt jobb, dock inom en helt annan profession, försvarsmakten, och fick genom den möjlighet att åka på utlandstjänst till Afghanistan i 6 månader.
Nu är jag nyss hemkommen sen tre veckor och kommer återigen försöka ta en plats på ett golvföretag. Denna gången skall jag verkligen kämpa för att bli lärling med lärlingsbok.

Men företagens kostymer är fortfarande lika tajta och kurvorna lika snäva, men har jag egna verktyg och på så sätt belastar firmorna mindre ekonomiskt, vet jag att mina chanser blir större.

Även om jag kommer behöva minst fyra av verktygen i verktygsboxen lika mycket är det ett som sticker ut lite mer, och det är sticksågen. Utan den blir det omöjligt att lägga parkett. Sticksågen är alltså mitt favoritverktyg.
 
Svar: X! När du greppar handtaget.

Favorit ur just detta sortiment? Spikpistolen skulle jag då säga. Anledningen är enkel, och det är för att jag funderar på att starta upp en ny verksamhet i redan befintlig verksamhet och detta set skulle spara mig rejält med tid med tanke på det jag tänkt syssla med och sälja här hemma i Sverige.
 
Svar: X. När du greppar handtaget

Har sedan vi köpte hus för ca 10 år sedan haft turen att ha en generös granne som gladeligen lånar ut alla sina verktyg. Har därför aldrig blivit av att vi köpt så mycket eget. Nu skall grannen flytta efter nyår och vi står nu i princip helt utan verktyg. En uppsättning elverktyg från Ryobi hade därför varit en bra start så vi slipper stå helt tomhänta när det blir dags för huspyssel till våren.
 
Svar: X När du greppar handtaget

Borrskruvdragare Ryobi 18V Kit RCD1802-LL13X One+

Vi har precis påbörjat vår dröm om ett nybyggt hus och diskussionerna går heta om allt som ligger framför oss! Med en Borrskruvdragare och dess kompisar i detta paket kommer arbetet snart vara ett minne blekt. Jobbet och arbetet får snabbt ett slut och på verandan vi kommer ut!
 
Svar: X: "När du greppar handtaget"

Favorit ur just detta sortiment?
Självklart vinkelslipen för den är suverän!

Varför just jag ska vinna?
Självklart för att jag redan är ett stort "fan" av Ryobi, och redan har ett gäng maskiner.
Nu vill jag bygga en "verktygs-vägg" år min far, och då ska det självklart vara Ryobi även där!

(bifogad bild är på min vägg)
 
  • Ryobi.jpg
X. När du greppar handtaget

Motivering:
För att jag behöver verktygen! Har precis köpt en 50-talsvilla och en Ryobi skruvdragare. Nu leker jag Lennart Ekdahl i mitt eget hem för att hitta förra husägarens byggfusk-lösningar. Nu senast tog jag bort en masonitskiva och upptäckte en stor spricka i vår trappa. Inte kul!

Favoritverkyget är multiverktyget, alternativt sticksågen. Båda lär behövas...

Med Ryobi vid min sida,
slipper jag av jobbet lida
skruva och såga blir en fröjd,
rucklet blir fint och familjen blir nöjd!
:p

.jpg
 
Redigerat:
Svar: X, när man greppar handtaget.


Bästa produkten: Batteri
Motivering: Då jag kämpar vidare med mitt långtidsprojekt att renovera ett ärvt hus där konsensus var
"Du spar pengar om du river och bygger nytt" är batteridrivna verktyg en stor hjälp och ett extra batteri som är på laddning hjälper till att öka produktiviteten!

/ATW
 
X. När du greppar handtaget

Favoriten blir tigersågen och skulle verkligen behöva vinna nu när huset ska totalrenoveras och kostnadernadan är tillräckligt höga.
 
Svaret är X. Handtaget.

Sticksågen är den som går mest. Men nu ska det bli panelbyte på uthuset, så en spikpistol som går på samma batteri vore ju en klar fördel att ha. Då kan jag jobba med olika saker utan väntan. 1 + 1 = 2 .

Sören.
 
Svar: X när du greppar handtaget.

Dykertpistol en sådan har jag önskat långt innan den fanns.

Skall börja renovera på hus där det ännu inte finns 220, så nu går det inte längre med mina 220 maskiner.
 
Redigerat:
Svar: X, När du greppar handtaget.

Motivering: Jag fick mitt bygglov beviljat igår galet försenat med fördyrande konstruktion som följd så verktygsbudgeten sjönk drastiskt....

Tigersågen är en favorit då det ska rivas ofantligt mycket i samband med bygget.
 
Svar: X. När du greppar handtaget

Multiverktyg saknas i vårt hem, har en knarrande list som behövts fixas i 10 år. Har hela tiden skjutit upp det i avsaknad av ett multiverktyg. Snälla ge mig äntligen en anledning att ta tag i problemet!
 
Svar: X: "När du greppar handtaget"

Ett verktyg för alla familjemedlemmar!
 
Rätt svar: X När du greppar handtaget.

Vi (jag, min fru och vår 1-åriga tjej) flyttade in i vårt första hus nu för ca 2,5 månader sedan. Det är ett hus som är drygt 100 år gammalt, lite snett överalt men väl bevarat och väldigt fint. Förra ägarna gjorde fina renoveringar på nedervåning och en del av utsidan. Vi har dock en hel del att göra på övervåningen samt byta panel på ett par väggar ute. Till detta vore det förstås väldigt trevligt att ha en spikpistol från Ryobi. Så min favorit bland vinstpaketet förmodar jag skulle bli spikpistolen. Använder en del av Ryobis verktyg redan, men saknar också fortfarande många.
Håller tummarna! :)

/Arvid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.