Korvgubbe
Jag har en elektronisk skrämma på vinden till stugan, och där har det varit musfritt sedan den installerades. Men så är det tysk kvalitet också!

Vad det gäller katter så har jag fått höra att de anser att man är en dålig jägare och försöker lära sin ägare hur man gör när de kommer hem med fällda byten.
 
Korvgubbe skrev:
Jag har en elektronisk skrämma på vinden till stugan, och där har det varit musfritt sedan den installerades. Men så är det tysk kvalitet också!

Vad det gäller katter så har jag fått höra att de anser att man är en dålig jägare och försöker lära sin ägare hur man gör när de kommer hem med fällda byten.
Har du lust att dela med dig av fabrikat? Har haft en i proffsmodell som funkat i 20 år men lagt av nu. Har googlat men kan inte hitta några vettiga.
 
Säger det samma!
 
Hittade faktiskt en mus i en fälla. Som tur var den klockrent tagen över nacken. Men usch. Hörde en till under golvet, betyder två möss en familj? Och betyder en familj ett himla mördande i vinter? Ack.
 
Det är därför man ska ha fällorna i närheten av där de tar sig in. Har de väl flyttat in kan det ta ett tag innan fällorna har tagit hela familjen.

Har fått två i fällorna hittills. Eller i samma fälla faktiskt. Intressant eftersom det står tre fällor där och den som tagit mössen inte står närmast väggen. Men min slutsats är i alla fall att det är den vägen de kommer in på nåt sätt, äppelträd till garagetak och garagetak upp längs fasaden och in genom nån springa. Tidigare år har jag tagit möss länge in på vinden men de hade nog flyttat in innan jag ställde dit fällorna (det var antagligan bara första året med fällor jag fick dem, har inte bokfört tyvärr).
 
Jag vet fortfarande inte riktigt vart de tar sig in, men jag vet att de håller till i golvet/taket mellan våningarna och under köksgolvet. Någon annanstans har jag inte hört av dom något, förutom att vi kom hem efter en vecka borta och såg vad som kunde varit en liten musbajs i badrummet.
 
Y
Jag har två produktaktuella elektroniska Silverline (modell större) men har både möss och fladdermöss på vinden. Effektivast är hink och vippa.

Apropå inget så har jag varit på två ställen iår där möss gnagt sig genom golvbrunnen i badrummen och kalasat i deras hem den vägen. blä.
 
Redigerat:
Korvgubbe
En fladdermus kan äta upp till sjutusen myggor per natt, alltså 7000! Var glad om du har dem i din närhet och hjälp dem överleva istället för att döda dem, en fladdermusholk är enkel och billig att bygga.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Y
Korvgubbe skrev:
En fladdermus kan äta upp till sjutusen myggor per natt, alltså 7000! Var glad om du har dem i din närhet och hjälp dem överleva istället för att döda dem, en fladdermusholk är enkel och billig att bygga.
Ja jag har inte som mål att döda fladdermössen utan mycket riktigt göra holk både för den och se om man kanske kan göra åt rovfåglarna med.

Bara nämnde det att varken ena eller andra skrämdes iväg av silverline-skrämmorna.
Inbillar mig dock att det komin spindlar efter jag stängde av dom men mkt tveksam till om sånna kan skrämma kryp.
 
Att fånga möss är förstås en materialsport... Ju fetare teknikstack desto bättre förutsättningar för resultat. Väl? :cool:

Att inte "mjölner" kommer med microbrytare redan från fabrik - obegripligt
1.jpg

Sitter som en smäck
2.jpg

Arduino med radio, trådlöst måste det ju vara har man hört
3.jpg

Batteriströmförsörjning och låda
4.jpg

Paketera det hela och testköra.
[video=youtube_share;v8gWVBEqwxc]http://youtu.be/v8gWVBEqwxc[/video]

Mmm, så otrolig nördigt men jag kunde inte låta bli :surprised:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Det här luktar I-landsproblem netram! (y)

Själv har jag riggat mina "low-tech" fällor, Prästost är på menyn. En har redan fastnat för frestelsen...
 
netram skrev:
Att fånga möss är förstås en materialsport... Ju fetare teknikstack desto bättre förutsättningar för resultat. Väl? :cool:

Att inte "mjölner" kommer med microbrytare redan från fabrik - obegripligt
[bild]

Sitter som en smäck
[bild]

Arduino med radio, trådlöst måste det ju vara har man hört
[bild]

Batteriströmförsörjning och låda
[bild]

Paketera det hela och testköra.
[video=youtube_share;v8gWVBEqwxc]http://youtu.be/v8gWVBEqwxc[/video]

Mmm, så otrolig nördigt men jag kunde inte låta bli :surprised:
Ja, den var verkligen nördig !

Har själv haft planer på trådbunden övervakning av fällorna uppe i kallvinden, nu klättrar man upp varje dag för att konstatera att det är tomt sedan drygt en vecka. Förmodligen har jag knäppt alla, men det kommer säkert fler.
 
Jag satte upp en webkamera för att slippa ta fram stegen hela tiden. Men nu är det tydligen dags igen:
 
  • 141102-vind-image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamera låter som en bra idé, fast jag har ingen kamera med IR-belysning.

Ett tips om placering av fällor: Både möss och råttor håller sig längs kanter när de går, bästa placeringen av en fälla är alltså med gapet mot en vägg så att säga. Står den mitt på golvet så dröjer det innan de hittar den, står den med "ryggen" mot väggen så är det risk att de utlöser den innan de får in huvudet i den.

Det har dels att göra med att de ser dåligt (de behöver känna sig fram med morrhåren) men också att de av naturen är bytesdjur och därför ogillar öppna platser.
 
Fällorna står just nu så att kameran kan se dem alla, plus att det är inom armslängds avstånd från vindsluckan. Bekvämt för mig alltså :)

Den fällan som "fått napp" på bilden har faktiskt tagit 6 av 7 möss hittills i höst. Kanske följer de kanten på spånskiveremsan som de två vänstra fällorna står på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.