En finansminister som inte begriper delar av riksbankens funktion...
 
  • Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Miljöpartist.
De har väl aldrig begripit sig på ekonomi?

Men han är inte finansminister utan finansmarknadsminister.
Vad en sådan gör vet jag inte riktigt.
Lunchar med bankdirektörer kanske :)
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Han söker bara en anledning att skylla på när han snart tar bort ränteavdragen.
 
Eftersom folk i allmänhet tänker kortsiktigt, så är ju låg ränta ett skäl till att ta stora lån. För att förhindra det, så är ju vapnet att minska ränteavdraget och det är säkert det som han nu förbereder.

KOW skrev :"Men han är inte finansminister utan finansmarknadsminister.
Vad en sådan gör vet jag inte riktigt."

Helt rätt titel :D
En finansmarknadsminister måste väl luncha med alla sorters finansdirektörer och inte bara bankernas ?
 
Redigerat:
Jösses!
Jag undrar vad det sägs internationellt om sverige när majoriteten av svenskarna röstar fram sådana pajasar...
 
Redigerat:
En finansminister som bör byta post. Hur kan en som inte begriper sig på ekonomi vara ansvarig för våra finanser?
 
peternicklas
Delar av regeringen är ett stort skämt. En är en f.d. svetsare, en annan har varit narkoman ska bli intressant och se vad nummer 3 har för gammalt med sig.
 
peternicklas
Nja han ingår väl inte i regeringen.
 
Ni får inte glömma alla pajasar Reinfeldt tog med i sin första regering.Löfven har väldigt mycket till godo gentemot den.Vad är det förresten för fel att han är gammal svetsare?
 
Det här gamla vapnet funkar inte längre. Inflation uppstår väl bara om medborgarnas kostnad ökar och det driver upp lönerna. Nu har vi ett läge med globalisering där medborgarna gör inköp från andra länder eller helt enkelt hoppar över återförsäljarled (handlar från kina direkt). Det gör att detaljhandeln prispressas och hjälper inte till att driva upp lönerna?
Jag tror inte att den här sänkningen kommer påverka hushållens förbrukning, jag tror utrymmet kommer gå till amortering (styrt av krav från bankerna), så ingen inflationshjälp. Tror den här situationen måste hanteras fingertopskänsla, för mycket vilkor/amorteringskrav stryper den konsumption som sker, iofs kanske det kan driva på löneutvecklingen? Men hur mycket tål arbetsgivarna innan det börjar gå dåligt för bolagen?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.