Håller med dig Anders , men ändå inte...
Självklart finns det kunder som man föredrar att inte ha.
Dem som tror att man kan få en Ferrari till priset av en Skoda, och vägrar ge sig hur mkt man än förklarar...
Kunder som talar om för mig hur mitt yrke ska utföras brukar jag oxå undvika...
Men merparten är bra, bara man tar sig tid att förklara och lyssnar på kundens önskemål
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Du borde lyssna på dina kunder en del av dem tänker out of the box ;)
Men jo klart det finns dåliga kunder, men dem snackar man skit om på after worken och sedan kan man levera även till dem :D
 
Vi har inte haft mycket erfarenhet av hantverkare men hittills kunnat konstatera att den enda gången dom kommer i tid är när offert skall ges eller när dom ska titta på något som ger arbete. Sen är det hejsan hoppsan med bokade timmar (vilket faktiskt är extremt störande pga KAN inte ta ledigt bara sådär för att de inte kan dyka upp i tid som vi bestämt), och tillochmed vilka dagar de vill komma. Jag vet inte; men det måste ju gå att sköta det bättre? Vem har inte haft dessa problem?
 
S
AndersMalmgren skrev:
Du borde lyssna på dina kunder en del av dem tänker out of the box ;)
Men jo klart det finns dåliga kunder, men dem snackar man skit om på after worken och sedan kan man levera även till dem :D
nog hade jag nog bara sett möjligtheter i ditt badrum.
 
Sök gärna på forumet...det finns MÅNGA trådar om detta och jag tror dom flesta orsakerna finns med där....
 
Villan32 skrev:
Det undrar jag, vi har i två omgångar försökt ta in offerter, ena gången via Servicefinder och andra gången via de vi har skrivit avtalet med som rekommenderade snickare plus egna kontakter.
Av alla dvs 11 stycken så har 2 svarat, resten har struntat i att man vill ha offert trots att de varit här och kollat och ritningar finns.
Är det så att man skiter i det bara eller var hittar man seriöst folk? Och har man inte tid så är det väl bättre att säga det än att koma på besök och sen skita i att skicka offert trots påstötningar.
Vi har redan dömt dem att inte vara seriösa och man skulle väl hamna hos fuskbyggarna efter detta.

Hur gör ni andra för att hitta seriösa snickare?
Har ni några att rekommendera i Stockholms området?

Tröttsamt att leta och sen inte få svar....
Jag känner just nu precis lika dant. Vi ska renovera vårat badrum, men av sex hantverkare som varit här så har vi nu två månader senare bara fått två offerter. Jag mejlade en av de två hantverkarna vi fått offert ifrån om en liten ändring, men trots att jag även skickat sms så har han inte svarat.
 
SBH skrev:
nog hade jag nog bara sett möjligtheter i ditt badrum.
Vad kul, några du vill dela med dig?
 
Oj vad svar av alla sorter :) Visst finns det dåliga / bra hantverkare och dåliga / bra kunder.

Vi har tagit varit i kontakt via Service finder och rekommenderade hantverkare och då är det en av varje som gett offert. Och vi ska göra taklyft i vår i april/maj, så det är inte nu med kort varsel
Och vad vi ville ha hjälp med är färdigställande utvändigt + byte av befintlig panel och en del inne, så det är inte vara en dutt här och där. Vilket borde vara attraktivt.
Och allt kan inte en snickare göra, då det ska till elektriker, rörmokare, skorstensmurare.

Men som nu verkar det som man får lösa det på annat sätt.
 
Är sur på hantverkare. Sett till redovisad inkomst tjänar jag antagligen dubbelt mot en snitthantverkare. Grannen (hantverkare) skulle dränera garaget. Han fick "låna" en minigrävare. När jorden skulle bort kom en "kompis" med en hjullastare. En annan "kompis" med lastbil som kom med grus. När jag frågade vad materialet kostade visste han inte för en "kompis" har konto hos XL.

Och varför finns det inte fler hantverkare när det finns så mycket jobb att man får vänta 6 månader på att få något gjort? Vad har hänt med tillgång/efterfrågan? Och när hantverkaren väl kommer är det bäst att behandla hen väl. Fatta vad en sur plattläggare kan göra.
"Tack snälla hantverkare för att du tar dig tid med mitt obetydliga jobb. Vill du ha kaffe?"

Måste tillägga. Varför finns det lika många sätt att utföra ett jobb på som det finns hantverkare? Det är förbannat tröttsamt att googla eller fråga på bauhaus/byggmax när ena svaret kan vara helt tvärt emot vad den andre sa.
 
Redigerat:
Tycker väl iof att ordet hata är överdrivet när man pratar om vad man tycker om hantverkare.
 
AndersMalmgren skrev:
Tycker väl iof att ordet hata är överdrivet när man pratar om vad man tycker om hantverkare.
Tycker jag också så ändrade det. Gillar ju grannen. trevlig och hjälpsam prick. Fick köpa lite grus av honom och fått en massa bra tips.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Villan32 skrev:
Det undrar jag, vi har i två omgångar försökt ta in offerter, ena gången via Servicefinder och andra gången via de vi har skrivit avtalet med som rekommenderade snickare plus egna kontakter.
Av alla dvs 11 stycken så har 2 svarat, resten har struntat i att man vill ha offert trots att de varit här och kollat och ritningar finns.
Är det så att man skiter i det bara eller var hittar man seriöst folk? Och har man inte tid så är det väl bättre att säga det än att koma på besök och sen skita i att skicka offert trots påstötningar.
Vi har redan dömt dem att inte vara seriösa och man skulle väl hamna hos fuskbyggarna efter detta.

Hur gör ni andra för att hitta seriösa snickare?
Har ni några att rekommendera i Stockholms området?

Tröttsamt att leta och sen inte få svar....
Många seriösa företag vägrar samarbeta med servicefinder då dom tidigare varit omtalade för att lura in företagare i dåliga kostsamma avtal för företagare.
Undvik liknande tjänster om du vill hitta hantverkare som gör bra jobb.
En del tjänster tar även betalt av hantverkaren för att få uppgifter och lämna en offert vilket minskar intresset för företagaren att svara, vet inte hur just servicefinder gör nu för tiden.
För en del år sedan så var det väldiga diskussioner om servicefinder och hur dom lurade kunder in i avtal där det lovades mer än dom höll och servicefinder saknade alltid den biten i sina inspelningar av samtalen.
Många hade även bekymmer att gå ur avtalen med servicefinder som automatiskt förlängdes i 2år i stöten.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/snickaren-vitas-blev-lurad-och-vagrar-betala/
https://web.archive.org/web/2012012...arsideer/var_ni_lurade_av_service_finder.aspx
Jag inte det minsta förvånad att många företag inte väljer att svara dig via servicefinder.
Jag vet inte hur sevicefinder sköter sig nu men jag brukar se/höra om några som känner sig lurade varje år.
Det finns även företag som är väldigt nöjda med servicefinder.

Anledningar till att snickare valt att inte återkomma med ett anbud kan vara många och svårt att sia om, men om många väljer att avstå så borde det finnas en orsak.
 
Redigerat:
Som företagare tackar jag nej servicefinder, offerta och bolag med liknande tjänster. Behöver dem inte...
Det är inte lönt att räkna på en massa jobb som 10 andra oxå räknar på...

Mina kunder vänder sig till mig för att dem vill ha mig och inte vilken målare som helst...
 
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är en kombination av faktorer som orsakar allt missnöje med hantverkare.

- Beställarna är oftast amatörer som har bristfällig kunskap.
- Dey finns en branschkultur av dåligt kundbemötande.
- Beställarna vill ha lågt pris, och vill inte betala för byggmöten och projektledning.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Det är nog också på det viset att småfirmor helst undviker privatpersoner så mycket dom kan just på grund av allt tjat och gnat samt oförstående på grund av kunskapsbrist. Det är betydligt mer attraktivt att vara underentreprenör till stora firmor där man slipper detta. Man lämnar pris och får jobben och fakturerar utan mankemang. Då arbetar man i den takt det kräver och man kan planera på sitt eget vis. Så det är inte förvånande att det är svårt att få till en firma som gör jobbet.
 
  • Gilla
Emil Mena och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.