Det undrar jag, vi har i två omgångar försökt ta in offerter, ena gången via Servicefinder och andra gången via de vi har skrivit avtalet med som rekommenderade snickare plus egna kontakter.
Av alla dvs 11 stycken så har 2 svarat, resten har struntat i att man vill ha offert trots att de varit här och kollat och ritningar finns.
Är det så att man skiter i det bara eller var hittar man seriöst folk? Och har man inte tid så är det väl bättre att säga det än att koma på besök och sen skita i att skicka offert trots påstötningar.
Vi har redan dömt dem att inte vara seriösa och man skulle väl hamna hos fuskbyggarna efter detta.

Hur gör ni andra för att hitta seriösa snickare?
Har ni några att rekommendera i Stockholms området?

Tröttsamt att leta och sen inte få svar....
 
Vad är det för jobb som skall göras?
Snickarna tycker kanske att det är för litet för att det skall vara värt besväret.

Vad är det för avtal du nämner som ni skrivit?
Är det ett annat jobb eller har det något samband med det aktuella?

Vi andra går nog hellre på rekommendationer från grannar, arbetskamrater, vänner och bekanta.
Hellre än via anonyma "dating"sajter.
 
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
Jag tror faktiskt inte att du kommer hitta hantverkare du blir nöjd med, det har i alla fall jag inte gjort.

TV-programmet "Kalla fakta" granskade nyligen bilverkstäder och 7 av 8 betedde sig riktigt illa mot sina kunder, min erfarenhet är att hantverkare i byggsvängen är ännu sämre än bilverkstäder.

Jag har aldrig tagit in en hantverkare baserat på pris utan bara på rekommendationer, det blir skräp i alla fall.

För min del har det gått så långt att saker jag inte kan göra själv blir inte gjort, mindre frustrerande på det sättet.
 
Jag är övertygad om att det inte är sämre ställt i hantverkardelen en i övriga verksamheter, däremot så kräver kunder ett billigt pris och hantverkare som skall utföra så många moment som möjligt på kortast tid. Man vill få grövre arbeten utförda och lite inredningssnickeri samt kakling i ex kök utfört av samma person och då blir det inte optimalt. Det är lika bakvänt som att anlita möbelsnickaren till byte av fasad och gjuta en betongplatta till garaget. Eller varför inte anlita en tapetsör för att tapetsera i vardagsrummet. Men anlitar man en uttalat duktig snickare till att byta fönster och panel samt en inredningssnickare för att montera nya köket eller byta trappan och nya parkettgolvet, då blir det genast annat resultat. Rörläggaren gör sitt elektrikern sitt och plattsättaren sina plattor och golvläggaren lägger mattor och våtrumsmattor då blir det bra men ack så dyrt eftersom det är många personer med etableringskostnader och restider, det är då man anlitar Kalles bygg som gör alla jobb och skaffar el o vvs killar mm men det är då det blir lite större risk att det inte blir den kvalitet på alla moment som kunden önskar.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
cecar33 skrev:
hantverkare som skall utföra så många moment som möjligt på kortast tid. Man vill få grövre arbeten utförda och lite inredningssnickeri samt kakling i ex kök utfört av samma person och då blir det inte optimalt.
Vi hemmapulare fixar att göra allt så varför skulle inte en hantverkare.
 
  • Gilla
joodå och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad är det för jobb som skall göras?
Snickarna tycker kanske att det är för litet för att det skall vara värt besväret.

Vad är det för avtal du nämner som ni skrivit?
Är det ett annat jobb eller har det något samband med det aktuella?

Vi andra går nog hellre på rekommendationer från grannar, arbetskamrater, vänner och bekanta.
Hellre än via anonyma "dating"sajter.
Jag har en bekant som har slutat att rekommendera hantverkare då en av dem blev blåst på pengar av sin nya kund. Han själv som hade rekommenderat kände sig så taskig så han kompensera hantverkaren för att fortsätta ha en bra relation.
 
  • Gilla
BennyK
  • Laddar…
Hittar du en via rekommendationer eller referenser så kan du inte räkna med att de kan inom en snar framtid. År de populära så är de fullbokade 3-6 månader. Väljer då någon annan så kolla upp företaget och referenser.
 
cecar33 skrev:
Jag är övertygad om att det inte är sämre ställt i hantverkardelen en i övriga verksamheter, däremot så kräver kunder ett billigt pris och hantverkare som skall utföra så många moment som möjligt på kortast tid. Man vill få grövre arbeten utförda och lite inredningssnickeri samt kakling i ex kök utfört av samma person och då blir det inte optimalt. Det är lika bakvänt som att anlita möbelsnickaren till byte av fasad och gjuta en betongplatta till garaget. Eller varför inte anlita en tapetsör för att tapetsera i vardagsrummet. Men anlitar man en uttalat duktig snickare till att byta fönster och panel samt en inredningssnickare för att montera nya köket eller byta trappan och nya parkettgolvet, då blir det genast annat resultat. Rörläggaren gör sitt elektrikern sitt och plattsättaren sina plattor och golvläggaren lägger mattor och våtrumsmattor då blir det bra men ack så dyrt eftersom det är många personer med etableringskostnader och restider, det är då man anlitar Kalles bygg som gör alla jobb och skaffar el o vvs killar mm men det är då det blir lite större risk att det inte blir den kvalitet på alla moment som kunden önskar.
Nu finns det även hantverkare som är underbarn som kan mycket. Men jag har sett ett badrum som en som kunde allt ha gjort. Javisst nytt och fräscht men lite missar. Vattnet rinner inte till brunnen som det ska. Kaklat igen ventilation. Plattsättningen och måttsättning kunde vara bättre etc.
 
slurppe99 skrev:
... År de populära så är de fullbokade 3-6 månader....
Det är kanske dags för bortskämda husägare att börja med lite planering och framförhållning.
Varför skall en hantverkare planera från dag till dag bara?
 
  • Gilla
osociala jävel och 5 till
  • Laddar…
Jag har anlitat en del hantverkare inom olika brancher och det slår nästan aldrig fel att det är något galet efter och de måste komma tillbaka och åtgärda, att de är sena, inte dyker upp på avtalad tid. Dessa är absolut inte de billigaste hantverkarna utan valda pga rekommendationer etc.

Min fru brukar alltid vara lite mer på hantverkarnas sida när det brinner för mig pga att hennes far har rörmokarfirma där hon jobbat och har sett hur det fungerar på andra sidan med jobbiga kunder osv.

Jag brukar då försöka förklara för henne och jämföra med mitt yrke som flygkapten:
om flygplanet inte rört sig från gate 5! min efter avgångstid kräver de flesta att jag går ut och förklarar varför vi inte är iväg...
När passagerarna köpt en biljett som avgår 07.00 ska jag då dyka upp efter lunch för att något annat dök upp emellan? När folk tagit semester en vecka och ska iväg ska jag komma tre dagar senare vilket inte är ovanligt med hantverkare.
Blir flighten mer än 3h! försenad har man enligt EU rätt till 600E ersättning (jobbar inte på Norwegian)... Vad får man som kund hos hantverkarna?

Man blir bara trött på strulet och det konstanta jagandet att få rätt jobb utfört på rätt tid som är överenskommet.

MVH

Daggen
 
  • Gilla
Peter Petterson och 14 till
  • Laddar…
@Daggen, kul jämförelse, jag har också gjort en jämförelse och då jag jobbar som Systemarkitekt tror jag det är ännu mer relevant då vi utvecklare är IT-branschens hantverkare. Det jag tror hantverkare är sämst på är kravhanteringen, de flesta seriösa i min branch hjälper kunden fram till ett krav som är korrekt. Som tex det var en tråd om detta där en kund beställt bredspackling av en vägg men egentligen krävde den först putsning av vägg. När uppdraget var klart och det såg för djävligt ut så hänvisa hantverkaren till att de hade inte nämnt att den skulle putsas. Men det är ju exakt sådana saker hantverkaren ska hjälpa till med. Det är inte kundens sak att veta att hans vägg måste putsas för att bli bra.
 
  • Gilla
joodå och 2 till
  • Laddar…
Jag upplever att det är en visst jargong bland hantverkaren. Oftast lite halvhjärtad inställning samt att de vet och kan allt.. viss avsaknad av ödmjukhet. Byggbranschen är komplex.. nya/förändrade byggregler kommer löpande hela tiden.. det är omöjligt att kunna ha en sådan inställning utifrån detta.

Känns ofta som man har en vettig dialog med entreprenören..som är påläst och säljer sin grej... sen kommer anställda som inte alls lever upp till den bilden man hade vid accept av uppdraget. Är ni fler som upplever det så här? :)
 
Vad duktiga killar som var här och byggde mitt lilla stall!
Och snabbt gick det också.

Och mattläggarna som fixade mitt lilla duschrum efter branden!
Det blev mycket bättre än originalet.

Och tjejen som målade hus, garage och stall då! Vilket fantastiskt bra arbete!
Nåja, ibland hade hon hjälp av en och annan kille också.

men det här är ju inte Stockholm förstås.
Och jag hittade inte hantverkarna på nätet.
 
Jag undrar hur mycket den duktiga kaptenen egentligen planerar när det gäller sina flygningar, är det inte så att nästan allt redan är planerat av någon annan . Det är bara att utföra beställningen precis som den bredspacklande målaren gjorde.
Dessutom kan man ha mycket "luft" i dagsschemat om man kan debitera pilotlöner, och då är det enkelt att komma i tid.
Ps
Det är väl inte bara piloterna som vållar förseningarna utan kanske någon annan i kedjan.
 
Redigerat:
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
Den duktiga kaptenen :) du är lustig du och verkar inte ha vidare koll på vad det handlar om att vara flygare idag. Det är inte SAS på 70 talet längre där ute...

Min poäng handlade enkelt bara om att oavsett yrke eller arbetsuppgift så skall det utföras på ett korrekt, punktligt och fackmannamässigt sätt för det är vad kunden förväntar sig och enligt mig har rätt till och tyvärr verkar det som att byggbranchen kommer väldigt lätt undan idag med att dra benen efter sig och köra sitt eget race... Folk i allmänhet verkar ha accepterat det.

En läkare kan inte komma 3 timmar sent till inbokat möte, en jurist kommer inte en dag sent till en förhandling, har du tandläkartid på förmiddagen och tagit halva dagen ledigt kan inte tandläkaren komma in till kliniken på eftermiddagen...

Märkligt...

MVH

Daggen
 
  • Gilla
caroline2014 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.