Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna fråga så jag hoppas detta är OK.

Vi har en lampa över ytterdörren som skall fixas. Denna sitter fast i väggen och idag försökte jag skruva loss den. I fästet sitter fyra skruvar, av den gamla sorten med en rak skåra, och rundat huvud.

När jag försökte skruva loss skrivarna fick jag problem med två av dessa där skruvhuvudena, skåran, inte höll för skruvmejseln. M.a.o. metallen kring skåran gick sönder.

Min fråga är hur får man bort en skruv som fastnat och där huvudet gått sönder. Finns lite av skåran kvar.

Jag försökte med polygrip men inget fäste. Började såga i skåran för att få en djupare och bättre skåre men det hjälpte heller inte. Antar att de suttit där sedan 70-talet och blivit målade på.
 
Du kan ju försöka såga ett nytt spår vinkelrätt mot det ursprungliga med bågfilen,
och försöka dra med en skruvmejsel av rätt storlek.
Risken är väl att skruvskallen går sönder förstås.

Då återstår två alternativ:
Borra upp skruven så du får bort skallen, eller slipa bort skallen med vinkelslip eller t.ex. en Dremel.
Skruvens skalle alltså :)
 
Det absolut viktigaste är att använda en skruvmejsel av rätt storlek så att den inte glappar i spåret. Om mejseln inte "biter fast" så ökar risken för att förstöra skallen rejält.

Det första som jag brukar använda när en skruv sitter fast är en slagskruvmejsel. De brukar kunna rädda nästan alla situationer med kärva skruvar och halvtrasig skalle, framförallt om det är maskingängade skruvar. Om en sådan inte funkar så är det väl en svinpitt det enda lösningen. Jag vet dock inte vad det "riktiga" namnet är på en svinpitt så jag kan tyvärr inte ge någon länk till vart de går att köpa.
 
kulle
svinpitt = skruvutdragare finns på bla. biltema
skruvutdragare.jpg
 
Janus82 skrev:
... Jag vet dock inte vad det "riktiga" namnet är på en svinpitt så jag kan tyvärr inte ge någon länk till vart de går att köpa.
Skruvutdragare
330185.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/bil-och-...och-muttersprackare/skruvutdragarsats-330185/

Men jag tror att det är rätt kört med en skruv som suttit i 40 år :p

Tvåa på bollen
 
Redigerat:
Som KOW skrev hade nog jag gjort också dvs borrat med en metallborr (om man kommer åt utan att förstöra lampan). Då kan man dra av huvudet på skruven om det inte lossnar självmant.

Skruvutdragare är nog lite overkill för träskruv på fasad. Om det är viktigt för att inte förstöra en fast gänga i en större komponent är det nog ett alternativ.

Spårskruv ÄR sjukt jobbigt, funkar inte till skruvdragare och när dom är tröga, förstör man lätt spåret. Underlättar med korrekt mejsel men ibland är det "finskruv" i typ mässing eller något annat mjukt material för såna här applikationer.

Fast å andra sidan det kan ju en skruvutdragare vara en bra att ha grej hemma, så passa på :), Men jag hade nog röstat på spikutdragaren i första hand för hemsnickeri (om man inte har något motorfordon som hobby).
 
Ordentligt OT men jag måste alltid lägga av ett litet asgarv varje gång jag blir påmind om formen på en gris snas.
Om gud finns så är det en av hens bättre skapelser .

Och inte ska det investeras i en massa saker för att få bort en träskruv. Bort med skallen och smäll in den eller om den är lång så böj och veva ut.
 
kulle skrev:
svinpitt = skruvutdragare finns på bla. biltema
[bild]
Naturligtvis är det ett så enkelt och självklart namn. Då har man lärt sig något nytt idag med så då var det inte helt bortkastat att gå upp ur sängen i morse.
 
Nu vill vi se lite bilder på den vrenskande skruven!
Vi vet ju ingenting annat än att det är en kullrig spårskuv.
Vi vet inte ens dimensionen.
Kanske den till och med är vänstergängad :wow:

Koppla kameran i makroläge bara :)
 
Spontant skulle jag säga att grispitt inte lär funka då jag gissar att skruvarna har rätt liten diameter. Gör som föreslås och slipa/såga av skallarna och klipp sedan till med hammaren så du slipper se dem mer.
 
mexitegel skrev:
Gör som föreslås och slipa/såga av skallarna och klipp sedan till med hammaren så du slipper se dem mer.
Och håller du lämpligt dorn mellan skruvstumpen och hammaren slipper du få en ful grop i fasaden efter du klippt till. ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Snickarkompisens tumme går bra också ;)
 
Tack för alla svar, här är skruvarna:
skruv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
30 sekunder med vinkelslipen så är problemet löst!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.