Värmesystemet i mitt hus kan nog få vilken röris som helst att börja hånflina, i alla fall gör den vi använder på jobbet det.

Det ursprungliga systemet i huset är uppbyggt på 60-talet med kökspanna (Norrahammar 300) och expansionskärl på vinden, innan dess var det kakelugnar och vedspisar som gällde.

Efter hand så har man byggt på dels med en elpatron på 9 kW och en IVT Greenline bergvärmepump på 1,6 kW, allt ligger i en slinga vilket innebär att elpatronen kan slå ut bergvärmepumpen och eldar man för hårt i pannan så måste man återställa värmeskyddet på bergvärmepumpen.

Nu till problemet, jag kan vrida ner samtliga radiatortermostater i huset utom den i köket som alltid måste stå på fullt blås annars larmar värmepumpen för hög pressostat, hur kan det komma sig?
Det är ju lite tråkigt när kökspannan i passivt tillstånd fungerar som en stor gjutjärnsradiator och köket då alltid håller 25-27 grader.

Det börjar ju bli läge att skrämma igång värmepumpen nu då huset håller knappa 15 grader när man kommer hem från jobbet (19-20 grader är lagom), däremot så vill man ju att pumpen ska gå så lite som möjligt, snål som man är.
 
I
Pumpen kan inte bli av med all värme som den producerar om inget är element öppet. Därför löser pressostaten ut.

Det är för övrigt synnerligen suboptimalt att strypa element när man har en VP. Alla element skall vara öppna för bästa effektivitet.
 
Nepp, det är tvårörs-system i huset så det är inte problemet.
Anledningen till att jag vill strypa flödet i köket är att pannan alstrar den värme som behövs, givetvis stänger jag inte alla termostater utan en del får stå på grundvärme medan de rum jag använder har en normal temperatur, skulle jag ställa alla termostater på fullt så skulle värmepumpen inte mäkta med de riktigt kalla dagarna och då får man prioritera de rum som används, slapp man då ha 27 grader i köket så finns det ju lite varmvatten över till de andra rummen.
 
Känns lite som att värmepumpen inte är rätt inställd precis som mycke nu skriver.
Justera ned kurvor och offset till det blir lite för kallt i de uppvärmda rummen med termostaterna helt öppna då har du hittat punkten då pumpen ger lagom med värme ( sedan höjer du ett snäpp)

Protte
 
I
En termostat i ett tvårörssystem borde inte kunna påverka värmepumpen.
Det måste bero på för litet radiatorkretsflöde.
Vid lågt flöde hinner värmevattnet kallna ännu mer vilket kan lura vp att tro det behövs ökat värmetillskott.
Den lilla genomströmningen räcker då inte till att kyla kondensorn som blir för varm får ett för högt tryck.
Prova öka c-pumpens hastighet och se vad som händer. Oavsett vad som händer, om något, så förklarar det inte uppkomsten av problemet.
 
Kan ju vara någon knepig koppling av kökspannan och kökselementet så att hela eller stor del av flödet måste genom där, symptomen verkar orimliga annars. Finns många exempel på märkliga kopplingar i de fallen och särskilt med sentida elpatron och nu VP också. TS kanske kan följa upp dragningarna lite och göra en skiss eller lite bilder av valda delar.
 
Om du stänger elementet i köket blir dom andra elementen fortfarande lika varma ? kanske läge att koppla in en arbetstank så kan du stänga hur du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.