Var förbi Bauhaus för andra gången i veckan för att byta ut några element. Fick frågan om jag har enrör eller tvårörs radiatorsystem hemma. Gick hem glatt och försökte klura, läste på forumet om att vrida av termostaten och känna på någon koppel(?) för att avgöra ... och sen... så sitter jag här och förstår inte.

Tänkte att det fanns någon kunnig person som kanske med hjälp av en bild på termostaten kunde avgöra vad jag har för system. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få


rw6yox.jpg


/Gabriel B
 
1-rörs. Men det är ändå inte 100% säkert att det är 1-rörs.

Kolla genom att stänga termostaten helt och går det då varmvatten ut genom ventilen så är det 1-rörs med säkerhet. Kolla också att elementet inte blir varmt när du stängt termostaten så du blir lurad ;)
 
Nu har vattenpularn varit förbi, och visst var det ett enrörssystem! =/
 
Hatar ettrörssystem....;)
 
PST skrev:
Hatar ettrörssystem....;)
Varför?
 
Svårt/omöjligt att justera in är en stor anledning. Ska man utöka så är man på ruta 1. Enda fördelen är att man spar ett rör mellan elementen, allt annat är i princip negativt.
 
v-g skrev:
Svårt/omöjligt att justera in är en stor anledning. Ska man utöka så är man på ruta 1. Enda fördelen är att man spar ett rör mellan elementen, allt annat är i princip negativt.
Rätt bra sammanfattat...
 
v-g skrev:
Svårt/omöjligt att justera in är en stor anledning. Ska man utöka så är man på ruta 1. Enda fördelen är att man spar ett rör mellan elementen, allt annat är i princip negativt.
Ok.

Har ettrörsystem utan problem;)

Enda problemet är om jag vill montera golvvärme utan cirkulationspump för mindre utrymme...
 
Tiger79 skrev:
Ok.

Har ettrörsystem utan problem;)

Enda problemet är om jag vill montera golvvärme utan cirkulationspump för mindre utrymme...
Funderat på samma sak i hallen, men verkar bli en kostsamt i drift då jag har oisolerad platta =/
 
Hur ser denna typ av element som på bilden ut invändigt?

Har ett stående som jag funderat att montera bak på kaminen (snik vattenmantel) och koppla till min golvärmefördelare för att få ut lite av kaminvärmen i golvärmekretsen. Är dock lite osäker på elementet utformning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.