Nu har jag en del frågor ute till ni som kopplat SPC innan.

1. Magnetkontakt se ovan.

2. Bosch, Blueline. Hur kopplar man den dubbelbalanserat? Jag fattar inte NC, NC, T, T.

3. Shield till X-bus. Jordar ni den med en bygel till jord vid centralen?

Hoppas på lite hjälp=)
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
SM6SIF skrev:
Hej Fredrik!

Jag köpte den magnetkontakten som du rekommenderade. Vid mina dörrar/fönster så kan jag inte sätta den så som jag fattar att de menar utan jag måste vrida den ena enheten 90grader pga att den ska gå att skruva fast. Går det? Dörren och dörrkarmen sitter inte i samma plan utan karmen är ju tjockare än dörren och därav är enda lösningen att vrida den ena.

Jonas
Om du menar rotera axiellt så går det bra, det är så man gör, omöjligt annars som du upptäckt :)

Se bara till att pilarna pekar mot varandra, och att magnet och magnetkontakt är så nära varandra som möjligt.

Det är bra att mäta när du monterar, så ser du toleranserna.
Går även att höra ett svagt klick, om det är tyst i omgivningen och hörseln är i bra form :)
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Kanon Fredrik. Då vet jag att det inte finns varianter av magnetkontakter utan att det är meningen att göra så. Tack!

Resten av mina frågor om någon kan vara vänlig att svara. =)


1. Det är hål till antenner med en bit plåt ovanför som man måste ta bort. Är det stansat och sedan ditlagt en bit som är limmad och sedan lackad fast eller? Hur tar man enklast bort?

2. Bosch, Blueline. Hur kopplar man den dubbelbalanserat? Jag fattar inte NC, NC, T, T.

3. Shield till X-bus. Jordar ni den med en bygel till jord vid centralen?

Hoppas på lite hjälp=)
 
SM6SIF skrev:
Kanon Fredrik. Då vet jag att det inte finns varianter av magnetkontakter utan att det är meningen att göra så. Tack!

Resten av mina frågor om någon kan vara vänlig att svara. =)


1. Det är hål till antenner med en bit plåt ovanför som man måste ta bort. Är det stansat och sedan ditlagt en bit som är limmad och sedan lackad fast eller? Hur tar man enklast bort?

2. Bosch, Blueline. Hur kopplar man den dubbelbalanserat? Jag fattar inte NC, NC, T, T.

3. Shield till X-bus. Jordar ni den med en bygel till jord vid centralen?

Hoppas på lite hjälp=)
1. Jag har för mig att jag slog i en skruvmejsel i en hörnet och bände bort den.

2. Hittade en gammal tråd som beskriver rätt bra. http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/228639-pc1616.html

3. Inget bra svar där då jag körde vanliga UTP-kabel utan skärm.
 
SM6SIF skrev:
2. Bosch, Blueline. Hur kopplar man den dubbelbalanserat? Jag fattar inte NC, NC, T, T.
T-T är sabotagebrytaren "tamper". Skall bryta larmslingan helt, alltså inget motstånd parallellt. NC-NC är larmbrytaren. För att få slingan dubbelbalanserad lägger du ett motstånd parallellt. För att få grundresistansen i slingan lägger du ett motstånd i serie med slingan, exempelvis mellan X och T.
Se inlägg #140 och en del följande i den här tråden för fler exempel.
Läs och begrunda: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/overvakning/inbrottslarm/inkopplingsprincipen

Tar nog en kvart att läsa men sparar timmar i bekymmer.
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
EOL (end of line) motståndet behöver inte sitta mellan T och X, enklare att sätta det mellan NC och T, annars måste man bygla mellan larmrelä och sabotage.

Dvs ett motstånd mellan NC och NC, samt ett mellan NC och T.
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Tack för svaren!

En till fråga. Jag ska koppla in SP203 och SIR500. Står och funderar på hur SP203 lämpligast kopplas in i centralen.

Jonas
 
Hej har precis installerat spc 4300 hemma och har en fråga angående min nyckelförbikopplare, den står nämligen som stängd när det är olåst och öppen när det är låst? Har suttit och klurat ett tag men får ingen rätsida på det hela går det att ändra statusen så det blir tvärtom alltså när det är låst så är den stängd och vise versa?
 
Angående SP203,, jag kopplar in Tamper in på en input (I1 till I8) och så kopplar jag in GND/+ALL till INT-/INT+ ?

Någon som kan ge lite feedback?

Jonas
 
Stämmer bra angående sirenen.

Glöm inte ett motstånd i serie med tamper, om du nu inte konfigurerat sektionen till att inte ha någon balansering förståss.. :)
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Tack för det VikHe! Gott att veta attman inte är helt ute och cyklar..
 
Jag kom så långt att jag kopplat in allt igår. Slog igång och testade. Manöverpanel och kontrollpanel gick inte igång så förmodligen måste det konfigureras för att XBUS-enheter ska hoppa igång. Hittade ingen korskopplad nätverkskabel så det blir spännande ikväll!

Några tips till en nybörjare? =)
 
Manöverpanelen ska fungera utan konfiguration, så om allt var dött vid spänningssättning är något felkopplat..
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Aj, ska den sitta först i Xbus-kopplingen? Direkt till centralenheten sitter en dörrkontrollenhet och sedan manöverpanelen. De är kopplade i serie. 1A 1B till 2A 2B osv. Satte den ena till 01 och den andra till 02 med vridpottarna som är på korten.
 
Redigerat:
Jag var väl inte vaken sent igår när jag trodde att jag slog igång grejerna. Idag startade det upp.

Någon som kan förklara skillnaden där det står "Type" där jag konfigurerar givare? Alarm, Entry/Exit och Tamper. Vad blir det för skillnad för exempelvis en IR-detektor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.