Hej

Rörmokaren håller på att installera nya acktankar hemma hos mig. Vi ska byta till sluten expansion och den tycker han ska sitta på varma sidan. Vad finns det för för och nackdelar med det?

Tack på förhand / Anders
 
Membranet får kortare livslängd om det utsätts för varmvatten. Slutna kärl kopplas normalt till den kalla sidan.
 
Kärlet mot kalla sidan men säkerhetsventilen oavstängbart i anslutning till pannan och på varma sidan. Skälet har Fotografen redan gett.
 
Så det finns inte någon bra anledning att ha det på varma sidan. Vad märkligt att de inte har koll på sånt. Hur mycket kortare livslängd kan.man förvänta sig.
 
Med vedpanna kan det bli mycket höga temperaturer, och det är inte bra för gummit. Finns ingen som kan säga hur mycket fortare det åldras, mer än att det är onödigt att sätta det på Varma sidan..
 
Se även till att gärna få volym i övre delen av tumreglerna, i de här systemen varierar tempen regelbundet och därför belastas membranet rejält även utan att chockas av onödigt hett vatten.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Ett slutet kärl kopplas med fördel i botten av en tank!

Ett slutet kärl får (och bör) ha en egen avstängning med avtappning mellan acktank och kärl. Gärna en kulventil med inbyggd avtappning. Detta för att på ett enkelt sätt kunna kontrollera förtrycket i blåsan/byta trasigt kärl.

Säkerhetsventilen däremot (gärna två stycken) får absolut INTE ha avstängning mot den varma sidan (alltså pannan).

4502400_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Han har dragit fram rör från stigarsidan med både avluftare och säv 2 bar mellan panna och avstängningsventil till expkärlet. Planerat tappkran på expkärlet. Ska nog försöka lägga fram det på ett bra sätt åt honom att jag vill ha kärlet kopplat på laddomat returen.
 
Svesse1983 skrev:
Han har dragit fram rör från stigarsidan med både avluftare och säv 2 bar mellan panna och avstängningsventil till expkärlet. Planerat tappkran på expkärlet. Ska nog försöka lägga fram det på ett bra sätt åt honom att jag vill ha kärlet kopplat på laddomat returen.
Anslut på ett ställe som är kallt så länge som möjligt tex som krilleman skrev en tankretur, men det är kanske det du menar med laddomatreturen.
 
  • Gilla
Sesulo
  • Laddar…
Ja jag menade mellan laddomat och botten på.slavtanken. Borde vara kallast längst där.
 
Göran.W
Är det rätt med säv på 2 bar.
Dom flesta ved pannor och ack tankar har ett arbetstryck på 1,5 bar så säv ska väl i normal fallet vara 1,5 bar
 
Tänk att det ska vara så svårt för många att begripa att säkerhetsventilen ska sitta på pannans toppanslutning och inte i värmesystemet där vatten cirkulerar.
 
Krilleman
Är vi helt på det klara med vad TS menar med stigarsidan?

Så all form av samlingsrör för värmesystem borde då förbjudas enligt dig?

flexconsole.+s20.lh5072.jpg
 
Redigerat:
Använder man huvudet lika mycket som munnen förstår man skillnaden mellan vatten och ånga.
 
johanpelle skrev:
Använder man huvudet lika mycket som munnen förstår man skillnaden mellan vatten och ånga.
johanpelle, det är inlägg som dina i biobränsle-delen på forumet som gör att jag undrar om det inte vore bättre att ta bort denna forum-avdelning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.