Hejsan!

Jag skulle behöva lite råd eller synpunkter från er elkunniga på forumet. Vi har idag en spis med keramikhäll i köket och vi planerar att byta ut denna mot integrerad ugn och häll. Mest p.g.a. att bänksskivan (spån) har börjat fnasa sig i underkant p.g.a. fukt från diskmaskinen. Vi byter därmed ut allting.

Spisen matas såvitt jag vet med 400 V. Där finns två jordfelsbrytare som är märkta 'Elspis 16 A 2,5 mm[SUP]2[/SUP]' så jag tolkar det som att 2x16A är framdraget till spisen. Ny häll och ugn skall ju båda ha 230 V och hällen 2x16 A eller 1x32 A. Ugnen drar ju betydligt mindre effekt som jag förstår det och klarar sig på 1x13 A t.o.m. Vi har även en diskmaskin, men den har enligt elskåpet egen matning. Egen matning för kyl/frys saknas dock och jag vet inte vilken denna är kopplad på (har inte provat). Bild på kontakten som jag tror kallas perilex samt uttaget ses nedan:

WP_20141023_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20141023_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina frågor är då följande:

Går det att koppla in ny häll och ugn på det som finns framdraget utan att behöva dra ny matning? Hur görs detta i så fall, d.v.s. vad behövs inhandlas och hur kopplas hällen in? Jag antar att man inte använder schuko för så hög effekt. Vad är en rimlig tidsåtgång för en elektriker för detta jobb?

Notera att jag inte har tänkt koppla in detta själv, jag är bara nyfiken på utförandet samt kostnaden.
 
Allt är ju beroende på vad dina nya enheter behöver och hur de ska kopplas in.

Du har nog som du säger 2x16A idag, dvärg-brytarna tyder på det (jordfelsbrytare är något annat och du kopplar absolut inte två jordfelsbrytare mot samma gruppledning). 16A och 2,5 mm kablage är positivt, men jag tycker tyvärr du saknar en fas som sannolikt behövs när det nya ska kopplas in.

Behov av nolla är vanligt, då åtminstone styrutrustningen brukar vilja använda den, så att nolla finns framdraget måste kontrolleras.

Du har någon form av utgående kablage från Perilexuttaget, så kanske är också kylskåpet kopplat här (om så är det sannolikt framdraget nolla)?
 
Det är en rätt ovanlig koppling som du har. Att mata en spis med 2 x 16 a är en fullt fungerande koppling men det måste undersökas om nolla finns framdragen och ansluten. Att två kablar går till spisuttaget tyder på att en fasledare kan vara vidarekopplad till någon annan apparat i köket. I sådana fall delar man på skyddsjord och nolla.

Men som sagt måste detta mätas upp och kontrolleras i spisuttaget.
 
Kan det vara så att den kabeln som är vidarekopplad från spisuttaget går till diskmaskinen som ligger på en av faserna och där man i centralen märkt om den fasen till "diskmaskin" samt kopplat om den nuvarande spisen till att bara använda två av faserna?
 
SkaneErik skrev:
Kan det vara så att den kabeln som är vidarekopplad från spisuttaget går till diskmaskinen som ligger på en av faserna och där man i centralen märkt om den fasen till "diskmaskin" samt kopplat om den nuvarande spisen till att bara använda två av faserna?
Det kan det mycket väl vara, men det måste först ts undersöka innan man kan ge några mer råd.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Läs "spisbibeln", återkom sen...;) (återfinns under "el&teknik" i menyraden längst upp)
 
Den första frågan är vad du har för matning till detta uttag, om det finns 5 ledare - tre faser, nolla och skyddsjord. Först när detta är känt kan man gå vidare och titta på inkopplingsalternativ.

Detta syns inte på utsidan utan du behöver lyfta på locket till detta perilexuttag och kolla. Din gamla spis använde endast faserna, inte nollan, därav den saknade pinnen på stickkontakten. Frågan är om den har varit matad med 2 eller 3 faser. Det finns ju en antydan till att det faktiskt är tre dvärgar som matar detta uttag. Ett foto på elcentralen kan hjälpa här.

Det finns alltså en chans till att du har full matning till perilexuttaget vilket gör det möjligt att koppla in häll och ugn utan begränsningar. Jag antar att det är separata enheter med varsin anslutningskabel. Det behöver då ett nytt uttag till ugnen, eller kopplingsdosa. Det är vad du behöver förklara för elektrikern så att han tar med sig det han brukar använda.

En nagel i ögat är dock vidarematningen, som troligen går till DM. Kan inte garantera att elektrikern gillar detta. Han kanske kommer att föreslå en annan lösning som kanske innebär en ny kabel från centralen om det är praktiskt möjligt.
 
Jag tackar för alla svar. Jag ska öppna upp uttaget och ta en bild så ni får göra en bedömning. Men om där är 5 kablar så borde det väl tyda på 3 faser samt nolla och jord. Ja, enheterna kommer ju ha en varsin kabel så ett nytt uttag behövs ju. Jag antar att ugnen kan kopplas på vanlig schuko medan hällen kan använda befintligt perilex uttag?

Att dra ny matning från centralen är möjligt, men något jag helst undviker. Tanken var inte att detta skulle bli något stort jobb. I så fall behåller vi spisen och byter ut befintlig bänkskiva på samma längd och skippar inbyggnaden. Det är alltså inget fel på spisen i dagsläget, men den har 8 år på nacken.
 
SkaneErik skrev:
Kan det vara så att den kabeln som är vidarekopplad från spisuttaget går till diskmaskinen som ligger på en av faserna och där man i centralen märkt om den fasen till "diskmaskin" samt kopplat om den nuvarande spisen till att bara använda två av faserna?
Ja, så är det. Såg nu att fasen som är märkt diskmaskin är överstruken och tidigare stod det elspis där också. Det går dessutom bara en kabel till köket och denna går först in i kopplingsdosan vid nuvarande perilex uttag och sedan går en tunnare kabel vidare bort mot diskmaskin och kyl/frys. Detta bör ju betyda att 3 faser + nolla och jord går in i köket och in i kopplingsdosan. Detta betyder dessutom att spis/ugn/häll, diskmaskin, kyl/frys, mikro, samt ev. eluttag under ö. skåp alla går på dessa 3 faser. Vi har aldrig haft några problem med att brytare slår ifrån i dagsläget så då borde det väl vara okej att behålla denna konfiguration?

Frågan är ju vilken av de tre faserna man drar vidare till diskmaskin och kyl&/frys? En av hällens 2 faser, eller ugnens fas?
 
Redigerat:
Nej det är inte ok att mata hela köket med en enda trefasgrupp då både spis och kyl ska ha sin egen gruppledning. Men det kan vara en nödlösning som man får lov att acceptera. Så avgörande i detta fall är hur din elektriker ställer sig till situationen. Det går inte att sia om här.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej det är inte ok att mata hela köket med en enda trefasgrupp då både spis och kyl ska ha sin egen gruppledning. Men det kan vara en nödlösning som man får lov att acceptera. Så avgörande i detta fall är hur din elektriker ställer sig till situationen. Det går inte att sia om här.
Jag har kontrollerat automatsäkringarna nu och kyl/frys går inte på samma gruppledning som spis och diskmaskin. Den går på samma som belysning i tak i kök, hall och sovrum.
 
Vi börjar nu få hem grejerna (ugn, bänkskiva o.s.v.). Har pratat med elektriker på jobbet och enligt de är det inga problem att koppla in diskmaskinen på samma fas som ugnen. Bara jag är medveten om att automatsäkringen kan lösa ut ibland om båda dessa körs samtidigt. Bilder på uttaget nedan:

WP_20141114_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20141114_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag tolkar det finns 3 faser, nolla samt skyddsjord framdraget och perilexen är även komplett inkopplad. Någon får gärna bekräfta det. Är det okej att göra vidarekopplingen till ugnsuttaget med den typen av klämmor som sitter där nu eller är wago bättre? Vilken kabeltyp är lämplig till ugnsuttaget?
 
Redigerat:
Jag börjar tappa tråden. I #1 säger du att du inte ska koppla själv. En elektriker har alltid(?) med sig
- mätinstrument
- toppklämmor och
- en kabelstump.
Ev tillkommer ett uttag eller kopplingsdosa till ugnen, vilket ni får komma överens om.

Eller är det så att du skrev fel i första inlägget och tänker installera allt detta själv? Jag tänker inte förklara ingående hur detta ska göra om du tänker anlita en elektriker för då kan han visa dig istället!
 
falkn skrev:
Vi börjar nu få hem grejerna (ugn, bänkskiva o.s.v.). Har pratat med elektriker på jobbet och enligt de är det inga problem att koppla in diskmaskinen på samma fas som ugnen. Bara jag är medveten om att automatsäkringen kan lösa ut ibland om båda dessa körs samtidigt.
Det där kommer du att ångra många gånger.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag börjar tappa tråden. I #1 säger du att du inte ska koppla själv. En elektriker har alltid(?) med sig
- mätinstrument
- toppklämmor och
- en kabelstump.
Ev tillkommer ett uttag eller kopplingsdosa till ugnen, vilket ni får komma överens om.

Eller är det så att du skrev fel i första inlägget och tänker installera allt detta själv? Jag tänker inte förklara ingående hur detta ska göra om du tänker anlita en elektriker för då kan han visa dig istället!
Nej, jag ska inte koppla det själv. Har fått en referens på en elektriker som kan göra det med kort varsel som en tjänst till en gemensam kollega till oss. Jag vet inte vad elektriker "alltid" har med sig och därför undrade jag vad jag ska be han ta med sig i form av kopplingsledningar o.s.v. Anledningen att jag frågade om anslutningarna är för att jag tycker det ser lite halvtaskigt ut och i så fall vill jag ju att de klämmorna byts ut.

snaggletooth skrev:
Det där kommer du att ångra många gånger.
Jag har svårt för att tänka mig det eftersom det har fungerat bra så länge vi har bott här nu, kopplat på samma sätt. Skulle det sen bli ett problem får man väl bara dra en ny matning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.