Vad för dörr ska jag ha där?
Har flvpannan där också.

Har själv funderat på massiv dörr och karm med tätning.

Var köper ni dörr och karmar till bra pris och bra kvalitet?
 
Sundance Kid skrev:
Vad för dörr ska jag ha där?
Har flvpannan där också.

Har själv funderat på massiv dörr och karm med tätning.

Var köper ni dörr och karmar till bra pris och bra kvalitet?
Är tvättstugan inne i huset, eller i en separat byggnad?
Byggmax har billiga och bra "förrådsdörrar".
 
Glömde skriva men det är ett rum i huset.
 
Du kan ha allt från ingen dörr alls till mer än "kassavalvsdörr", allt beroende på din anledning.
 
Och var köper jag dessa till bra kvalitet och pris?
 
En branklassad dörr med karm och tröskel kostar 2600:- på Byggmax, den borde väl duga tycker jag.
Men du har ju inte nämnt vad du är ute efter.
 
karmen ska vara 118 djup. och helst en så tyst dörr som möjligt!
Ska ändå se ut som en innerdörr, helt slät.
 
Vad har du för väggar, tak och golv i tvättstugan (ytskikt och underliggande material)?
Har du någon isolering i innerväggar och mellanbjälklag?

Om du bara vill kunna stänga till så att man inte ser in i tvättstugan så räcker det med en tunn ihålig oklassad dörr.

Om du vill få bort/dämpa eventuella ljud så får de sätta en ljudklassad dörr, men då gäller det att alla väggar, tak, golv, ventillation mm är byggda för att ta bort ljud, annars är det ingen mening med ljudklassad dörr.

Om du tänker på brandklassad dörr så måste alla väggar, golv, tak, ventillation, mm vara brandklassade/brandtätade, annars hjälper inte den brandklassade dörren särskilt mycke.

Samma sak gäller för högre klassade dörrar.
 
Sundance Kid skrev:
karmen ska vara 118 djup. och helst en så tyst dörr som möjligt!
Ska ändå se ut som en innerdörr, helt slät.
Om du söker på nätet med följande "118 djup dörrkarm" så kommer du få en del träffar.
 
Har dubbelgips på bägge sidor, isolerade och kakel på insidan på vägg i tvättstuga. Gjuten betongplatta med flytspackel med golvärme på det och 10mm klinkers. Gediget hus i alla detaljer så jag ser nästan att jag svarar mig själv att jag ska ha klassad dörr.
Var köper jag dessa?
 
Varför så våldsamma krav på dörren till tvättstugan?

Är det bara en normal tvättmaskin och kanske torktumlare som stör dig, så räcker ju vilken enkel dörr som helst för att skärma av ljudet.

karmen ska vara 118 djup
Varför det?
Det är hur enkelt som helst att sala ut om karmen är smalare.
 
kulle
Sundance Kid skrev:
karmen ska vara 118 djup. och helst en så tyst dörr som möjligt!
Ska ändå se ut som en innerdörr, helt slät.
Karmen behöver inte vara 118 , du kan bygga på den efter montering men se bara till att gångjärnsidan livar med väggen.
 
kulle skrev:
...se bara till att gångjärnsidan livar med väggen.
Nu går jag in i lördagstramset (vad annat att göra när det bara regnar och regnar och Jan Björklund är i radion)

Snickarens visa: Här var det livat här var det glatt... :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Mikael_L
Ska du inte ha ventilation mellan tvättstuga och övriga huset (man brukar ju ofta ha det).
Och sätter du en tät och ljudtät dörr (dvs tätt slutande med gummilister och allt för att uppnå hög ljudklass) så behöver du troligen en överluftsventilation istället, som du då måste lösa ljuddämpningen för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.