Helt kort ..
Köpte ett kök 30/6 för ca 60.000kr och måste väl tycka, då det är inklusive ugn, häll och mikro är ett hyfsat bra pris .. och dessutom bra grejor .. och snyggt (när det blir färdigt)
Problemet är att flera luckor och fronter är restnoterade .. och vid varje kontakt med IKEA ombeds jag att återkomma .. Att ringa är en historia som faktiskt förtjänar en en egen tråd .. trots jag vid varje besök uppmanas att göra så .. ringa alltså.
Jag påtalade problemet för IKEA via Facebook och .. besynnerligt nog gick det plötsligt .. vilket inte gick tidigare .. att beställa felande luckor och fronter via nätet .. För jag började faktiskt bli trött på att springa upp till IKEA kök .. bara för att få samma eländiga svar varje gång .. Jag bor ju inte granna med IKEA heller precis .. Så det var ju bra.
Nu skriver vi snart November och jag har fått ett par meddelande om att mina varor beräknas komma vecka 49 .. Uppskjutet någon gång från September.
.
Jag känner mej uppgiven och mycket ångerfull att jag valde IKEA .. Skulle lätt pröjsat några tusingar till för ett komplett kök på en gång.
.
Har någon motsvarande erfarenhet?
 
Tvärt om, allt på hyllan och med mig hem i skåpbilen direkt efter första besöket i varuhuset.
 
Tja, första gången jag hörde talas om detta var när färden hem från ikea gick stående på kardantunneln i farsans Amazon, mitten på 70-talet...så ja, det brukar vara så att handla på ikea.;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Att du vågar klaga på IKEA och deras kök här på BH. Nu kommer snart drevet igång och jagar dig, för IKEA kök är ju det bästa som finns............ :D (enligt vissa åtminstone)
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte också IKEA-kök precis. De varnade redan från början för att det var mycket långa leveranstider för Bodbyn-luckor. Jag valde det ändå så jag kan inte klaga.
 
injonil skrev:
Jag köpte också IKEA-kök precis. De varnade redan från början för att det var mycket långa leveranstider för Bodbyn-luckor. Jag valde det ändå så jag kan inte klaga.
Ja se .. det är en jäkla skillnad .. Då kan man fundera och välja som man vill.
Kommer IKEA att meddela dej eller måste du kontinuerligt hålla kontakt med dem?
 
AnneFi
Ikea tror att de kan lova att man får luckorna senast i februari men de hoppas på tidigare. De håller väl på att starta upp en ny fabrik för att komma igång med leveranserna tror jag att de sa
 
jesped skrev:
.. Skulle lätt pröjsat några tusingar till för ett komplett kök på en gång.
Trist att höra, rak och tydlig information från leverantören brukar underlätta i sådana här sammanhang.

Dock kan jag inte låta bli att undra vilket kök du skulle kunna köpa inkl vitvaror för några tusingar till?

IKEA är helt klart en vattendelare här på forumet när det gäller kök, vissa här helnöjda, andra tycker det är prisvärt, andra besvikna av olika anledningar och andra tycker det är skit rakt av. Det går från svart till vitt med alla gråzoner emellan.

Extra trist är att det känns som att din rubrik till tråden ger en känsla av att du vill ge IKEA en pungspark via forumet alternativt utnyttja Byggahus.se till att sätta press på dem. Tycker du ska kräva kompensation direkt av IKEA istället.

//Ronnie
 
  • Gilla
LäsLus
  • Laddar…
Låter minst sagt tråkigt! Vår erfarenhet är helt annan. Allt vi beställt (som inte funnits på hyllan) har kommit som överenskommet och då är det i de flesta fall vi som valt leveranstid. När vi beställde köket (stort kök med måttanpassade bänkskivor) kom allt som utlovat och inget saknades.
Jag har däremot varit med om restade artiklar från andra kända leverantörer (inte kök) där jag väntat, och väntat, och väntat... Ibland går det helt enkelt fel oavsett leverantör...
 
AnneFi skrev:
Ikea tror att de kan lova att man får luckorna senast i februari men de hoppas på tidigare. De håller väl på att starta upp en ny fabrik för att komma igång med leveranserna tror jag att de sa
Perfekt, bara vänta på att en ny fabrik ska bli klar. Det ska väl man räkna med när man beställer på IKEA.
Nä, har snart kastat ut den sista IKEA-relaterade saken i huset (en sketen bokhylla) sen blir det inga mer besök hos dom.....
 
AnneFi
Fast jag tror att fabriken redan är igång och det är alltså en extra tillverkare för att säkerställa leveranserna.

Det rör också bara två av Ikeas luckor. Tror att om något sånt här hänt en mindre kökstillverkare hade problemet drabbat mer än bara två luclor
 
Redigerat:
O
Om man då jämför de köksleverantörerna i samma prisklass som Ikea... Hade dessa klarat det bättre? troligtvis inte.
Så då räcker det inte med några tusenlappar... för att få ett komplett kök...

Alla leverantörer har problem ibland, man blir alltid lika frustrerad. Den största missen jag anser att Ikea gör, det är informationen.
 
Själv fick jag vänta en och annan månad på de sista tre handtagen till mitt kök.

Så det är helt klart trist att behöva vänta så långe på prylar, men samtidigt så är ju priset väldigt bra =)
 
OXYD
Helt annan upplevelse här. Helt otroligt man kan gå in och hämta ett komplett kök från hyllan. Var visserligen lite halvjobbigt när man bara var två pers. I efterhand skulle man nog varit ett par till att hjälpa till med lasta och köra runt på ikea :D
Tycker de flesta andra tillverkare skulle ha lång leveranstid när vi köpte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.