Det här är min historia med Dom:


Dom levererade en ytterdörr som sprack med 60 cm lång sprickor på 3 av 4 speglar. Både på insida och utsida.

Det var beskyllningar att jag målat med fel färg o alla möjliga bortförklaringar.

Otroligt obehagligt!!

Vid mycket bråk om reklamation fick jag efter ett halvt år en ersättningsdörr med karm dom gjorde som var 1 cm för smal vilket resulterade att nya dörren inte passade i gamla karmen.

Helt sjukt Otroligt när dom hade måtten från tidigare dörr!

Nya karmen skulle skickas tillbaka med gamla dörren . Det var ju bara det att gamla karmen som var installerad inte passade med en dörr som var 1 cm smalare blääää

Bråkade 6 månader om att behålla karm för den nya samt ersätta byte av den för att få dörren att passa.

Med snickare skulle en ny installation kosta mej 6000 kr...Det vill dom naturligtvis inte betala!

Vid diskussion diskuterades att gamla dörren skulle vara en kompensation till en symbolisk summa o jag kanske skulle kunna återanvända den till friggebod eller nåt.
summan 2000 kr diskuterades o då skulle jag fixa min dörr själv.

Hörde sen inget mer från firman och antog saken var ur världen äntligen efter 2 års tjafs.

Idag Efter 1 år efter senaste kontaken hör dom av sej med en mail o ska ha den gamla dörren tillbaka på en vecka eller jag ska betala 9000 kr för den gamla men snackar inte om att åtgärda eller ersätta för den nya som inte passar....

Har dessutom lagrat den gamla åt dom i ett års tid o tron att saken var klar.

Har nu kontakt med advokat i ärendet!
 
Redigerat:
Vi har nu kommit till en förlikning och alla är nöjda och glada!

Tack !

PH
 
Allmogesnickerier vill ge sin version av det här ärendet:

Hej!

Det är jag som är säljare och ansvarig i fallet PHP. Självklart finns det två sidor även på detta mynt och jag har nu gått igenom samtliga loggar i vårt affärssystem. Jag skulle härmed vilja delge er min version av just detta fall. De andra fallen i tråden kan jag såklart inte uttala mig om då jag inte är insatt i respektive ärende.
I grunden kan vi säga att första dörren kunden fått, inte motsvarade önskvärd kvalitét. Jag minns tydligt ur det allra första samtalet med PHP att jag starkt avrådde honom från att välja en dörr helt i trä. Nu blev det ändå en trädörr och tyvärr fick också en av speglarna en torrspricka. Eftersom kunden valt att måla dörren själv måste vi självfallet ifrågasätta och reda ut hur och om den blivit målad ordentligt. Inga konstigheter med det tycker vi. Den kan ju ha stått helt oskyddad eller med bristfälligt skydd en tid vilket såklart påverkar träet negativt. Reklamationen godkändes och vi bestämde oss för att reparera dörren.

När det visade sig att dörrens övriga speglar också fick problem tillverkade vi omgående en helt ny dörr istället, utan några vidare diskussioner.

De verkliga problemen började när det visade sig att gamla karmen behövde en justering för att passa bra med nytillverkade dörren, vilket inte är konstigt med handgjorda dörrar. Detta hade heller inte varit något problem om dörrens karm från första början monterats enligt våra instruktioner.

Nedan följer händelseförloppet i exakt ordning, från början till slut:
Dörren skickades till kund 2012-06-18
2013-03-06 Mejl från kund:
Hej
Måste tyvärr meddela att efter ett halvt år så har min dörr spruckit
tvärsöver mitten.

2013-03-15 09:02 Har idag pratat med kunden och vi har bestämt att vi tar tillbaka dörren och byter spegeln. Han ringer när det blir lite varmare ute och han kan vara utan dörr.
Min plan är att försöka samordna med en x-frakt och få hit dörren med deras bil. Då slipper kunden emballera och vi undviker fraktskador.

2013-04-12 Mejl från kund:
Nu har min ytterdörr tyvärr även spruckit på flera ställen på utsidan
också. :(
Speglarna på utsidan är spruckna på samma sätt som den på insidan.

2013-04-15 Jag svarar kunden:
Ja, det där såg inget vidare ut alls. Vi gör en ny dörr åt dig, denna gång med MDF-speglar och ramträn med HDF.
Vi startar en ny körning idag och jag skall försöka få med den omgående.

2013-05-08 Meddelar kunden om beslutet att vi målar dörren mellan glasen, utan kostnad

2013-05-10 Mejl till kunden (som svar på hur det kommer gå till)
Vi skickar dörren på samma sätt som din förra dörr, med DSV.
När du flyttat över dörren använder du nya dörrens emballage till att packa in gamla dörren.
Hör av dig till mig när det är klart att hämtas så ordnar jag så att DSV hämtar gamla dörren.


2013-05-21 Nya dörren skickas från oss

2013-06-05 Mejlar och frågar kunden om allt gått bra (har inte hört något sedan vi skickade dörren)
Ber kunden höra av sig när gamla dörren är klar för hämtning

2013-06-09 Kund svarar:
Jag har fått den nya dörren o fått den på plats.
Har ett litet problem eftersom den nya dörren var lite smalare. Skiljer ca 4 mm mot den gamla så jag fick tyvärr lite problem med låshuset. Fick ju karm med dörren du sände så vet inte om det var tänkt jag skulle byta allt om det inte passade? I alla fall kan jag inte lösa det själv utan måste få hit nån som endera kan justera eller göra nåt åt saken, så vill gärna vänta med retur tills jag löst problemet med karmen.

2013-06-10 Jag mejlar kunden:
Inga problem att du avvaktar med returen. Du bör dock kunna justera detta med karmskruvarna.

2013-09-02 10:30 Jag mejlar kunden:
När kan vi hämta dörren?

2013-09-02 Kunden svarar:
Hej Michael
Jag Har inte installerat den nya än ordentligt enl dom godkända försäkringsrelerna. Avstånd mellan karm o dörr är för stort.Snickaren har vart borta hela sommaren. Problemet är att jag ännu inte vet om jag behöver karmen som satt på den nya medskickade dörren. Den nya dörren jag fick är ju smalare än den gamla som jag skrev till Dej tidigare. Det skiljer 1 cm vilket ställt till med avståndet mellan gamla karmen o nya dörrbladet. Vet inte om jag måste riva bort den gamla karmen vilket jag hoppas slippa göra.
Jag kan inte göra nåt eller sända nån retur förrän snickaren gjort sin bedömning om ev kan lösa det på annat sätt.
2013-09-03 Pratar med kunden över telefon:
Efter lite diskussioner kring varför dörrens karm inte låter sig justeras kommer vi fram till att snickaren monterat dörren felaktigt. Dessutom är karmskruvar överspacklade samt övermålade.
karmen är alltså monterad på ett sätt som gör att den inte går att justera, vilket inte stämmer med våra föreskrifter.
Kunden skall kontakta sin snickare och prata om saken.

2013-11-20 09:02 Jag mejlar kunden:
Hur går det för er? Min chef kommer snart kräva att jag fakturerar även den nya dörren då vi levererat två men fått betalt för en… Vill helst undvika detta. Pratar gärna med din snickare så kan vi reda ut vad som behöver göras.

2013-11-21 13:13 Svar från kunden:
Jag är just nu i Finland och jobbar sen 2 månader Kommer vara här till början av december. Min snickare har kollat på dörren . Har bockat gångjärnen lite men glipan är fortfarande stor Nya dörren Ni gjorde till mej är som jag skrev ca 7 mm smalare än den gamla vilket gör att kolven bara går in ett par mm i dörrkarm. Jag sände dej foton tidigare. Ev måste jag byta hela karmen men inte gjort det än. Klarar inte o göra det själv. Kan jag behålla karmen ni sände med nya dörren? Ni kan ju hämta den trasiga dörren om jag får behålla karm

2013-11-21 13:13 Jag mejlar kunden:
Ok, jag förstår. Finns det möjlighet att jag kan få prata med din snickare?
2013-11-21 Pratar med kunden i telefon och jag förklarar att jag gärna pratar med hans snickare för att tillsammans med honom lösa detta problem. Kunden meddelar att detta är bra och ber snickaren ringa mig.

2013-12-03 Jag mejlar kunden:
Han hörde aldrig av sig, snickaren

2013-12-03 16:51 Svar från kunden:
Han skulle kommit o kolla dörren förra veckan igen Jobbar i Finland så är hemma bara helger. Smsat honom nu o bett honom ringa dej oavsett. Jag litar på min snickare. Han är finsnickare o jobbar för bl a Skansen
2013-12-04 08:44 Svar från kunden igen:
Du kan pröva ringa honom med
(Anger namn och telefon)

Jag söker snickaren flera gånger och lämnar meddelanden på mobilsvar. Utan framgång.

2013-12-13 Jag mejlar kunden (för att kunna få ett avslut, månader går utan respons eller hjälp från kunden):
Nu har jag sökt snickaren ett antal gånger och lämnat meddelande. Han hör inte av sig.
Oavsett om han hör av sig eller ej kvarstår det faktum att vi har levererat en helt ny dörr till dig, som ligger väl inom våra toleranser. Att karmen inte går att justera för att passa nya dörrbladet, enligt våra anvisningar, beror på att den är felaktigt monterad.
Därför måste jag tyvärr nu fakturera även för den nya dörren. Vi krediterar såklart summan då vi får tillbaka den gamla dörren.
Hoppas du har förståelse för detta.

2013-12-13 18:46 Svar från kunden:
Jag förstår inte varför han inte hört av sej... Beklagar detta!
Du kunde väl ha ringt mej idag..? Du har ju mitt nummer.
OBS! Det har endast handlat om att få behålla karm då Ni gjort fel på
måtten och gett mej en dörr som är smalare än den gamla!
Att jag skulle behålla och betala för ersättningsdörren har aldrig varit
aktuellt! Jag är ledsen och trött på det hela och vill bli färdig.
Det har varit en av mina värsta erfarenheter vad gäller renoveringen av
mitt hus! Ni är Välkomna att hämta den gamla Dörren med eller utan karm redan imorgon eller när det passar!

2013-12-16 08:45 Jag svarar kunden:
Hej!
Jag förstår absolut din frustration, men det har faktiskt gått över ett halvår sedan vi levererade en ny dörr till dig Per. Att ni inte får dörren att fungera optimalt beror tyvärr på en felaktigt monterad karm som inte går att justera. Detta måste du belasta din snickare för. Dörren du först fick kan mycket väl vara någon millimeter för bred och nya dörren någon millimeter för smal, det är helt normalt på en handgjord dörr i trä. Varför vi också föreskriver mycket noga hur man monterar vår karm för att kunna justera även i efterhand. Dörren kan faktiskt krympa och svälla en aning med årstiden också, ibland till den grad att man måste justera den för att få optimal funktion. Nya karmen du fick med den nya dörren är exakt lika som den ni redan har, varför det inte skulle hjälpa att byta den. Dock är jag inte främmande för att ni gör det, trots allt. Har heller inte bråkat om att ni behållit både dörr och karm. Men tiden går och inget alls händer. Anledningen till att jag erbjöd mig prata med din snickare, var i första hand för att kunna ge honom tips på hur man eventuellt kan justera karmen trots att den är felaktigt monterad. Det kan jag fortfarande göra om ni vill. Jag hoppas verkligen inte du tycker vi är orättvisa, vi har i min mening varit mycket tålmodiga. Är gamla dörren paketerad i nya dörrens emballage, enligt vår överenskommelse? (Att jag mejlar beror i första hand på att vi vill ha dokumenterat vad som bestämts)

2013-12-16 12:27 Kund svarar:
Att skylla på min snickare när Ni gett mej en ersättningsdörr som är smalare än den första dörren i trä som jag köpt tycker jag är trist. Det e ju fruktansvärt om ni ska kunna missa på mått upp till en halv cm o sen påstå att det är rimligt o helt naturligt När jag letade firma för dörr var det för jag ville ha just en trädörr till mitt gamla hus Efter att min dörr från Er spruckit rakt av på 3 ställen och jag pratat med Dej så är nu nya ersättningsdörren inte i trä just för att den inte ska krympa svälla eller spricka . Vad jag förstått i efterhand så är ju Problemet med den gamla är att det är en kombination av trä och annat material vilket gjort att träpanelerna har krympt o spruckit på det stumma material ni limmat dom på .Jag har sänt dej bilder då inget kunnat komma hit pg a kostnader för detta . Om det handlar om att fakta ska finnas i mail så är ju ditt påstående om att dörren är felmonterad nåt Du gissar fast Du inte varit här och sett. Jag vill inte hålla på med det här mer utan föreslår du hittar en tid där ni hämtar den gamla dörren . Behåller gärna den smalare karm om möjligt för nya dörren om problemet med den stora glipan du sett på bild går att lösa. Min gamla dörr är ju inget ni kan sälja igen i alla fall. Hoppas ni hittar felet som ni framställt denna dörr på så ni kan förbättra så inte fler kunder råkar ut för samma sak vilket du sa skett tidigare Du skriver måtten är samma på karm . Det stämmer dessvärre inte. Föreslå en tid så kan ni få tillbaka den spruckna dörren Förpackningen finns kvar.

(fortsättning i nästa inlägg)
 
fortsättning:

2013-12-20 11:50 Jag mejlar kunden:
Dörrarna vi tillverkat ligger, som sagt inom våra toleranser och det skall inte vara några problem att justera om karmen monterats korrekt. Jag kan ingående förklara för dig varför våra dörrar varierar i storlek, om det är vad du vill veta?
Är du säker på din sak så gör vi gör som så att vi planerar in en resa till dig i början av nästa år och bedömer då dörren på plats. Mitt antagande om att dörren är felaktigt monterad baseras på det du berättade för mig samt att dörren inte går att justera enligt våra instruktioner.
Om det visar sig att dörren trots allt är felmonterad eller behöver justeras (på ett sätt som din snickare borde klarat) måste vi såklart debitera dig kostnaden och du får då göra upp detta med din snickare om du vill. Du förstår säkert att vi inte kan åka land och rike runt och göra snickarnas jobb gratis… Är denna lösning ok med dig? Vi vill också få ett slut på detta och att du får en bra funktion samt är nöjd med din dörr.
Jag vill att du skall vara nöjd Per! Räcker ovanstående åtgärd för att du skall känna dig nöjd? Eller har du något annat förslag?

** Efter detta mejl ringer kunden upp mig och vill diskutera möjligheten att köpa loss gamla dörren till ett bra pris. Summa föreslås av kunden och detta avböjer jag. Enligt mitt minne tycker jag istället att vi hämtar hem gamla dörren till våren. Jag undersöker, omedelbart efter detta samtal, möjligheten huruvida vår partner som har egen lastbil, kan hjälpa oss med detta. Det är inga problem och vi skall höras av senare när det passar med deras bil.
Våren kommer och jag inser att vi måste hämta dörren snart. Kontrollerar än en gång möjligheterna med vår partner och de svarar att de glömt av detta men lovar återkomma. Semestertider kommer och jag hör inget, det faller olyckligtvis mellan stolarna.
När vi av en händelse har vägarna förbi Stockholm insåg jag att vi då kan passa på att hämta dörren själva istället

2014-10-16 11:42 Jag mejlar kunden:
Hej!
Hoppas allt är bra med dig.
Vi har en kille som kan hämta den gamla dörren på måndag nästa vecka (20/10). Fungerar det?

2014-10-16 13:25 Svar från kunden:
Hej
Vi pratade om att jag skulle behålla karm osv efter problemen med Nya dörren som var för smal Vi pratade också om att jag skulle kunna få behålla allt för en symbolisk summa så Ni slapp att hämta den och betala frakten.
Du skulle höra av Dej?!
Det gjorde Du inte!
Det har gått nästan ett år sen vi hade kontakt o Du sa detta!!!!
Har inte hört av Dej så jag trodde allt var ur världen att vi var klara och jag kunde behålla karm och den trasiga dörren.

2014-10-16 13:34 Jag mejlar kunden:
Det senaste vi bestämde per telefon var att vi skulle ta en tur till Stockholm tidigare i vår. Detta har nu uppenbarligen inte skett av olika anledningar. Nu har vi däremot möjlighet att åka och hämta dörren.
Du kan behålla karmen om du fortfarande vill det.
2013-10-16 13:56 Kunden svarar:
Vi pratade om att jag skulle kunna behålla dörrbladet för en symbolisk summa med tanke på allt strul
och Ni skulle då även slippa betala frakt!
Du skulle återkomma och har inte gjort det på nästan ett år!
Vi hade kontakt på mail senast 20 dec förra året!

2013-10-16 13:59 Jag mejlar kunden:
Du erbjöd en summa som inte var i närheten av rimlig, 2000:- om jag minns rätt. Vi bestämde då att vi skulle hämta dörren till våren istället. Nu har vi inte haft möjlighet att hämta förens nu.
Vad är problemet?
2013-10-16 14:22 Svar från kunden:
Det stämmer inte alls!!!
Jag sa 2000 kr som ett förslag o Du skulle kolla med Kollegor och återkomma!!!
Det Du säger om att hämta dörr på våren stämmer inte!
Varför har Du inte hört av DEJ? Du har inte heller hört av Dej under våren och hör av Dej först Nu...Ett år nästan efter vi haft kontakt med varandra!
Det här känns inte seriöst o Du har låtit mej tro att ärendet var ur världen genom att inte höra av Dej på nästan ett års tid!!!


Därefter ringer kunden upp och vi diskuterar det hela och är ganska överens om att vi har olika uppfattning om vad som bestämdes i december. Kunden vädrar än en gång att han vill köpa dörren. Att han har nu planer för dörren och vill inte skicka tillbaka den.

2014-10-16 14:31 Jag mejlar kunden:
Här kommer en ny orderbekräftelse på om du väljer att behålla dörren. Vi gör då ett avdrag om 50% för att få ett avslut på detta. Vi anser att din gamla dörr är, efter reparation av speglarna, i fullgott skick och i näst intill nyskick. Den skulle sättas ner ca max 20-30% om vi fick tillbaka och sälja den. Hoppas du håller med om att detta är en bra affär för dig. Vi åker oavsett till Stockholm och skulle ha lagat dörren när tid finns över, så att hämta och laga den skulle i praktiken inte kosta oss någon nämnvärt.

2014-10-16 16:27 Svar från kunden:
Jag har nu varit o kontakt med Advokat och Diskuterat ärendet och kommer eventuellt gå vidare om vi inte kommer fram till en uppgörelse och får ett avslut.
Jag har fått en Ersättningsdörr som inte är av samma bredd som orginaldörren.
Omleverans är inte med andra ord ej fullgod!
Har som konsument rätt att kräva prisavdrag samt få ersättning på den summa det kostar att avhjälpa felet.
Dessutom enl Konsumentköplagen hålla inne den gamla varan tills det att Felet avhjälpts.
I detta fallet att byta ut den gamla karmen. Detta innebär en ca kostnad på 6000 kr
Jag ser Du beräknar dörren som är kraftigt sprucken med 60 cm långa sprickor på 3 ställen ( se tidigare mail med foton)
till halva priset 7.610 kr plus moms
Det är nästan ett värde som det kostar för mej att få ersättningsdörren i ett fullgott skick.
Det har gått nästan ett år sen vi hade kontakt 20/12 2013.
Har förstått det så att eftersom Du inte hört av Dej med förslag på en summa på det gamla spruckna dörrbladet som vi hade samtal om i december förra året.
Har jag med tanke på våra diskussioner om Din fraktkostnad och dom krav jag som konsument hade i förhållande till att avhjälpa felet låtit mej tro Du lagt ned ärendet och efterskänkt den gamla dörren som en kompensation.
Jag blir väldigt förvånad att Du hör av dej nästan ett år efter vi har kontakt o ställer krav då jag inte fått mina krav som konsument tillgodosedda.
Du har låtit mej tro dörren var min och jag har gjort nya planer för den nu som inte fanns vid tidigare kontakt.
Summan av din värdering på dörren är nästan densamma som för mej att avhjälpa felet på nya dörren .
Skillnaden är ca 2000 kr vilket också var mitt förslag att betala från början.
Trots ovanstående och Eftersom tiden gått där Du låtit mej tro Dörren var en kompensation i och med Du inte hört av dej föreslår jag en ändå förlikning
där jag betalar sammanlagt 5000 kr för att få ett avslut!

2014-10-17 08:45 Jag mejlar kunden:
Jag har aldrig påstått eller gett sken av att du skulle få behålla gamla dörren gratis. Någon sådan uppgörelse har aldrig varit på tal över huvud taget. Du erbjöd dig att köpa loss dörren för 2000kr vilket jag omedelbart avböjde. Vi beslutade i senaste samtalet att jag skulle ordna så att någon hämtade upp dörren under våren 2014. Du skulle eventuellt behålla den nya karmen, vilket jag gav klartecken till för att få ett avslut på ärendet och förhoppningsvis göra dig nöjd. Detta då du påstår att den karmen är smalare än den vi vid första tillfället levererade. Detta är av oss obekräftade uppgifter. Detta har, som nämnts tidigare inte kunnat ske under våren av olika omständigheter, utan först nu. Nya dörren vi levererade påstås vara 4mm smalare än den tidigare levererade dörren. Detta är av oss obekräftade uppgifter. Någon ersättning för att montera om dörrens karm kan inte utfalla då den redan från början monterats felaktigt. Om den hade monterats enligt våra tydliga anvisningar hade den med lätthet och på några få minuter kunnat justerats de 2mm per sida som skulle krävas för optimal alternativt lika passform som första dörren.
Min chef är dock väldigt mån om goda relationer med våra kunder och vill naturligtvis att vi kommer till ett läge där bägge parter kan vara någorlunda nöjda. Han vill poängtera att han inte köper dina argument men för att få ett avslut så går han med på att du omg betalar in 5000 kr. Kan vi skicka fakturan på mail?

2014-10-17 10:49 Kund svarar:
Vad bra det äntligen blir ett avslut!
Trist du fortsätter med Din attityd
Allt du skriver säger är heller inte sant. Du säger Du sagt dörren skulle hämtas i våras? Det har du inte sagt heller inte återkommit på ett års tid. Påstått allt från att jag får skylla mej själv som beställt trädörr till fel målad färg och att dörren skulle vara felmonterad. Jag har haft dörren du skulle hämta sen dec då jag erbjöd dej hämta den. Du har inte återkommit efter vi pratade om en förlikning. Du skriver en mail efter 10 månader utan att ursäkta dej o säger du ska hämta den om en vecka. Nu ljuger du dessutom och ändrar hela historien och menar att allt varit avtalat på ett annat sätt.
Jag betalar i början av nästa vecka Vill gärna ha Din chefs mailadress för att beskriva min version av hur Du hanterat ärendet.

2014-10-17 11:28 Jag mejlar kunden:

Min chefs e-mail xxxx


Att detta ärende skulle vara så illa skött av mig som nu PHP påstår, gör att jag personligen tar åt mig och känner mig mycket orättvist behandlad och uppriktigt ledsen.
Som synes ovan lägger vi här alla korten på bordet och jag hoppas ni läsare har förnuftet att inse att jag faktiskt gjort det mesta jag kunnat i detta ärende. Visst hade jag kanske kunnat höra av mig till kunden oftare, och det beklagar jag i så fall. Men det gick faktiskt många månader utan att jag hörde av kunden, han skriver till och med flera gånger att han vill avvakta tills snickaren gjort sin bedömning. När vi till slut ställer krav för att få tillbaka gamla dörren blir kunden jättearg. Jag tycker verkligen att jag hållit god ton hela tiden, trots kundens anklagelser om att så inte vore fallet. Vi är bara människor vi också, bakom företagets väggar och vi gör alla så gott vi kan. Tyvärr kan vi inte göra alla kunder 100% nöjda, men vi gör vad vi kan. Vi försöker att inte vara paragrafryttare, vilket vi hade kunnat vara från första början i detta fall. Just denna gång var det inte uppskattat och jag fick tillbaka det med, som jag upplevde det, utskällningar och hårda ord istället.

En enda missnöjd kund känns som en kniv ända in i själen hos mig. Jag känner en enorm stolthet över våra produkter och älskar verkligen mitt jobb. Tragiskt för alla parter att vi inte kunde göra denna kund helt nöjd, även om han innan denna forum-tråd startades påstod sig vara nöjd med oss.

Med vänlig hälsning Michael på Allmogesnickerier i Leksand
 
Ja, det var ju en utomordentligt lång utläggning om hur de påstår sig ha tagit "väl" hand om en av sina kunder som fått en dörr som spricker och inte passar i karmen.

Ska bli intressant att se när skitstövlarna hör av sig till alla andra kunder som fått dörrar som inte passar i karmen och som spricker, därtill var mina felaktigt målade, vill minnas att även det gällde också PHP2.
Jag har väntat väl många år nu....

Sen glömde de visst nämna att de försökt påverka personer som skriver på forumet, på sätt som av vissa uppfattats som i det närmaste hotfullt.
 
Redigerat:
Tycker det är magstarkt att lägga strödda delar av vår mail kontakt och förstår verkligen inte varför dom ska ligga här när det inte ger hela bilden.

Jag tycker inte Du förstått vad en Kundrelation innebär ... Det visar också Ditt inlägg när Du lägger ut delar av vår mailkontakt!...som Kund vill man inte bli ifrågasatt och bli beskylld att det som hänt i det här fallet Dörren skulle vara Kundens fel på alla tänkbara sätt.

Om än Du avrått en trädörr så har Du tillverkat Den och har därför ett ansvar!!!

Jag har vänner som beställt ytterdörrar i massivt trä som fungerar bra efter många år.

Om Ni väljer att göra en trädörr som i detta fall som jag förstått med pålimmade paneler borde det finnas kunskap där jag som kund kan lita på en fackman inom området.

Hela tanken med att jag från början beställde genom Er var just att jag letade någon som tillverkade dörrar på gammalt traditionellt sätt i trä.

Kanske Ni inte ska sälja en sådan variant i så fall om Kunden har ansvaret för fel som kan uppstå?!

Allt ifrågasättande hade kunnat lösas med ett besök och Ni hade kunnat ordna allt på plats!

Skrämmande när Du skriver att det är oki att dörrarna kan ha olika mått. Borde man inte bemödat sej lite bättre då eftersom det var en reklamation som ska passa i en tidigare karm?

Ni hade kunnat välja att skicka någon som Ni betalat och bytte ut karm och installerade den nya dörren. Det var Ni inte intresserade av eftersom det var en kostnad!

Hela den här historien handlar ju inte i slutändan om en dörr utan 2 st.

Varför har jag fått en ny dörr som är en halv cm för smal?

Det håller inte! Det har ju varit problem på alla områden.

Det har dessutom under diskussion aldrig diskuterat eller tagits hänsyn till mina extra kostnader Du skriver : Tror Du att Du skulle få gamla dörren gratis??? Ja!.. efter att Ni valt att inte höra av Er på 10 månader och med tanke på vårt sista telefonsamtal där förlikning diskuterades har jag faktiskt trott det med tanke på mina extra utgifter i tillägg.

Jag har målat om nya dörren ..Jag har en framtida kostnad på att byta karmen ... Har en framtida kostnad på renovering av en sprucken dörr nu köpt till en tredjedel av det sammanlagda priset för en ny o hel dörr....Jag har lagrat den reklamerade Dörren nästan ett år utan att Ni hört av Er!

Jag blir stum när Du lägger ut en hel mailkontakt och som inte ger hela bilden med tanke på väldigt många telefonsamtal vi haft Där jag ifrågasatts på alla områden och där felen skulle ligga på mej. Tråkigt att som kund känna man ska kämpa för att bli trodd och att man blir beskylld att grunden till problemet ska vara mitt för jag valt en dörr i trä ..sättet jag målat den..installation osv

I december förra året diskuterades en uppgörelse på telefon där jag föreslog att betala 2000 kr för gamla dörren där DU sa Du skulle återkomma vad Du ansåg vara ett skäligt pris.

Det har DU inte gjort o jag har trott Ni tog Ert förnuft till fånga o tänkte vi struntar i saken och därmed var allt avslutat.

Den trasiga dörren hade lika gärna kunnat hamna på soptippen om jag inte bestämt mej för att försöka renovera den o därför nu erbjöd att betala 5000 kr för den mot Ert föreslagna pris på nästan 10000 kr inkluderad moms.

Vad Du skriver att jag ska höra av mej enl snickares bedömning är väldigt långt tillbaka Alltså då nya dörren kom och inte passade ! Vi har diskuterat detta o det ansågs att karmen måste bytas vilket Du också blivit informerad om.

Efter nästan ett år ger Du en annan Historia att dörren skulle hämtats enl överenskommelse i våras men Ni inte haft tid o tydligen inte heller haft tid att höra av Er!

Dessutom nämner DU inte mitt kvarvarande problem med att nya Dörren inte passar och nämner ingen kompensation eller lösning för detta. Bara ett kort mail där jag informeras Dörren ska hämtas om en vecka. Hur tänker Du då?
Konsumenten har enl lag rätt att behålla i detta fall gamla dörren tills det att problemet med den nya åtgärdats.

För mej i slutändan med all extrakostnader har detta inte blivit billigare än om jag köpt 2 st välfungerande hela dörrar!!!!

Allt det här handlar om att Ni inte velat lösa problemet på ett vis som gett Er extra kostnader efter att dörr 2 skickats!

Till sist vill jag tillägga att Jag har absolut inte tjänat på denna affär o hade helst sluppit nästan 3 års huvudbry.

Klart jag är nöjd att det äntligen fått ett avslut! Nöjd med Produkten är en helt annan sak.

Om än vi har olika uppfattning så önskar jag att det går att lära sej nåt på det som skett och önskar allt gott!








P
 
Redigerat:
Byggahus support skrev:
En enda missnöjd kund känns som en kniv ända in i själen hos mig. Jag känner en enorm stolthet över våra produkter och älskar verkligen mitt jobb. Tragiskt för alla parter att vi inte kunde göra denna kund helt nöjd, även om han innan denna forum-tråd startades påstod sig vara nöjd med oss.

Med vänlig hälsning Michael på Allmogesnickerier i Leksand
Jaha, alla vi andra missnöjda kunder, då?

PHP2 är ju inte precis den enda som är missnöjd, och det sanlösa är att i stort sett alla de problem han nämner, har jag också stött på med er, både vad gäller avsaknad av kvalitet på levererad dörr, allt från sprickor och fel storlekar till felaktig målning där jag fick slipa ner hela par-dörren, bägge bladen, och all den apelsinskalsmålning ni gjort, hur fasiken ni nu överhuvudtaget kan släppa ifrån er en dörr som ser ut som ett enda stort apelsinskal i målningen, det är ju inte precis så att det inte syns.

Ni gör ju inga som helt försök att göra era kunder nöjda, det är min erfarenhet, och PHP2's fall bekräftar bara det hela. Det låter som en enda stor upprepning av mitt fall, i stora drag. Å sen visar det sig finnas fler i tråden.
 
Byggahus support skrev:
...
De verkliga problemen började när det visade sig att gamla karmen behövde en justering för att passa bra med nytillverkade dörren, vilket inte är konstigt med handgjorda dörrar...
Detta är ju riktigt skrattretande :)

Bara för att dörren är "handgjord" (vad betyder det, att ni går ut i skogen och täljer till en tall?)...

Alltså, bara för att dörren är handgjord så går det inte att tillverka en ny med samma mått?
Har ni inte ens en tumstock där på Allmogesnickerier?

Alla dörrar är alltså olika.
Så om någon vill byta sin gamla utslitna dörr mot en ny är detta inte heller möjligt?

Det är väl bara att erkänna att ni med ert enorma modellprogram har tagit er vatten över huvudet.
Lite standardisering skulle nog inte skada.
 
Var/är karmen felmonterad? Det vore ju intressant att få veta...

Jag kan köpa att en dörr tillverkad i ett snickeri, av massivträ, kan skilja i mått. Hur mycket den skiljer verkar ju också vara lite olika... allt från några mm till 1cm
1cm är väl mycket, 2mm måste vara helt ok?

Tråkigt hur som helst att inte bli nöjd när man köper en dyr!
 
C
Finns ingen anledning till att en trädörr tillverkad av ett snickeri inte skall kunna hålla de angivna måtten.
Visst materialet rör sig med fuktkvoten, men flera mm... Nej det köper jag inte, trädörrar har tillverkats i hundratals år utan sådana problem. En trädörr är ju i huvudsak en ram där träet ligger i fiberriktningen och rörelsen är minimal.
Jag håller med KnockOnWood - skaffa en tumstock.
 
Allmogesnickerier vill svara igen enligt följande:

PHP, jag lade ut hela vår mejlkorrespondens för att undvika alla former av missförstånd och misstolkningar bland övriga medlemmar.
Jag valde att publicera hela historien endast för att var och en skall kunna bilda en egen uppfattning om hur vi (jag och kunden) tillsammans hanterat ärendet i just detta fall.
Att du inte är nöjd PHP, det har jag väldigt klart för mig och respekterar. Inget jag gör eller säger kommer ändra på det är jag rädd.
Vår affär är avklarad och jag har i alla fall inte för avsikt att älta detta mer.

För övrigt:
Med handen på hjärtat har vi inte alltid haft tillräckligt bra rutiner för hantering av sådant här. Vi lär oss och försöker alltid göra saker och ting bättre när vi stöter på problem, oavsett om det är vi eller kunden problemet faktiskt beror på.
Både våra produkter och våra rutiner har förändrats och utvecklats otroligt mycket bara de senaste åren. Det är en löpande process som aldrig får ta slut, allt går alltid att göra bättre.
Att standardisera mer och mer av vår produktion samt våra produkter har varit ett bra sätt att minimera sådant här, men vi kämpar dock ständigt för att samtidigt inte behöva bli en leverantör av just ”standardprodukter”.

En trädörr kan svälla och krympa flera millimeter under ett år, beroende på säsong, luftfuktighet, behandling med mera. Vår karm är specialkonstruerad för att kunna justeras och svälja just stora breddvariationer även efter montering.
Kundens första dörr och karm är monterad efter just första dörrbladet. Inte alls orimligt att under tiden kunden målat och hanterat dörren att den svällt och det kan alltså lika gärna vara den som nu är ”för bred”.
Vi hade naturligtvis kunnat åka ut och kontrollmäta dörrarna själva, men ser ingen poäng med det då karmen och dess montering fortfarande är kärnan av problemet. Att behöva belasta kunden och/eller oss för kostnaden att ”bevisa” det kunden redan berättat känns fullständigt meningslöst och bortkastat.
Såhär i efterhand borde vi nog besökt kunden direkt när storleksskillnaden påtalades. Den har ju tydligen ändrats från 4mm, 7mm till nu senast 10mm (se historik ovan). Det kändes dock just då som att kundens egna ord räckte gott och jag hade ingen anledning att misstro honom.

Än en gång är det för mig helt omöjligt att besvara övriga fall i tråden då jag inte ens vet vem ni är eller hur ert ärende gått till. Jag är öppen med vem jag är, skriv gärna ut ert riktiga namn och kundnummer ni också om ni vill ha ett offentligt svar.
Kollar mer än gärna igenom varje ärende då det har hänt ett antal gånger att kunder hört av sig rasande och det visat sig att vi inte ens var leverantören i fråga, trots att de var fullständigt övertygade om saken…

Slutligen:
Mottager gärna konstruktiv kritik som vi kan lära oss utav. Att kalla oss det ena skällsordet efter det andra offentligt, känns både obefogat, obehagligt och inte särskilt professionellt.
Passar på att tacka de nöjda kunder som faktiskt vågar utrycka sig ärligt här, förstår att det är besvärligt att riskera bli anklagade för att inte ”vara på riktigt”.
Vi har på intet sätt bett någon att skriva i detta forum, varken negativt eller positivt.

Om någon vill ifrågasätta hur vi tillverkar och har tillverkat våra produkter de senaste 30 åren är ni välkomna att ringa, eller ännu hellre besöka vår lilla fabrik i Leksand. Vi visar gladeligen hur vi tillverkar våra gammeldags dörrar.

Med vänlig hälsning Michael på Allmogesnickerier i Leksand
 
I hundratals år har det inte varit mm passning...
Men ni har kanske rätt, det är kanske inga problem för ett snickeri om man gör rätt det har jag ingen koll på
 
Man blir ledsen att man som kund ska känna sej som den ansvarige.Talas om Bra kundrelation men Förstår inte alls sättet! På det skylls även Dörr 2 men den är i MDF. Hur tänker DU då?

Allt det här började med vårt första samtal när första dörren sprack där jag fick höra att jag får skylla mej själv som beställt en dörr i trä. Att man inte kan ge nån garanti för detta då det handlar om levande material.
Det är ingen bra inledning på en fortsatt kundrelation. Sen har beskyllningarna fortsatt..
Beskyllningar om att karm skulle vara felmonterad och som Ni hittar på och antar för att slippa ta ett ansvar. Det är bara påståenden och har aldrig visats ett intresse att kontrollera detta från Er sida!
Ändå upprepades denna beskyllning gång på gång.
Det är ganska knepigt där jag ska anklaga montören för felmontering där Ni inte sett saken o dessutom inte vill eller har intresse pg a kostnader.
Snickaren var ändå här o inspekterade dörren o den är enl hur man normalt monterar en dörr korrekt insatt.
Finns ingen grund att ifrågasätta detta då det är gjort av en fackman på området.Jag gjorde det ändå eftersom Ni ifrågasatte det
Snickaren kände sej också beskylld utan grund från Er . Han var ändå hemma hos mej o tittade för att hitta en lösning på problemet.
Ni däremot har visat noll intresse!
Han har agerat förtroendeingivande och sjysst och Jag litar till fullo på honom då han jobbar med byggnadsvård samt byggt många av husen som står på skansen.

Beskrivning av justering av karm var på det sätt att man skulle vinkla karmen alltså inte flytta den för att få glipan på utsidan mindre.
Enligt min fackman som tittat på det var inte detta optimalt då man får en sne karm och att felavståndet som gjorts på nya dörren var för stort för att ge ett bra resultat.

Det har också sagt och står även i mail att Ni inte kan resa land o rike runt för det kostar pengar Då tycker jag man ska va försiktig med beskyllningar och undanflykter!.....
I alla fall ...Till slut efter ett halvt år lovar ni att skicka en montör o se på det hela men hotar samtidigt med att jag ska få betala installationen om han anser den är felmonterad som är en gissning.. Det var redan lagt upp till problem!
Ta ansvar för sjutton!!!!!!!
Det var då jag tröttnade o sökte en förlikning som jag beskrivit tidigare
...
I dina mail du lagt ut skriver Du först är det för dyrt att skicka någon som sätter allt på plats.... sen efter många månader ska någon komma och montera men jag ska ev betala kalaset om Ni skulle tycka karmen inte sitter på ett sätt Ni godkänner....men sen när värdering av den trasiga dörren ytterligare ett år senare diskuteras i ÄNNU EN förlikningen kostar det plötsligt ingenting att få dörren åtgärdad enl mail utan kan göras i samband med ett annat jobb eller ärende. Det skrivs alltså först när förlikningen är gjord

I era framtida reklamationer:

Borde inte en installation samt ordentlig montering ingå när man reklamerar?...att man ser till att dörren hamnar på ett godkänt sätt som redan bekostats av kunden en gång . Företaget har ju orsakat Kunden denna extra kostnad...allra helst i detta fallet där hela grunden var att Dörr 2 tillverkas extra för att passa i befintlig karm vilket den inte gjorde..

Det är mänskligt att fela men Hade man fullföljt reklamationen på ett sjysst utan att försöka komma undan med beskyllningar hade aldrig denna situation uppstått!



Hälsningar Per
 
Redigerat:
Det har blivit en rätt otrevlig ton i denna tråd och jag personligen tycker inte att allmogesnickerier som står för den. Med det sagt kan jag nog tycka php2's fall att det allmogesnickerier kunde säkert skött det bättre men att det drog ut på är ju knappast allmoges fel. Hade jag haft en dörr som krymper (från att vara 4mm för liten till 10mm), hade jag legat på snickaren lite mer och fått in den passande karmen snabbare än 6månader (om den var inne då det framgår inte i mailkonversationen). Sen tyckte jag inte det var ett hot bara för att dom ville ha betalt för att justera dörren om den var felmonterad, det hade jag låtit dom göra för snickarn som satte i den verkar ju kunna sitt jobb för han har ju byggt på skansen.
Så för att summera lite tycker jag att både Du (php2) och allmogesnickerier kunde skött det bättre men att lägga allt på snickerifirman tycker jag nog är att dra det lite långt.
Med det sagt -Ha en trevlig helg allihop
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Krympande dörr??? Karm bytt? Tyvärr så verkar verkar du inte ju inte läst hela inlägget...vilket jag i och för sej förstår... I en reklamation fullför man o lämnar inte kunden med problem och extra kostnader
Dessa rader får bli mitt avslut i denna tråden!
Blir ändå glad att läsa att man jobbar på förbättringar på olika sätt!
Må så gott!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.