Hej!

Är det någon av er som vet vart man kan hitta branschregler för hur man korrekt får utföra kakel på befintligt kakel? Har kollat i BBV utan att hitta något om det..

Jag behöver nämligen veta:
- Om badrummet är äldre än -90, får man ändå lägga plattor på befintliga plattor, även om tätskiktet inte längre är godkänt då badrummet är gammalt (om personen så vill)?
- Får man endast lägga kakel på befintligt kakel (utan att lägga ytterligare ett lager klinkers)?

Nu till den lite mer komplicerade frågan:
- Om kaklet endast är 2m upp i våtzon 1 och 2, och resterande delen av väggen upp till taket är en vanlig yta som är målad. Får man då ändå kakla på det befintliga kaklet?? (känns inte som det då en stor del av väggen fortfarande inte är våtrumsskyddad).

- I vilka sammanhang gäller inte avrådan, även om man skrivit en?

Jag har nyligen haft ett platsbesök hos en kund som ville ha en estetisk renovering i badrummet.
Som ovannämnt, så är det endast 2m kakel upp på väggen, resten upp till taket är vanlig yta (målad vägg). Han ville då att jag skulle kakla på befintligt kakel (ej klinkers), men även kakla hela vägen upp till taket (på den målade ytan).

Jag sa självklart nej till jobbet och gav honom en stark avrådan att inte tänka i de banorna. (han borde renovera hela badrummet istället då det är väldigt gammalt).

Jag vill dock ändå läsa på och förstå i vilka sammanhang det kan löna sig att lägga kakel på befintligt kakel (om personen vill spara pengar).

Om det är för många frågor att svara på, så kan jag nöja mig med endast en hänvisning till Branschreglerna som har svar på dessa.

Ett stort tack för svar!
 
Redigerat:
Som jag har förstått det så kan du visst göra så, bara kunden vet vad han ger sig in på. Du kan ju inte utfärda något våtrumsbevis för jobbet, det är bara ett estetiskt lyft kunden vill göra här. Kunden kan inte säga vid en försäljning att badrummet är renoverat 2014, åldern räknas efter tätskiktet om man ser till vad försäkringsbolaget kan säga vid en vattenskada. Vet kunden detta och ni skriver ett avtal där du anger att det endast är ett estetiskt lyft så har du väl din rygg fri.

Här kan du läsa lite om resonemanget http://www.byggahus.se/badrum/inget-klinker-pa-klinker-i-badrummet

http://www.byggahus.se/badrum/badrumsexperten-reder-ut-kakel-pa-kakel
 
Marlen Eskilsson skrev:
Som jag har förstått det så kan du visst göra så, bara kunden vet vad han ger sig in på. Du kan ju inte utfärda något våtrumsbevis för jobbet, det är bara ett estetiskt lyft kunden vill göra här. Kunden kan inte säga vid en försäljning att badrummet är renoverat 2014, åldern räknas efter tätskiktet om man ser till vad försäkringsbolaget kan säga vid en vattenskada. Vet kunden detta och ni skriver ett avtal där du anger att det endast är ett estetiskt lyft så har du väl din rygg fri.

Här kan du läsa lite om resonemanget [länk]

[länk]
Tackar för svar!!
 
Marlen, vet du möjligtvis vart man kan hitta reglerna om hur man utför plattor på befintliga plattor fackmannamässigt?
 
Jag skulle aldrig ge mig på ett sådant arbete då det aldrig är tillrådligt att "spara gammalt" men sen att man kan är en helt annan sak...

Du vet säkert hur det är med allt annat som händer... "kunden har alltid rätt" ;)
Då sover man bäst om natten om man bara utför korrekta arbete där det aldrig kan vändas över att bli hantverkarens ansvar. ;)

Om du nu tvunget ska ta det på dig så kolla med den leverantör av fix m.m så har de bra koll på vad du ska använda.

PCI har t.ex en ny speciell primer för kakel på kakel hörde jag något om.
 
En tanke som slår mig. Säg att de gamla plattorna inte sitter tillräckligt väl mot väggen, det är trots allt 25år gammalt. När sedan det nya kaklet har satts upp så rasar efter en tid (kort eller lång) båda lagren med kakel. Vems är problemet?
Jag kan för lite om kakel så det kanske är helt omöjligt att det sker?
 
Redigerat:
Man får göra precis som man vill, men sätter man nya plattor utanpå gamla så räknas det inte som nygjort utan det är fortfarande ursprunget som räknas, alltså äldre -90 i detta fall. Det står givetvis inget om hur man inte får/skall göra utan endast vad som är enligt branschreglerna för respektive bransch.
 
eidlert skrev:
En tanke som slår mig. Säg att de gamla plattorna inte sitter tillräckligt väl mot väggen, det är trots allt 10 år gammalt. När sedan det nya kaklet har satts upp så rasar efter en tid (kort eller lång) båda lagren med kakel. Vems är problemet?
Jag kan för lite om kakel så det kanske är helt omöjligt att det sker?
T.ex sådana saker jag menar som gör att jag ALDRIG skulle tagit på mig ett sånt arbete.

😉
 
cecar33 skrev:
Det står givetvis inget om hur man inte får/skall göra utan endast vad som är enligt branschreglerna för respektive bransch.
Du kanske menar att det står hur man ska göra med respektive leverantör? :)
Har du någon exempel-länk där detta står?
 
Johan Katto skrev:
Du kanske menar att det står hur man ska göra med respektive leverantör? :)
Har du någon exempel-länk där detta står?
Leverantör?
https://www.gvk.se/branschregler
 
cecar33 skrev:
Leverantör?
[länk]
Trodde du menade att olika leverantörer har olika system för att fästa kakel på befintligt kakel.
 
Ja det har de med. 😊
Men det är aldrig tillåtit att lägga lager på lager... 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.