Det där är väl ett utmärkt sätt att göra det på. Spar nog in någon krona istället för att köpa musskyddet:)

Nu blev ju jag sugen på att dra igång ett panelbyte också.. Måste räkna på kostnaden bara. Kanske går att spara nån krona genom att köpa från en såg?
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
parkway skrev:
Det är prisskillnad på panelen bara:

[länk]

kontra:

[länk]

Här är videon ang spikning av gles och luftning (kanske ska köra med 28x70 ändå?) Kolla särskilt 1:05 och 3:55:

[länk]
Trevlig video!
Fast jag undrar hur bra ventilation det blir med de där två 2mm spåren.
Det hade jag nog inte nöjt mig med i alla fall!

Betr. panelpriser:
Prisskillnaden beror nog mycket på att du visat priserna från en "lågpris"- och en "högpris"kedja.
Det finns ingen anledning till att snarlika paneler skall kosta så olika.
Här kostar baspanelen 17,95 kr/m i 145 mm bredd grundmålad hos GS-bygg.
(för 3 år sedan kostade den 13,20 i 120 mm bredd hos Optimera, köpt genom en kompis firma)

En sak till:
Det går utmärkt att sätta baspanel (Z-panel) liggande.
Personligen tycker jag att den är teknisk bättre än enkelfassponten (och snyggare).
Jag har nu bostadshus, garage och stall med baspanel monterad liggande. Mycket snyggt (y)
 
Hehe värst va alla ska ha liggande panel... Jag är inte övertygad:p
 
KnockOnWood skrev:
Betr. panelpriser:
Prisskillnaden beror nog mycket på att du visat priserna från en "lågpris"- och en "högpris"kedja.
Det finns ingen anledning till att snarlika paneler skall kosta så olika.
Här kostar baspanelen 17,95 kr/m i 145 mm bredd grundmålad hos GS-bygg.
(för 3 år sedan kostade den 13,20 i 120 mm bredd hos Optimera, köpt genom en kompis firma)

En sak till:
Det går utmärkt att sätta baspanel (Z-panel) liggande.
Personligen tycker jag att den är teknisk bättre än enkelfassponten (och snyggare).
Jag har nu bostadshus, garage och stall med baspanel monterad liggande. Mycket snyggt (y)
Jag hade köpt enkelfassponten hos Byggmax om dom bara hade haft den :) Sedan så har jag tittat på att köra med baspanelen liggande och den rekommenderas inte till det av varken återförsäljare, tillverkare eller på Träguiden. Varför vet jag inte riktigt och eftersom jag inte är någon snickare så har jag litat på vad "proffsen" har sagt.

Kan gott tänka mig Byggmax baspanel om det ok funktionsmässigt, du har möjligtvis inga bilder på hur det blev hos dig?
 
Jag är såld på liggande panel sedan 1970-talet då jag började segla på norska Sørlandet.
Där var vart annat hus sådant. Mycket snyggt, speciellt med lite klätterrosor :)
Det sägs vara bättre (tätare) där det är mycket regn och skyfall.
 
Hm jag undrar vad som gör sig bäst i skärgården. Får nog kolla på lite bilder.
Ditt hus såg dock rätt fint ut KoW:)
 
holmberg87 skrev:
...
Ditt hus såg dock rätt fint ut KoW:)
Tack!

Va, har du varit här? Hur hittade du? Synd att jag inte var hemma :)
 
Jo katterna bjöd på kaffe iaf:)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Måste man köra spontad panel eller såndära baspanel typ? Alltså om man inte vill ha panel med ribbor på utan bara panel som sitter tight?

Det var säkert kvällens sämsta förklaring, men jag kommer inte på facknamnen
 
Jag har alltså baspanel, även kallad Z-panel.
Inbillar mig att spontad panel blir känsligare. Det är ju rätt klent med trä i spont och fjäder.

Det var säkert kvällens sämsta förklaring, men jag kommer inte på facknamnen
Det du menar är nog lockpanel eller locklistpanel.
 
Det är alldeles säkert Z.

Så har ser det ut hos mig (lite suddig bild):
Windows.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och stallet med biholkarna:
Biholkar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
Fräsiga holkar! Men att du vågar ha dom så nära kåken, jo jag gillar inte bin/getingar :)

Det där med liggande panel gör ju också att huset för ett helt annat uttryck och det upplevs annorlunda om man tidigare haft stående panel.
Måste nog göra lite photoshop för att se hur mitt hus skulle se ut med liggande
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
P
Tummen upp för biholkarna! Så snygga!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.