Jag bor i en lägenhet med centralventilation från huset. En som jag förstått det ganska vanligt form av köksventilation för lägenheter idag.

Men därför behöver jag en fläktkåpa utan motor. Alltså, bara en kåpa, inget annat. Möjligtvis ett spjäll också.

Stora frågan: Varför i hela världen är detta så otroligt mycket dyrare än likadana kåpor som har motorer? Det borde ju rimligtvis vara billigare? Och vi talar inte någon hundralapp heller. Dessa kåpor är flera tusenlappar dyrare.

Dessutom är utbudet väldigt begränsat. Finns oftast inte ens i utbudet alls hos de flesta butiker. Och finns det någon eller några att välja på så är de väldigt fula. Om det mot förmodan finns någon relativt snygg så kostar den mellan 5 000 upp till 30 000 kr.

Kan någon förklara detta. Det känns som det är något jag missat. Dels varför inte utbudet är större när det borde vara massor som har centralventilation? Och dels varför bara en kåpa utan motor är så otroligt mycket dyrare?

Vad har jag missat?
 
Låg efterfrågan tenderar att leda till lågt utbud och höga priser.
 
huggan skrev:
Låg efterfrågan tenderar att leda till lågt utbud och höga priser.
Men det är det jag inte förstår. Varför är det låg efterfrågan? Centralventilation är ju som jag förstått standard i lägenheter idag?
 
  • Gilla
Jompa94 och 1 till
  • Laddar…
I
Jag ställde samma fråga till handlarna för 3-4 år sedan, fick samma svar, små serier liten efterfrågan. Kanske i andra länder. Här i Sverige finns väl massor av bostäder med mekanisk ventilation, det är kanske därför de är dyrare.
Jag köpte en med fläkt och har takfläkten kvar ändå, med egen avstängning, dubbel effekt när det behövs. Det sitter ett spjäll i den så att det inte blir baksug när de är stängda, jag har separerat övrig ventilation eftersom jag har frånluftsvärmepump. Måste takfläkten gå alltid får man nog dra ett rör enbart till köksfläkten.

Alternativet kolfilter har jag provat och vill inte rekommendera det, i alla fall inte den vi hade, fast det är länge sedan, kanske har de blivit bättre.
 
Redigerat av moderator:
peterwesterlund skrev:
… Varför är det låg efterfrågan? Centralventilation är ju som jag förstått standard i lägenheter idag?
I takt med att "miljonprogrammets" hus moderniseras byggs ventilationen ofta om till tryckstyrt centralutsug som ger möjlighet till aktiva köksfläktar. Därmed minskar behovet av/efterfrågan på passiva spiskåpor.
Modernt centralutsug kan oftast utrustas med därför avsedda köksfläktar som dock har lägre effekt än villafläktar,
 
En spiskåpa utan fläkt (kalla det inte fläktkåpa :mad: ) har väl ett minimum av rörliga delar.
Den går därmed aldrig sönder, så behovet att byta den är minimalt.

Utom för designnördar :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Åh, blir så arg! :mad:

Ps. Funderade på vad jag skulle kalla det, spiskåpa, fläktkåpa. Kanske är spiskåpa som är mer korrekt ja.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Be en plåtslagare gör en för hand.
 
Undrar samma sak.

Är på jakt efter en spiskåpa utan motor som inte ser ut som ett mjölkpaket.
Finns det några som helst tillverkare/återförsäljare som erbjuder detta till rimliga priser?

Tacksam för alla tips!
 
Aanee skrev:
Undrar samma sak.

Är på jakt efter en spiskåpa utan motor som inte ser ut som ett mjölkpaket.
Finns det några som helst tillverkare/återförsäljare som erbjuder detta till rimliga priser?

Tacksam för alla tips!
Ska det vara en modell som monteras under ett skåp eller en väggmonterad modell med skorsten osv?
 
Väggmonterad med skorsten osv.
Den ska kopplas mot central ventilation och får pga det bara ha en ventil.

Det billigaste jag har sett som ändå ser ok ut är Franke och börjar på ca 5000 kr.
Har inte heller lyckats hitta en återförsäljare så att man kan klämma och känna innan man beställer...
 
Aanee skrev:
Väggmonterad med skorsten osv.
Den ska kopplas mot central ventilation och får pga det bara ha en ventil.

Det billigaste jag har sett som ändå ser ok ut är Franke och börjar på ca 5000 kr.
Har inte heller lyckats hitta en återförsäljare så att man kan klämma och känna innan man beställer...
Franke har det mest prisvärda sortimentet, som du redan konstaterat. Du hittar även kompatibla produkter från Thermex men det är i deras lite dyrare sortiment. Fjäråskupans hela sortiment kan anpassas för lägenheter med centralventilation, de kostar dock en hel del. Du hittar även en del modeller hos Tovenco, filtrera på de som finns med "TDS".
 
huggan skrev:
Be en plåtslagare gör en för hand.
För att det skulle bli billigare..? ;) Visst kan man fixa en egen kåpa och sedan sätta in en insats från exempelvis Franke men jag har svårt att se att det blir billigare.
 
Tack för svar!

Tyvärr verkar det som att det kommer gå på 5-6000 om man vill ha en modernare look.

Ett annat alternativ vore kanske att montera bort motorn i den fläkt som redan är installerad?
Det är en modell från Ikea som jag inte hittar på hemsidan längre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.