Då temperaturen ute varit konstant dom senaste dygnen, att vi inte kopplat på lampor eller övrigt i hushållet på flera tusen watt senaste dagarna + att vårt varmvattenanvändande på 2 personer nog är väldigt normalt så finns det det i mina ögon bara en sak som återstår nämligen uppvärmningen av huset.
Då vi hemma igår hade ett större uttag av huhållsel för olika göromål och ändå låg 25 kwh under den tidigare förbrukningen tycker jag bara tyder på att det är uppvärmningen av huset som är boven.
Då uppvärmning/vatten står för ca:2/3 av total energiförbrukning i ett hushåll och vi har koll på vattnet och hushållselen återstår ju bara en sak just uppvärmningen.
 
Se där, rbj hade också fått sin panna inställd helt galet, tror säkert hans förbrukning kommer att sjunka drastiskt.
 
Husagaren skrev:
Robban44: betänk att själva uppvärmningsdelen troligen står för en mindre del av dina 75 eller 50 kWh. Tror nog snarare att boven i dramat är varmvatten eller hushållsel och att ändra framledningskurva från 4 till 2,5 knappast förklarar att dygnsmedelförbrukningen sjunkit med 25 kWh.

du menar att störe delan av 75kWh/ dygn är hushåls el & varmvatten, om vi räknar på hälften, så har vi räknat betydligt lägre än vad du påsteå 75/2= 37,5 x 365 dagar = 13687kWh mycke hushåls el !!!
det är nog mer värme än hushåls el enligt mig
 
robban44 skrev:
Se där, rbj hade också fått sin panna inställd helt galet, tror säkert hans förbrukning kommer att sjunka drastiskt.

99,9% av alla värmpumpar oavsett om dom är i nya eller äldre hus, instalarst utan att trimmas in, detta ger onödigt hög förbrukning.
 
Jag skrev att ca: 2/3 av total energiförbrukning går till uppvärning/vatten och den sista delen till hushållsel.Vi räknar med ungefär 5000 kwh hushållsel på årsbasis.

Totalt vansinne om nästan 100% av pumparna som installeras inte att trimmas in, då kan man ju ställa sig frågan hur mycket energi som bara försvinner helt i onödan och vad detta kostar i onödan för dom husägare som inte sätter sig in i detta då det installeras massor av pumpar varje år både i gamla och nya hus.

Vi har begärt av vår husbyggare att en IVT representant skall komma och gå igenom pumpen med oss + trimma in den och det är på gång skulle jag tro.
 
robban44: 50-75 kWh i dygnsmedelförbrukning låter helt klart skumt mycket tycker även jag. Kan tänkas att felet faktiskt är relaterad till VP:n. Har själv en 490:a i ett 3 år gammlt enplans-hus 105 m2 i Göteborg. Har under dessa 3 år inte haft en högre dygnsmedelförbrukning än 35 kWh/dygn (i detta fall 4 dygn med en medelutetemperatur ca -5°C)

Vad gäller typiska förbrukningar och typiska förhållanden kanske detta kan vara till hjälp (baserat på beräkningar gjorda med konsumentverkets energikalkyl)

http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/

1½-plans hus 150 m² i Göteborg byggt efter 1990, elpanna och 4 personer
Totalt elbehov: 20 000 kWh
varav
- värme 9 000 kWh 45%
- varmvatten 6 000 kWh 30%
- hushållsel 5 000 kWh 25%

1½-plans hus 150 m² i Göteborg byggt efter 1990, frånluftsvärmepump och 4 personer
Totalt elbehov: 12 000 kWh
varav
- värme 4 000 kWh 35%
- varmvatten 3 000 kWh 25%
- hushållsel 5 000 kWh 40%
 
Jo tycker det skumt mycket då u-värden t.ex på väggar ligger på 0,17 och dom andra faktorerna inräknade så hade vi ju helt klart räknat på en lägre förbrukning rent uppvärmningsmässigt. Ser ju då på energikalkylen att vårt energibehov översteg ganska kraftigt dom kalkyler som finns. Men bra att spåna här och få tips och råd så man kan försöka åtgärda sakerna. IVT gubben har en del att förklara och hjälpa oss med den saken är klar.
 
robban44 skrev:
Jag skrev att ca: 2/3 av total energiförbrukning går till uppvärning/vatten och den sista delen till hushållsel.Vi räknar med ungefär 5000 kwh hushållsel på årsbasis.

Totalt vansinne om nästan 100% av pumparna som installeras inte att trimmas in, då kan man ju ställa sig frågan hur mycket energi som bara försvinner helt i onödan och vad detta kostar i onödan för dom husägare som inte sätter sig in i detta då det installeras massor av pumpar varje år både i gamla och nya hus.

Vi har begärt av vår husbyggare att en IVT representant skall komma och gå igenom pumpen med oss + trimma in den och det är på gång skulle jag tro.
JAg tycker att instlatören bör göra en hyfsad inställning, men det tycker nog inte instalatörerna. det tar flera återbesök för att trimma in ett system bra & tid är pengar.
Det minsta man kan begära är att instaltören åtminstånde informerar kunden om att han måsta göra den siste finjusteringen själv.

en rätt inusterad anläggning funkar bäst utan rumstermostater!
 
JAg tycker att instlatören bör göra en hyfsad inställning, men det tycker nog inte instalatörerna. det tar flera återbesök för att trimma in ett system bra & tid är pengar.
Jag hade varit tacksam för om installatörerna av våran pump hade haft en aning om vad det var de installerade. Det slutade med att jag fick läsa instruktionsboken och visa dem hur de skulle göra, annars hade de nog varit kvar hela natten... :-?
 
Jahapp då har man lärt sig lite mer om sakerna. En vettig IVT tekniker som förklarar att vi ska ge tusan i att titta på elmätaren åtminstone minst 6 månader efter inflyttning då elförbrukningen kan komma att ligga högt då det tar den tiden innan allt torkat ut i grund och hus, ingen som upplyst om det tidigare varken installatör av pump eller av byggare.

Jag trodde in min enfald att det fanns någon form av nattsänkning i pumpen då temperaturen sjunker 1-2 grader under natten i huset vilket innebär att patronen t.ex igår natt kl.03.00 jobbade med ca:5 kw tillskott, när jag kom upp 05.30 så jobbade den gladeligen på med 4-5 kw tillskott.

Men teknikern förklarade att det finns ingen nattsänkning utan det är luften som skiktar sig när det är helt stilla i huset och det gör att temperaturen sjunker, följden är ju då att extra tillskott behövs och patronen jobbar på flera timmar då det är flera minusgrader ute just nu. Detta innebär ju att förbrukningen måste öka då termostaterna lyser ilsket grönt halva förmiddagen och patronen jobbar på.

Har faktiskt aldrig hört talas om detta om "skiktning" av luften när det är stilla i huset.

Ska man gå upp varannan timme och veva som en väderkvarn i hela huset så luften blandas eller vad? Denna skiktning måste ju innebära att förbrukningen ökar eller?????


 
robban44 skrev:
Har faktiskt aldrig hört talas om detta om "skiktning" av luften när det är stilla i huset.

Ska man gå upp varannan timme och veva som en väderkvarn i hela huset så luften blandas eller vad? Denna skiktning måste ju innebära att förbrukningen ökar eller?????
Jag tycker det låter väldigt skumt. Då borde ju samma skiktning ske när vi är borta ca 10 timmar på jobbet och ingenting rör sig i huset. Däremot händer det att nån av oss går upp och slår en drill på natten, inte heller sover vi 10 timmar (vanligtvis), så då borde luften röras runt mer nattetid än dagtid. Ändå brukar vår värmepump vara piggast på att bränna el lagom till att vi stiger upp. Hmm...

Sen så har vi ju ändå mekanisk ventilation. Det, om något, borde väl virvla runt luften? :-?
 
Tycker det låter lite skumt jag också, men som du säger så är elpatronen som piggast på morgonen, varje morgon i veckorna jag går upp tidigt så är patronen igång och förblir så till på förmiddagen enl.min fru. Tramsade runt lite i huset nu imorse när jag klivit upp, nu hade temperaturen sjunkit 1,5 gr.inatt och tog bara några minuter så hade det stigit 0,2 gr. på dom termometrar vi har.

Ja tycker också ventilationen skulle röra om lite men spelar ingen roll tydligen, mycket mysko faktiskt, innebär ju att man får hitta på något som viftar runt luften i huset för förbrukningen måste ju vara mycket högre när patronen får jobba extra flera timmar varje morgon för att värma upp huset 1,5 grad i vårt fall.
 
robban44 skrev:
Tycker det låter lite skumt jag också, men som du säger så är elpatronen som piggast på morgonen, varje morgon i veckorna jag går upp tidigt så är patronen igång och förblir så till på förmiddagen enl.min fru. Tramsade runt lite i huset nu imorse när jag klivit upp, nu hade temperaturen sjunkit 1,5 gr.inatt och tog bara några minuter så hade det stigit 0,2 gr. på dom termometrar vi har.

Ja tycker också ventilationen skulle röra om lite men spelar ingen roll tydligen, mycket mysko faktiskt, innebär ju att man får hitta på något som viftar runt luften i huset för förbrukningen måste ju vara mycket högre när patronen får jobba extra flera timmar varje morgon för att värma upp huset 1,5 grad i vårt fall.
Det jag inte begriper är att våra bekantas Nibe-pump i princip aldrig kör el (och definitivt inte varje morgon som våran gör) medans våran kör i alla fall lite el (och ibland inte speciellt lite alls) de flesta gångerna kompressorn går igång. Sen kan kompressorn stå inaktiv i flera timmar tills den hoppar igång igen, eventuellt även denna gång i sällskap med elpatronen... >:(

Jag menar, hade det inte varit vettigare om kompressorn jobbat lite oftare eller längre i taget i stället...? :-?
 
Justerat upp fininställningen lite då det stod i manualen att om det kändes kallt trots värmekurva och framledningstemperatur var optimal så faktiskt imorse var det bättre i huset trots busväder ute och 3-4 minusgrader.
På vissa ställen bara marginell sänkning, men i vardagsrummet på 37 kvm var temperaturen 0,8 gr lägre än igårkväll. Men en avsevärd förbättring från 1,5-2 graders sänkning i flera rum så man är kanske på god väg att få bukt med mysteriet.
 
Hej

hur kan finjusteringen påverka så mycket mer än vald kurva? Jag har ställt in 2,3 och
fin 4. Hur kan det bli så mycket mindre förbrukning om man ändrar kurvan uppåt. :surprised:
och fin neråt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.