Nu har jag varit uppe på vinden och dubbelkollat ventilationskanalerna. Som jag trodde så är det en fyrkantigt eternit(?)-kanal, 140x140 mm ungefär. Om jag nu vill sätta en fläkt i denna, vad är det jag ska sätta dit då? Finns det enklare fläktar för detta syftet eller ska man helt enkelt slänga dit en 140 mm datorfläkt? Vägguttag finns att tillgå för strömförsörjning.

Såg också, vilket jag aldrig sett innan, att det fanns en kanal med ingången uppe på vinden. Tänkte att det kanske inte skulle skada att sätta en fläkt i denna också för att få bättre ventilation upp på vinden!? Vad säger experterna??
 
Redigerat:
Du får nog kolla upp noggrant vilka kanaler du har exakt.
Man bör ha klart för sig vad en fläkt installation medför, vilka flöde som behövs.
En datorfläkt är inte en seriös installation och en Pax - fläkt ligger väl i den undre skalan av vad man bör installera.
Om man installerar i ett befintligt rör på vinden så bör det vara en helkapslad (elmotorn!) axialfläkt
 
roland53 skrev:
Du får nog kolla upp noggrant vilka kanaler du har exakt.
Man bör ha klart för sig vad en fläkt installation medför, vilka flöde som behövs.
En datorfläkt är inte en seriös installation och en Pax - fläkt ligger väl i den undre skalan av vad man bör installera.
Om man installerar i ett befintligt rör på vinden så bör det vara en helkapslad (elmotorn!) axialfläkt
Menar du att jag bör kolla upp de exakta måtten på mina kanaler eller hur de går/är kopplade?

Jag har inte hittat någon axial-fläkt för kvadratiska kanaler så hur gör man då?
 
Jag menar vart kanalerna går.

Om det inte finns färdiga adaptrar från 4-kantig till rund kanal så får du låta en plåtslagare tillverka.
Dom flesta ( kanske alla?) axial fläktar är nog avsedda för runda kanaler.
 
roland53 skrev:
Jag menar vart kanalerna går.

Om det inte finns färdiga adaptrar från 4-kantig till rund kanal så får du låta en plåtslagare tillverka.
Dom flesta ( kanske alla?) axial fläktar är nog avsedda för runda kanaler.
Kanalen går rätt upp från mitt badrum, genom vinden och ut genom yttertaket. Helt rakt och utan förgreningar. Så den biten är enkel. :)

Har funderat på plåtslagare och/eller om det går att bygga en egen adapter genom att använda anslutningsplåt... Men hade hoppats på att det skulle finnas någon färdig produkt, bara att jag inte hittat den ännu. :)
 
Är det inte bättre att byta röret (och du hittar en lämplig fläkt direkt) än att lägga pengar på olika adaptrar?

Jag kan rekommendera Soliduct. Bra sortiment till bra pris.
 
Ja, det går förmodligen alldeles utmärkt att dra ett flexibelt rör inne i befintlig kanal, bara du tätat ordentligt i sugändan.
Dvs vid badrummet.
 
Glöm inte kondensisolering. Annars riskerar du få vatten som droppar ner i badrummet (och i värsta fall även kan ge skador på taket).

Sätter man en kanalfläkt på vinden så uppkommer vinande ljud från kanalen. Ett tips är att istället för ett flexibelt rör montera en flexibel ljuddämpare (exempel) som också reducerar ljudet.
 
Ett vinande ljud bör inte uppstå om flödet och fläkt är rätt dimensionerade. :confused:
 
roland53 skrev:
Ett vinande ljud bör inte uppstå om flödet och fläkt är rätt dimensionerade. :confused:
Möjligen, men det är väldigt vanligt.
Ljuddämpare monteras väl närmast alltid vid en nyinstallation idag.
Det är ju inte heller alltid som det är möjligt att helt välja rätt dimension på rör, eller helt styra fläkt.

Jag skriver ur egen, mycket färsk erfarenhet av ett identiskt problem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.