Är på väg att köpa mig mitt första hus, det ligger lite ödsligt, cirka 150 meter till närmsta granne.

Det finns i dagsläget ingen form av internet, MEN det finns folk med bredband via telejacket cirka 400-800 meter bort.

Då är ju den korta frågan, går det i dagens läge att gräva ner och ansluta sig till telenätet?

Sattelitbredband känns inte som ett alternativ för 1300:- i månaden och mobilt bredband har ju ett maxtak på 60 GB vilket jag kan förbruka på en natt.

Skiter i hastigheter, vill bara ha obegränsat internet.

Någon som har en susning? Har sökt som en galning men mest hittat jättegamla trådar.

Mvh
 
Jag tror spontant att ingen aktör idag bygger ut telenätet och ADSL men du borde kunna ansluta dig om du bekostar dragningen själv. Frågan är hur stor kostnader det blir och hur framtidssäkert och ekonomiskt det är. Har du behovet på 60 GB per dag så skulle jag nog råda dig till att kolla upp det innan du köper huset annars så kan du nog i bästa fall bara bli fattig när bredbandsräkningarna är betalda eller extremt olycklig om du inte ens kan få ett vettigt abonnemang för ditt behov.
 
Behovet är inte 60 GB om dagen, men det är ju inget problem att göra åt det. Tittar du på SVT Play i 7 timmar är du uppe i över 10GB.

Jag kan tänka mig en 2 mbit bredband inga problem, det är begränsningen på en viss GB / per månad jag motsätter mig.

Bekosta dragningen själv är jag medveten om, den mesta grävningen kan jag nog eventuellt lösa själv med.

Skulle det kosta med 30-40.000:- att dra in det skulle jag ju ändå kunna räkna hem det på 3-4 år om jag jämför med att köra via satelit med en svarstid på 700 ms.

Frågan är väl mest om ni tror det är möjligt? Vart ska jag vända mig? Har mailat Telia, antar det är dom man ska prata med?

Vet även att de grävs fiber o krokarna dock inte planerat för den bygden jag köper i, ska kika upp möjligheterna där med.

I övrigt tycker jag det är helt skandalöst att folk på landet inte ska kunna få internet till en dräglig kostnad år 2014.

Mvh
 
Gissar att det är Telia som har telefonin och kan du gräva själv så kanske de fixar det.

Men jag vet inte om jag håller med dig om att du kan förvänta dig att du ska kunna flytta ut till en ödslig plats och förvänta dig en internetanslutning där du kan ladda ner upp till 60 GB per dag till ett billigt pris om ingen fiberanslutning finns.
 
mr_bygg skrev:
Gissar att det är Telia som har telefonin och kan du gräva själv så kanske de fixar det.

Men jag vet inte om jag håller med dig om att du kan förvänta dig att du ska kunna flytta ut till en ödslig plats och förvänta dig en internetanslutning där du kan ladda ner upp till 60 GB per dag till ett billigt pris om ingen fiberanslutning finns.
Förr gick det ju få mobilt bredband till en dräglig kostnad med fri mängd. 2-4 Gb per dag är ju inte svårt för en normalanvändare att förbruka. Idag finns inget bredband som skulle funka då.

Men får helt enkelt ringa Telia på måndag, annars får det bli sattelit.

Tack för svar iaf!
 
Jag skulle gissa att fri surf till ett billigt pris är bara att glömma idag utan de erbjudanden som fanns tidigare var innan operatörerna insåg hur mycket streaming som kom med alla nya tjänster.
 
Om det grävs för fiber i "krokarna" så kontakta dem som står för projektet. Kanske dom är pigga på att ta med ditt område.
 
Ring Telia.
Så får du en offert på vad det kostar om de har möjlighet.
De bygger om det går till rimliga pengar
 
En granne till mig har för ca en månad sedan skaffat telefon/data via telia. Dom grävde och drog kabel på en sträcka av ca 200 meter. Den totala kostnaden blev ca 10 000:- i "anslutningsavgift", det är inte bara grävning och kabel som kostar så meterpriset blir lägre ju längre man måste gräva.
Men som skrivits tidigare, ta in en offert från telia.
 
Om det är hyfsat fri sikt till närmsta granne med ADSL kan du försöka deala med denna att du får sätta upp en wifi länk och dela på uppkopplingen. Inte för att jag själv skulle vilja dela med någon som tankar 60 GB om dagen ;)
 
Exakt det som är problemet ingen kommer vilja dela med mig då dom blir juridiskt ansvariga för vad jag gör på nätet. Inte för jag gör annat än drar hem en film till fredagsmyset eller dylikt men ni fattar.

elmont, tack för det svaret Telia svarade idag och sa att dom skulle börja jobba på en offert till mig.

Mvh
 
Är det ett befintligt hus?
Om så är fallet har du kontrollerat ifall det verkligen inte är draget till tomsgräns?
Det mesta man kan få nu är 3:s bredband kontant 100gb för 399kr vilket borde räcka gott och väl en månad, lite lustigt är det att man inte kan teckna det som abonnemang.
 
2010 fick jag abonnemang till mitt nya hus med Telia Sonera för telefoni via kopparkabeln, som redan var dragen.
(Jag hade redan ADSL, som jag flyttade med när vi flyttade till det nya huset.)
Det var inga problem, och anslutningsavgiften var 7.000 kr. Helt OK tycker jag.

Och tur att de inte satte sig på tvären, för mobiltäckningen där jag bor är bedrövlig.
 
Ska få en offert inom 10 dagar, hoppas på att dom kommer upp med ett rimligt pris.

Tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.