pelpet skrev:
Jag och en kompis blev med lika stora hus ( ca125 kvm) i samma stad för några år sedan.

Jag köpte ett kedjehus med 400 kvm tomt i ett av stans bättre lägen. Han byggde nytt i ett nybyggnadsområde ca 5 km från centrum. Efter att jag bytt tak och badrum så är mitt hus fortfarande en miljon billigare.
Svårt att säga om det ena är bättre än det andra.
Beror väl mycket på familjens preferenser.
I ert fall skiljer sig nog driftskostnaderna rejält åt. Tex har din kompis förmodligen mycket lägre uppvärmningskostnader med modern isolering.
Du har kanske flera våningar , din kompis föredrar kanske allt på ett plan ?, kompisen bygger i ett nytt område där många tex har barn i samma ålder, du kanske bor i ett område med äldre befolkning ?. Du har närmre till centrum, kanske gångavstånd?
Du har redan i köpet fått en uppvuxen trädgård. Kompisen kan själv påverka hur trädgården ska se ut men han får punga ut med kostnaden utöver huspriset ?
Vilket som är bäst eller sämst beror helt på vad man prioriterar och den ekonomiska "vinsten?" lär man inte få svar på förrän vid försäljning. :x
Om du och kompisen säljer vid olika tillfälle så blir detta också missvisande, eftersom tillgång och efterfrågan varierar i tid.
 
Javisst är det så. Den moderna planlösningen är mer anpassad till hur livet ser ut idag, och han slipper trappa till övervåningen. Jag har dessutom fått lägga en del krut på modernisering av el, datanät och annat.
 
Hej,

Vi byggde nytt för två år sedan och det är det bästa vi har gjort. Vi tittade länge efter hus, men hittade inget som passade oss. Antingen så var det för liten tomt, eller för litet hus. Om vi hade köpt ett befintligt hus helt utan renoveringsbehov så hade det gått på mellan 3,5-4 mkr (för två år sen).

Det är mkt som styr slutnotan när man bygger nytt och det är svårt att säga att si eller så mkt kostar det. Vi ville bo lite lantligt så tomten var billigare än om det hade legat centralt plus att den är större än de 900kvm som de flesta nybyggnationer ligger på häromkring.

Vi byggde ett prefabhus och då kan man inte påverka jättemkt vad gäller interiören, men vi prioriterade framför allt låg energiförbrukning, stor tomt och ha ett hus som inte behöver en massa arbete. Hittills har vi förbrukat 10166kwh för uppvärmning. (Ac på sommaren)

Bygglov, pantbrev, avgifter mm gick på runt 200 000 för oss och den totala kostnaden för vårat hus ligger på 2 550 000kr inklusive allt. Visst har vi en hel del att göra på tomten innan den är klar, men det viktiga för oss var att kunna bo bra till en vettig kostnad. Med ett befintligt hus här hade det blivit dyrare. Antingen genom högre driftskostnader, eller genom ett högre lån med ett hus som har modern uppvärmning och som är välisolerat.

Vill man inte göra i ordning tomten själv, så kan man ju anlita folk till det också, men det är inte helt lätt att planera hur man vill ha trädgården, utan det får växa fram i lagom takt. :)

Vill man kunna bestämma allt in i minsta detalj invändigt så får man lägga på ett par miljoner direkt. Men om man kan tänka sig ett kataloghus där tillvalen är begränsade så går det att leva billigt i ett nytt hus. Vi gillar den traditionella stilen, så det här passar oss perfekt. Dessutom passar huset in i området. Hade vi byggt t ex ett funkishus så hade det nog sett lite malplacerat ut.

/Anders
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
AJansen skrev:
Bygglov, pantbrev, avgifter mm gick på runt 200 000 för oss och den totala kostnaden för vårat hus ligger på 2 550 000kr inklusive allt.
Det som stör mig är att kostnaden är 200.000 innan man överhuvudtaget satt skopan i marken.

I dessa tider då politiker inser och vill att det ska byggas mer och vill förenkla så går det åt 8-10 % av totalkostnaden i avgifter.
:wow:
Varför börjar inte politikerna att kapa i denna ända innan dom klagar på höga byggnadskostnader i Sverige jämfört med andra länder. :(
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Köp ett gammalt hus med kanonläge och riv det och bygg ett nytt....
 
Enk Projektet skrev:
Köp ett gammalt hus med kanonläge och riv det och bygg ett nytt....
Ja, ideén kan höras bra, men man upptäcker nog i efterhand att tomtkostnaden blir väääldigt hög.

Säljaren vill ha betalt för byggnaden även om det är ett ruckel. + själva tomten förstås.
Det ska rivas och transporteras bort. - dyrt

och sen kan man börja bygga... :)
 
roland53 skrev:
Det som stör mig är att kostnaden är 200.000 innan man överhuvudtaget satt skopan i marken.

I dessa tider då politiker inser och vill att det ska byggas mer och vill förenkla så går det åt 8-10 % av totalkostnaden i avgifter.
:wow:
Varför börjar inte politikerna att kapa i denna ända innan dom klagar på höga byggnadskostnader i Sverige jämfört med andra länder. :(
Jag håller med dig. Jag minns inte alla siffror exakt, men på ett ungefär:

Bygglov- 24 000
Geoteknisk undersökning- 47 000
Pantbrev/Lagfart- över 50 000
Eon- 37 000 (nyanslutning)
Nybyggnadskarta- över 7000
Finutsättning- 7000
Slutbesiktning- 6200
Kontrollansvarig- 33 000

Så det blir strax över 200 tkr. Ska du dessutom riva en byggnad så behövs rivningslov. Med de nya byggreglerna (som skulle göra det lättare att bygga) blev det svårt att bara hitta en KA som var godkänd enligt nya reglerna.

/Anders
 
Om vi tittar krasst ekonomiskt så är det nästan aldrig en fördel med ett nybygge. Förvisso så har man nu ingen fastighetsavgift under ett antal år men idag är ju den avgiften inte mer än drygt 7.000 kr/år (maxavgift).
Om man bygger nytt så är nog de siffror som presenterats litet låga om huset blir något större och med 2 plan.
Tillsamman med tomtkostnad så handlar det nog mer om nivån av 2,8 - 3 miljoner. Om man sedan säljer får man då tillbaka dessa pengar? Om du har byggt i/nära en större stad - ja, annars inte.
Köper du ett begagnat hus med goda förutsättningar så kostar det betydligt mindre.
Nu kanske inte allt handlar om pengar. Det är naturligtvis trevligt att "vara först på plan" men bygger du nytt och det samtidigt ska var charmigt då kan priset verkligen rusa iväg.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag skulle inte vilka ha ett hus som är byggt efter 1960.
Även hus är "slit och slängvaror" numera.
Idag har ett nyproducerat hus en beräknad livslängd på 25-30 år, sedan måste man riva och bygga nytt...
 
Det man bör tänka på det är läget, ett hus går att förändra men inte läget
 
Rogero skrev:
Om vi tittar krasst ekonomiskt så är det nästan aldrig en fördel med ett nybygge. Förvisso så har man nu ingen fastighetsavgift under ett antal år men idag är ju den avgiften inte mer än drygt 7.000 kr/år (maxavgift).
Om man bygger nytt så är nog de siffror som presenterats litet låga om huset blir något större och med 2 plan.
Tillsamman med tomtkostnad så handlar det nog mer om nivån av 2,8 - 3 miljoner. Om man sedan säljer får man då tillbaka dessa pengar? Om du har byggt i/nära en större stad - ja, annars inte.
Köper du ett begagnat hus med goda förutsättningar så kostar det betydligt mindre.
Nu kanske inte allt handlar om pengar. Det är naturligtvis trevligt att "vara först på plan" men bygger du nytt och det samtidigt ska var charmigt då kan priset verkligen rusa iväg.
Nästan aldrig en fördel med ett nybygge? Som du själv skriver så är det mycket som spelar in.
Bor man i obygden där huspriserna är låga, så kan det kanske vara svårt att få tillbaka pengarna.

Vårt hus är 100kvm i bottenvåningen och med oinredd övervåning (totalt 164kvm). Beroende på hur mkt man kan själv så varierar ju kostnaden för att färdigställa den. Hade vi köpt huset med färdig övervåning så hade det blivit 300 000 till, så där är du inte helt fel ute.
Även om man köper ett befintligt hus som är i toppskick så vill man ändå sätta sin egen prägel på det. Nya tapeter, golv mm, så blir det ofta mer än inköpspriset. Det tillsammans med högre (oftast) driftskostnader gjorde att vi valde att bygga nytt. och häromkring finns det bara sommarstugor som kostar betydligt mindre än vårat nybyggda hus.
Hade vi köpt ett befintligt hus för samma pengar så hade vi fått byta ut både kök och badrum. plus allt annat som golv, tapeter, måla tak mm. Mycket handlar om vart man bor geografiskt. Priserna häromkring har gått upp en del och det är helt galet.

/Anders
 
Jag har förmånen att få bygga HELT nytt. Vi köpte en ”skogstomt”. Jag har suttit med arkitekt och ”bestämt” planlösning. Jag har bestämt färgkoder i varenda millimeter av ytskikt, bestämt varenda list på köksinredningen. Min sambo och jag delade upp våra uppgifter längs vägen – vilket var en förutsättning för att hinna med allt.
Jag tycker du redan i din sammanfattning har hittat fördelar och nackdelar med att bygga nytt. För vår del byggde vi på delad entreprenad, det vill säga vi har hämtat in offerter från massor av olika entreprenörer från början till slut. Billagare? Nje, det tror jag inte. Fördel? Jag kan skryta med ett hus där vi gjort ALLT själva. Många tycker det är beundransvärt. Och det är det. Jag tänker då på att vi har slitit många timmar, tänkt i nya banor som är nog så krävande.

All den tid som vi har lagt ned på vår bebis (läs: husbygge) går inte att räkna i timmar. Alla fritidsintressen har lagts åt sidan senaste året. Jag känner mig faktiskt lite egocentrisk i det här husbygget. Jag undrar ofta hur det hade varit att bo centralt i en bekväm lägenhet istället? Vardagslivet skulle se RADIKALT annorlunda ut.

En central fråga i vardagen det senaste året är kontakter med alla entreprenörer. Det är viktigt att hitta entreprenörer med kundfokus även om faktura är betald. Vi är i det stora hela mycket nöjda men VVS-firman var svår. Vi skrev ett ABS-avtal med rumsbeskrivning. Trots detta har vi kommit på dem flera gånger att slingra sig, skicka blåsfaktura, noll kundfokus. Det tär på krafterna att slåss för sin rätt som kund när man redan ligger i underläge då jag inte har kompetens på VVS-sidan. Om vi hade valt en annan VVS-firma hade min syn på husbygge varit mer positiv.
 
På plussidan skall definitivt befrielsen från fastighetsskatt läggas. 15 år utan fastighetsskatt är runt 100K i dagens penningvärde, och det skall inte förringas. En låg energiförbrukning tror jag också kommer bli mer och mer värdefullt med tiden. Jag kan inte tänka mig att vi om 20 år har samma låga elpris som idag, snarare det dubbla, kanske det tredubbla.

På samma sätt är det viktigt med närhet till saker som barnomsorg, skola, affär och kollektivtrafik. Priset på drivmedel har ökat mer än 50% på 20 år när inflationen räknats bort. Rätten till avdrag för resor till och från arbetet har under samma tid försämrats då "självrisken" höjts och beloppet inte justerats uppåt ens i takt med inflationen, än mindre med den ökade kostnaden för drivmedel.

Mitt tips är därför att man försöker bygga nytt så nära stadens centrum som möjligt. Promenadavstånd till service är något som kommer bli värdefullt. Vi kan se en del av den här trenden i att bostadsrätter inne i stan ofta ökat mest i pris av alla bostäder.
 
Läste någonstans ett uttalande av en besiktningsman att det som håller längst i ett hus är faktiskt taket som ska hålla i minst 50 år. Resten byter man eller renoverar bort före 50-års sträcket.
Köper man ett 50-årig hus så bör den ju vara nästan nytt om underhållet inte är eftersatt :). Eller?
gaia
 
Lollo3 du gjorde alltså ALLT själv genom att bestämma vad dina entreprenörer skulle göra när DEM byggde ditt hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.