D09
Nu har man börjat rikta in sig på nästa mål =)

dvs Jägarexamen.

Min tanke är att gå en intensivkurs i dec alt våren om allt klaffar med tid, ekonomi och arbete (y)

Har inte fått hem studieboken än så jag dammsuger internet på kursmaterial som videofilmer, övningsprov m.m

Har ni tips, råd, dokument, prov, videolänkar, hemsidor etc som ni kan dela med er av? Dvs allt som gör att man kan bredda kunskaperna och göra provet till en baggis och få en bra grund för en ev jakt.

Brukar t ex sätta på videofilm på mobilen och använda som "bokband" och lyssna på medan man sitter i rusningstrafiken ( obs, lyssna, inte titta ).



De sidor jag övar prov på hitills är:

http://www.jagarnasriksforbund.se/jagartest/index.php?controller=main&method=index

http://www.jaktprovet.se/

http://www.jagarexamen.org/startsida/jagartest/


Men vill gärna komma över så mycket som möjligt så jag är påläst när kursen drar igång.
 
Kolla forumet Robsoft om du inte redan gjort det, en fantastisk källa till information http://forum.robsoft.nu

Jag tycker det låter som du förbereder dig väl så intensivkursen bör gå galant. Viktigast när du väl fått examen är att komma igång med övningsskyttet och skjuta MYCKET, har du en bra jaktskyttebana i närheten? Ofta kan man låna vapen under uppsikt av en funktionär och få panga även innan examen är i hamn.
 
  • Gilla
hälsinge och 2 till
  • Laddar…
Även om inte kraven vid skytteprovet är särskilt höga, så tycker jag att en av dom viktigaste sakerna vid jakt är att vara en bra skytt.
Så om du inte redan är van skytt, köp ett bra luftgevär och öva regelbundet. Tex 100 skott i veckan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
robbanonline skrev:
Kolla forumet Robsoft om du inte redan gjort det, en fantastisk källa till information [länk]

Jag tycker det låter som du förbereder dig väl så intensivkursen bör gå galant. Viktigast när du väl fått examen är att komma igång med övningsskyttet och skjuta MYCKET, har du en bra jaktskyttebana i närheten? Ofta kan man låna vapen under uppsikt av en funktionär och få panga även innan examen är i hamn.
Tackar för länken =)

Har flertalet banor varav en har skjutbiograf. ( samma skjutbana som intensivkursen kommer att använda ) så det lutar åt att jag bekantar mig med den =) Den är dock dyr så jag vill gärna förbereda mig på vilka test man bör träna på när man är där. =)
 
D09
larsbj skrev:
Även om inte kraven vid skytteprovet är särskilt höga, så tycker jag att en av dom viktigaste sakerna vid jakt är att vara en bra skytt.
Så om du inte redan är van skytt, köp ett bra luftgevär och öva regelbundet. Tex 100 skott i veckan.
Luftgevär Check! :D

Hundra skott i veckan får jag bli bättre på =)

Har jättebra förutsättningar för att öva på egen tomt men mörkret ställer till det när man har "ledig tid"
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
D09
mycke_nu skrev:
Glöm inte att dregla över Holland & Holland. :)
Läcker bössa =) Du vet hur man hittar motivationen ;)
 
D09
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Teorin handlar främst om sunt förnuft, läs på om sånt du känner är ren fakta, i övrigt så håller jag med föregående. Skytte, skytte, skytte. Inte bara på det sätt proven går till utan gärna lite mer "vanligt" skytte. Till exempel inte bara stå och nöta rakt utgående duvor utan börja gärna på med lite trapp och skeet redan innan. Dessutom har du stor nytta av hagelskyttet även när det gäller att skjuta kula. Min åsikt är att det är vid hagelskyttet man blir bekväm med gevär och vapen, det är enklare att "bli ett med bössan" så att säga och då går även kulskyttet bättre.
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
I skogen kan det bli rätt "otrevligt" med skyttar som optimerat helt för att klara skjutproven när de tagit jägarexamen så du bör helt klart nöta träningsbanor med instruktör utifrån ett generellt behov och inte bara för att klara skjutproven. Instruktörskostnad får du snabbt igen på att du bränner mindre pengar på ammunition och direkt återmatning på hur du ligger med träffbild, fattning mm.

Att gå en jaktstig skadar heller inte
 
Redigerat:
  • Gilla
hälsinge och 1 till
  • Laddar…
D09
Gott, en gammal bekant hörde av sig och hade uppmärksammat att jag skulle ta examen :)

Erbjöd att jag kunde få följa med han på jakt inom kort :)

Fan va spännande :)

Har väl gjort 6-7 prov idag

"Nya jägarexamen" upplever jag lättast.

( 66-69 /70 rätt )

Jagarprovet får jag sämre snitt på ( 55-62 /70 rätt)

Nu dags för appen jägarexamen :)
 
  • Gilla
hälsinge
  • Laddar…
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Du klarar dig jättebra med någon av de två sista förslagen. lycka till!
 
  • Gilla
Nissepisse och 1 till
  • Laddar…
D09
Tackar för tipsen :)
 
D09
Dum fråga: ( nu har jag inte hunnit läsa hela lagtexten )

Får man som fastighetsägare döda vildsvin som kommer in på tomten`?

Min uppfattning var att ingen jakt får ske inom t ex tätbebyggt, detaljsplanerat etc

"
Rätt till jakt efter vissa djur
23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,
2. den som har en handelsträdgård, anläggning för yrkesmässig fruktodling eller plantskola men saknar jakträtt där döda hare, om det behövs för att förhindra skador på träd eller trädplantor; därvid skall djur som dödats tillfalla jakträttshavaren,
3. den som innehar mark men saknar jakträtt där fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.
"
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.