Har flyttat in i en villa med bergvärmepump och vattenburen värme. Tror att det är 2-rörssystem.

I källaren är det bra värme på alla radiatorer, men i markplan är det sämre. Ungefär hälften är varma och hälften helt kalla. Ett är lite ljummet. De kalla är utspridda, så det är nog inte en slinga som är ur funktion. Troligare är väl att det är termostater eller returventiler som bråkar? Har luftat systemet och höjt trycket från 0.5 till 0.8.

Ursäkta suddig bild, men returventilen har en spårskruv. Någon som vet hur den funkar? Har den ett läge för öppen och ett för stängd, eller öppnar den ju mer man gängar ur skruven?

Termostaten vet jag inte heller hur den fungerar, rent mekaniskt. I vredet sitter en skruv som går in i det runda hålet. När skruven bottnar i hålet börjar det bli motstånd, jag gissar att det är då (sista varvet på vredet) som termostaten stryps? Finns det något man kan skruva isär eller smörja upp om det har kärvat fast där inne?

20141015_092027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141015_092308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns hur mycket som helst på forat om liknande problem. Sök :)
 
Tack, men jag har sökt och läst rätt mycket. Har inte blivit mycket klokare.
 
Returventilen kan man använda för justering av flödet dvs om du stänger tex 2 varv så stryper du.

det är inte antingen öppen eller stängd ventil
 
gbgustaf skrev:
Tack, men jag har sökt och läst rätt mycket. Har inte blivit mycket klokare.
Det är ett 2-rörssystem. Börja med att ta bort termostaterna(de ser ut att vara gamla, troligen ur funktion) och kolla så att ventilerna är ok genom att kontrollera att stiften går att trycka in, sedan ska de fjädra ut.
Ta gärna en bild på ventilen efter att du avlägsnat termostaten.
 
Nybörjarfråga: Exakt vad är det jag ska ta bort? Den stora muttern närmast röret? Det känns som om jag skulle kunna göra bort mig lite här om jag skruvar på måfå...

1413571872371.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, ta inte bort den stora muttern närmast röret, då gör du bort dig:). Vad är det för märke på termostaterna?
 
Den stora muttern som pekar åt vänster på bilden.
 
Den svarta av plast? Märket på termostaten är AGA. Huset är från 1970.
 
Nä, den silvriga mässingsmuttern. Till höger om det svarta på termostaten.
 
Tack för länken!

Jag lossade försiktigt på skruven (gult X i bilden) på ett par radiatorer, men där under var det fullt vattentryck. Det hade inte varit så bra för parketten att fortsätta, kände jag. Är jag på fel ställe och skruvar, eller måste jag släppa trycket i systemet först?

termostat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt sett så ska det finnas en packbox innanför som ska hålla tätt.
Om denna läcker och du tänker dig att byta så kan du stoppa den eventuella cirk.pump som du har samt släppa trycket om du har en sluten expansionstank. (en sluten expansionstank sitter i regel nära pannan och är förmodligen röd, en öppen expansionstank sitter ofta på vinden - värmesystemets högsta punkt)
Annars återstår avtappning av systemet
 
gbgustaf skrev:
Tack för länken!

Jag lossade försiktigt på skruven (gult X i bilden) på ett par radiatorer, men där under var det fullt vattentryck. Det hade inte varit så bra för parketten att fortsätta, kände jag. Är jag på fel ställe och skruvar, eller måste jag släppa trycket i systemet först?

[bild]
Ett byte av radiatorventiler är att rekommendera. De kostar runt 150:- styck.
 
Här kommer fler nybörjarfrågor, om någon vänlig själ orkar svara. Jag släppte trycket i systemet och då gick termostaterna att skruva bort utan läckage. Där under finns en liten pinne som går att trycka in, och som fjädrar tillbaka ut. Som man ser på andra bilden gick även den inre delen med pinnen lätt att skruva bort. Jag kan inte se att pinnen kärvar, men jag vet å andra sidan inte hur långt den SKA fjädra ut (rör sig ca 5 mm). Ska jag åka till rörfirman och köpa nya grejer - och i så fall vad?

Returventilen (spårskruven) har jag skruvat upp så högt det går. Det bör väl rimligen betyda att den står fullt öppen?




20141020_143933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141020_145829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141020_151946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.