Hej.

Jag är lite nyfiken på vad det är för fördelar och nackdelar med att bygga nytt hus respektive köpa ett befintligt hus. Jag har listat en början, men det finns nog betydligt fler, så lägg gärna till era synpunkter.

Befintligt hus:
+ Vet vad man får (man får huset som det ser ut på visningen)
+ Billigare i inköp (oftast)
- Mer underhåll inom kort framtid
- Högre driftkostnad (oftast)
- Risk att upptäcka renoveringsbehov efter inflytt (speciellt vid fusk vid besiktning)

Nytt hus:
+ Möjlighet att utforma huset som man själv vill (inklusive uppvärmningsalternativ, köksdesign...)
+ Kan bygga delar själv för att få ner kostnaden.
- Lång tid till inflytt (oftast)
- Hög kostnad (tomt, anslutningsavgifter, hus...)
- Risk för fuskbygge med lång och dyr process mot husföretaget
 
O
Själv har jag insett att det i vårat fall, köpa renoveringsobjekt eller bygga nytt.... Att det blir samma pris och bygga nytt....
Om man bygger nytt får man mycket lägre energikostnader.

Jag skulle vilja säga att du vet vad du får när du köper nytt. Det vet du inte när du köper "begagnat"...
Risken för fuskbygge är nog lika stor för båda alternativen....
Så det tycker jag går bort....

Känslan av nybyggt.... ingen har bott där innan....
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Det är lättare att hitta befintliga hus med personlig charm, om man nu gillar sånt. Tycker nya hus ser exakt likadana ut allihopa och saknar lite personlighet. Men det tillför nog inget till din lista ändå, det är ju smak rakt av.
 
Gammalt hus innebär oftast bättre läge och uppvuxen trädgård.
 
  • Gilla
sweet_home och 3 till
  • Laddar…
Vid renovering kan man (oftast) göra det mest akuta innan man flyttar in för att sedan renovera lite vart efter, detta har stor fördel rent ekonomiskt då man kan använda rot samt även spara ihop pengar innan tex badrum och kök görs. Samt ingen dyr byggkredit.

Det är även tror jag lättare att verkligen fundera över alla detaljer i renovering då man vid ett nybygge inte har möjlighet/tid/ork att gå igenom och välja precis varje liten detalj i alla rum.

Vid nybygge får man även räkna med en 100-150 tusen för bygglov och andra kringkostnader plus alla anslutningar ( VA/el/fiber)

Ofta behövs även ett rejält tag på tomten efter nybygge också.

Vet inte om man ska klassa in dessa som för eller nackdelar, man får helt enkelt väga detta själv när man är i sitsen men jag tycker i alla fall överlag att det rent ekonomiskt brukar nästan bli billigare med nya hus, folk verkar nästan betala vad som helst för en mellanstor 60 talskåk på 130-150 kvm i ett hyffsat område ( iaf härikring) med relativt stora kommande underhållskostnader
 
Jag tycker man kan betona läget. De bästa lägena i ett område är oftast redan bebyggda. Det mesta som byggs nytt, byggs i exploateringsområden, ofta i "ocentrala" lägen.
 
Det är främst läget på själva tomten som är problemet.

Om ett nytt hus ska matcha priset på ett befintligt får man ofta sätta sig i ett ocentralt läge med ett 40-tal hus "utslängda" på en "åker"...
 
Där tomterna är så små att trädgården blir en strimma runt hela huset!
 
  • Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
Jag ser stora fördelar i att tomten var större förr. Finns nu ju knappt nån tomt som är mer 2000kvm.

En annan fördel alla extra utrymmen, ekonomibyggnader, som man kan få via en äldre fastighet. För cyklar/barnvagnar/cyklar/utemöbler/leksaker/byggprojekt mm. Ett garage som man "får" med i ett nybygge räcker inte. Inte på långa vägar.
Och inte har man plats att bygga nåt större heller...:confused:
 
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Nytt hus = ingen fastighetsavgift på 15 år och energisnålt
 
Många nya hus och nya tomter jag ser härikring är inte större än 900 kvm så vår på 2000 är ju gigantisk jämfört. Är ju skönt med grönområdena som brukar anläggas runt endel av de nya områdena, då kanske man inte behöver så mycket egen yta för att kunna släppa lös barnen på grönbete.
 
Ws1 skrev:
för att sedan renovera lite vart efter, detta har stor fördel rent ekonomiskt då man kan använda rot samt även spara ihop pengar innan tex badrum och kök görs.
Att renovera i ett hus som man bor i kan tära hårt på familjen. Att bo på en byggarbetsplats är inget kul med byggdamm som tränger in överallt.
När man dessutom ger sig på kök och badrum som är hjärtat i huset så blir det riktigt illa, allra helst om man är optimist och tror att man kan göra allt själv.
... och det kan många men det tar oftast längre tid än man planerat från början. :|
 
Det kanske varierar över landet men oftast så tycker jag att i ett befintligt med källare så kostar källaren inget extra. Kollar man på hemnet och jämför två likartade hus på tex. 120 m[SUP]2[/SUP] i boarea men där det ena har ytterligare 120 m[SUP]2[/SUP] i form av en källare så skiljer det knappt en krona mellan dem. Även om man inte vill inreda källaren till boyta så har man i alla fall gott om förrådsutrymme och en rejäl och funktionell tvättstuga som definitivt saknas i hus utan källare.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
Jag och en kompis blev med lika stora hus ( ca125 kvm) i samma stad för några år sedan.

Jag köpte ett kedjehus med 400 kvm tomt i ett av stans bättre lägen. Han byggde nytt i ett nybyggnadsområde ca 5 km från centrum. Efter att jag bytt tak och badrum så är mitt hus fortfarande en miljon billigare.
 
Bygga nytt är ju bara ekonomiskt försvarbart i områden där huspriserna från början är höga. Alltså ingen bra idé om man bor i avfolkningsområden. Men det behöver troligen inte vara så illa för att det INTE ska vara en bra idé.
 
  • Gilla
Tohn70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.