Eller vilken förbrukning kan man förvänta sig???

Vid -10 ligger jag på en dygnsförbrukning på 110 kWh.
Innetemp 19-20 grader. 1 1/2-plansvilla 197 kvm varav 30 kvm garage uppvärmt till 12 grader. Nybyggt 2005 Sthlm norrort. IVT490 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme bottenvåning, vattenradiatorer övervåning. Familj på 4 personer, två barn tolv och fjorton år.

Drog under okt-dec totalt 5690 kWh inkl. hushållsel.

Perioden 7:e april t.o.m. 28:e dec totalt 11180 kWh.

Skall bli intressant att se vad årsförbrukningen blir!  :-/ 

I morse var det -15, blir ingen kul elräkning om det kalla vädret fortsätter. Tycker el-patronen går lite väl ofta...trodde pannan skulle spara lite mer än så...men kanske kan man inte vänta sig mer, kompressorn levererar ju max 2kW...lite klent för vårt hus. Om jag vetat detta hade jag nog satsat på en Comfortzone CE50.

MVH

//RBJ
 
Jag har upptäckt att det är många husleverantörer som rekommenderar IVT490 eller kanske till och med en 495:a till ett hus över 170 kvadrat. I och med att kompressorerna inte levererar allt för stor effekt så får man just den effekten som du märkt av. Att det blir en El-panna som får lite hjälp av frånluft- eller berg/markvärme.

Förhoppningsvis så kommer du inte lida länge till över att den drar så mycket ström för dig. När det blir varmare väder så borde (observera borde) kompressorn räcka för att täcka merparten av dina behov.

Jag har ratat alla förslag jag fått om för klen utrustning och kommer satsa på en "riktig" bergvärmepump med ett ordentligt borrhål. Nu tvekar jag bara mellan IVT GreenLine och Nibe.... Vilken är bäst???? ;)
 
RBJ skrev:
Eller vilken förbrukning kan man förvänta sig???

Vid -10 ligger jag på en dygnsförbrukning på 110 kWh.
Innetemp 19-20 grader. 1 1/2-plansvilla 197 kvm varav 30 kvm garage uppvärmt till 12 grader. Nybyggt 2005 Sthlm norrort. IVT490 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme bottenvåning, vattenradiatorer övervåning. Familj på 4 personer, två barn tolv och fjorton år.

Drog under okt-dec totalt 5690 kWh inkl. hushållsel.

Perioden 7:e april t.o.m. 28:e dec totalt 11180 kWh.

Skall bli intressant att se vad årsförbrukningen blir!  :-/ 

I morse var det -15, blir ingen kul elräkning om det kalla vädret fortsätter. Tycker el-patronen går lite väl ofta...trodde pannan skulle spara lite mer än så...men kanske kan man inte vänta sig mer, kompressorn levererar ju max 2kW...lite klent för vårt hus. Om jag vetat detta hade jag nog satsat på en Comfortzone CE50.

MVH

//RBJ
räkna med att den kostar som en ren elpanna, men den värmer varmvaten gratis, då komer du nära verkligheten.
(personligen skulle jag inte ens stoppa in en 495, då jag tycker att dom 4kW den kan ge också är för lite !)
 
Jag har en IVT 495 i mitt enplanshus på 175 m2, men vis av erfarenheten under 2 års drift skulle jag idag istället ha valt en bergvärmepump på 7-8 kW då 495 går en hel del på elpatronen. Bara för att du ska ha något att jämföra med så har jag totalt ca 50 kWh/dygn i snittförbrukning under vintermånaderna.
 
Och ändå så envisas husleverantörer att rekommendera en IVT490 eller som de säger "om man vill vara säker" en IVT495. Varför? Jo, för att byggkalkylerna ska se bra ut. Inga stora utsvävningar (ekonomiskt) när det gäller värmeanläggning inte.

Vi har haft att göra med flera av de "stora drakarna" alla har haft lika dåliga rekommendationer.
 
håller med fulständigt.

likaså tycker jag att man ofta andvänder för lite issolering.
Och det där med att göra golvvärme i plattan tycker jag är fel, jag skulle vilja ha det högre upp i konstruktionen. detta ger 2 fördelar. man kan hålla en lägre framledningstemp på grund utav minskad värmeförlust & deta höjer verkningsgraden om en värmepump är värmekällan.
man kan desutom hålla en lägre framlednings temp på grund utav att man har golvet närmare värmeslingorna & måste då ha tätare slingor, deta leder ju också till ökad verkningsgrad hoss en värmepump
 
Merkostnaden för en större pump är förvånansvärt liten.
Det är bättre att ta en storlek större!

När man gör värmebehovsberäkningar på nybyggda villor visar det sig också att de allra flesta behöver tillskottsvärme vid extremkalla dagar vintertid. Det kan löna sig att ha reservvärme redo.
 
man räknar desutom ofta med 20 grader som innomhus temp. fast i dom flästa villor så har man både 21 & 22 grader, vilket gör att frånluftsvärmepumpen blir ännuklenare i verkligheten än på pappret
 
OK, tack för alla initierade svar!
Vår relativt höga elförbrukning är alltså bara vad man förvänta sig.  >:(
Skall ta ett snack med vår husleverantör om deras ev. ansvar för att rekommendera/projektera adekvat och ekonomisk uppvärmning till sina hus. Funderar på att byta ut 490:an mot ngt annat och hoppas kunna göra en "deal" med husfirman. Inte speciellt hoppfull dock...

MVH

//RBJ
 
sett in en kamin också för sådana dagar... ;) mys o varmt
 
Huslev. är Aneby-hus.

Inger, vad menar du med kombinerad frånluftsvärmepump? Det jag hade tänkt som alt. var en Comfortzone CE50, den skall vad jag förstår inte ta mer plats än 490:an?

Och, sorry, glömt att nämna det: Har faktiskt en Contura 560T, men man orkar ju inte elda som en dåre så fort det blir under 0 grader ute, har inte obegränsad tillgång till ved heller! Myseldning blir det mest, och bara när det är som kallast.

Verkar dock vara en viss "tröghet" i golvvärmesystemet. Kan inte se att 490:an går speciellt mkt mindre på elpatronen fast jag eldat upp till 24 grader inne. Står och brassar på runt 3kW mest hela tiden, det är -10 grader vid skrivande stund.  :surprised:

MVH

RBJ
 
Som jag har förstått det så behövs det en innegivare till VP:n för att kunna nytja effekten av eldning optimalt. Systemet är för trögt för att hinna reagera på den tillfälliga temperaturändring annars.

Förutom inköpskostnaden finns det ingen nackdel med att ha en för stor VP?

/Zeb
 
Zeb skrev:
Som jag har förstått det så behövs det en innegivare till VP:n för att kunna nytja effekten av eldning optimalt.  Systemet är för trögt för att hinna reagera på den tillfälliga temperaturändring annars.

Förutom inköpskostnaden finns det ingen nackdel med att ha en för stor VP?

/Zeb

vist finns det nakdelar med att ha en förstor värmepump. men en sålänge så pratar ni ju om storleker som inte täcker husets högsta efektbehov, så det är ingen fara.
man kan utan problem köra med en värmepump som täcker helahusets effektbehoc, men om man går långt över detta så börjar det bli oekonomiskt.
 
Zeb skrev:
Som jag har förstått det så behövs det en innegivare till VP:n för att kunna nytja effekten av eldning optimalt.
Såvida du inte har golvvärme, då en innegivare förstärker effekten negativt.
 
Effekt mäts i watt [W] eller kilowatt [kW]

Energi mäts i watt-timmar [Wh] eller vanligare kilowatt-timmar [kWh]

Energi är alltså lika med effekt gånger tid.

;) ;) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.