Status
Tråden går ej att kommentera.
I
Har jag förstått rätt är muren byggd på ett gammalt fundament som tidigare var till ett plank.
Är det så är det väl ganska normalt att muren är där den är och frågan är väl då om underhållet kostnaden borde delas.
 
  • Gilla
thomasliam
  • Laddar…
Men hur gammal är muren
 
I
Polos skrev:
Men hur gammal är muren
Han skriver ju att fundamentet är från 50-talet.
Det måste väl ses som underhåll av gräns, vilket borde bekostas av båda. Det var tidigare plank och nu är det mur. Grannen hade inget att invända mot bytet skulle jag tro.

Hade det blivit plank igen hade det inte gått att skyffla upp jord.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
thomasliam
  • Laddar…
harry73
Ts vill ha en mur rund sin tomt och jag antar att det inte bara är mellan honom och denna granne. Och då är det rimligt att ts betalar.
Grannen ville inte ha en mur men vill ha häck. Då är det rimligt att grannen betalar häcken.

Skulle muren gå sönder pga jordtrycket är det något som ts och grannen kan ta ställning till när det händer.

Ts att undviker att berätta när han byggde muren och mycket han skriver känns väldig ensidig. Jag undrar vad han inte berättar
 
thomasliam skrev:
Men va fan..muren är i TOMTGRÄNS..sluta tjata om 3cm hit o dit..
Murgrunden har stått där sen 1950..
De där tre centimetrarna är helt avgörande för vem som har rätten på sin sida.

Om nu muren står precis i tomtgränsen så har du byggt halva muren på grannens tomt. Då har grannen juridisk rätt att be dig att ta bort den del av muren som som är på hans tomt. Så börjar du tjafsa kanske det slutar med att du måste riva muren. Vilken risk är du beredd att ta?

OM nu grannens utfyllnad skadar din mur får du väl ta upp skadeståndsanspråk när det väl sker. Du kan ju redan nu påpeka för grannen att eftersom muren inte är gjord för att tåla utfyllnaden så kommer du att kräva grannen på pengar för eventuella skador.
 
thomasliam
harry73 skrev:
Ts vill ha en mur rund sin tomt och jag antar att det inte bara är mellan honom och denna granne. Och då är det rimligt att ts betalar.
Grannen ville inte ha en mur men vill ha häck. Då är det rimligt att grannen betalar häcken.

Skulle muren gå sönder pga jordtrycket är det något som ts och grannen kan ta ställning till när det händer.

Ts att undviker att berätta när han byggde muren och mycket han skriver känns väldig ensidig. Jag undrar vad han inte berättar
Vill ha häck?? Häcken är som vilken "blomma" som helst på HANS tomt....
Han kunde pga av murens uppförande slippa en jobbig brant gräskant (som måste klippas) ner mot det gamla staketet som stod där förut.
Vårt hus är byggt på 50 talet, grannens hus är nybyggt, murens grund har funnits där sen 67 år.
Muren uppfördes ca 2008 när vi byggde om hela villan.
 
Hur kan du säga att muren uppfördes 2004, och i nästa inlägg säga att den stått där i 64 år?
 
Nanny Fine
thomasliam skrev:
Är du S, MP eller V röstare, hur fan kan du förvanska frågan till något konstigt?? Dumskalle...
MUREN HAR STÅTT DÄR SEDAN 64 ÅR, grannen byggde sin villa på en nyavstyckad tomt för 10 år sen....
Ta det lilla lugna nu... Behöver inte bli otrevlig när folk försöker komma med goda råd.

Mitt bidrag till denna debatten blir, som någon redan påpekat; Varför har det dröjt så länge innan ni reagerar? Av den juridik jag genom åren har snubblat över, beträffande reklamationer och klagomål, är att man måste åberopa inom s.k. "skälig tid". Därför finner jag också vissa tidigare frågor om när saker skett högst relevanta i hela frågeställningen.

Att vara tyst i ett, två eller tre år kan ju av grannen faktiskt uppfattas som ett tyst godkännande. Jag skulle t.o.m. kunna sträcka mig så långt att påstå att det skulle kunna vara av ganska stor betydelse i en domstolstvist. Eller rent av avgörande.
 
Frågan på vems tomt muren står kvarstår. TS, grannens, eller bådas.

1. Grannen köper marken och får frågan om han vill köpa in sig i den gamla muren.
Svar nej. Det skulle även jag sagt, oavsett vems mark den står på.

2. Grannen fyller mot muren:
- Detta är OK om muren delvis står på hans mark så länge muren inte tar skada. Att det råkar stå en mur i gränsen skall väl rimligen inte hindra grannen att disponera sin egen tomt?

- Detta är INTE OK om muren står på TS mark.
 
  • Gilla
Chang-Yoon
  • Laddar…
thomasliam
Muren står 100% på vår tomt..
 
thomasliam
b8q skrev:
Hur kan du säga att muren uppfördes 2004, och i nästa inlägg säga att den stått där i 64 år?
Läs ordentligt..
-Murens grund i marknivå (ca 30cm bred) har stått där i 64 år..med 50cm höga cementpelare o trästaket därimellan.
-Grannen byggde sitt hus ca -2004
-Muren (som på bild) byggdes -2008
 
thomasliam skrev:
Muren står 100% på vår tomt..
Och varför i hela friden skulle han då köpa in sig i en mur som helt och hållet står på din tomt, och dessutom stått där i 64 år. :wow:
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
thomasliam
roland53 skrev:
Och varför i hela friden skulle han då köpa in sig i en mur som helt och hållet står på din tomt, och dessutom stått där i 64 år. :wow:
-TVÅ deltagare
-EN betalar
-DEN som INTE betalt använder muren 100% !!

---

Redigerat bort personliga påhopp. /Moderator
 
Redigerat av moderator:
thomasliam skrev:
64 år..köpa in sig?? What??
Har du läst på nu??
MUREN STÅR PÅ VÅR MARK..tomtgränsen borde då vara putsen på murens vänstra/västra sida...
Grannen ANVÄNDER vår mur som jordstöd...
solklart! om hela muren står på din mark så får inte grannen fylla mot muren. men nu är det redan fyllt så kanske blir svårt att få grannen att återställa
 
peternicklas
OM nu muren står helt på din sida. Be grannen rensa bort som jord och det som han har lagt mot din mur. Säg att du ska måla den. Detta kan ha aldrig komma ur.
 
  • Gilla
thomasliam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.