robban22 skrev:
Hej!
Kör idag med Telldus och nexa vanliga strömuttags adaptrar.
Men känner att jag saknar vetskapen om signalen verkligen gått fram eller ej!
Och även nu när man ska utöka arsenalen med lite utomhus sensorer osv känns det lite fattigt med telldus appen.

Är Z-Wave att föredra?


Om man skulle byta går det att köra de befintliga insticks kontakterna i Z-Wave systemet?
Samt har en Projektorduk som går på Telldus idag..

Tanken är att tillslut ha alla ljuskällor i ett system och ha en Ipad monterad på en vägg som kontrollpanel.

Men hur fungerar det med vanliga lampor och Typ fibaro puck bakom?
Måste alltid lampan vara påslagen för att det ska fungera med Ipaden? eller sitter pucken innan brytaren och reglerar?
Hade Tellstick net men övergick till Zipato Zipabox en orsak till varför det blev Zipaboxen var just stödet för 433MHz. Den fungerar hyfsat bra med Nexa prylar. Det finns vissa brister. T ex om man tänder med en trådlös Nexabrytare som är direktkopplad mot pucken så ändras inte statusen i Zipaboxen, men man kan trixa till det så att det fungerar..

Här kan du se lite av Zipatos nya gränsnitt som ska komma i slutet av månaden.

http://www.domotica-blog.nl/post/zipato-nieuwe-interface
 
Redigerat:
Hej, har följt tråden ett tag nu blivit mycket inspirerad, har precis skaffat mig en VeraLite, lite brytare och termometrar mm, ska bli spännande att labba igång med detta!
Är det någon som har koll på en insatsbrytare med energimätning som klarar 16 A?
Typ en Aeon Micro Smart Energy Switch men som klarar just 16 A och inte "bara" 10 A. Plug-in brytare vill jag undvika då jag vill bygga in två stycken i en låda för att kontrollera en tvåfas induktionshäll.
 
Aktiverade röksensorn nu i och med att jag kör ui7 så tänkte jag att det fanns en chans att den lirar. Mycket riktigt, den dyker upp som den ska och den rapporterar tempen också, precis som vattensensorn och dörrsensorn.

Screen Shot 2014-10-11 at 20.28.08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man inte sätta en aeon labs microswitch i monostabilt läge?
 
Jag har en kronbrytare i sovrummet. Den ena knappen styr taklampan och den andra styr belysningen i fönstret.

Bakom har jag en dimmerpuck som styr taklampan. Helst skulle jag även kunna styra fönsterbelysningen.

Hur gör jag det på bästa sätt?

Jag kan flytta dimmern till takuttaget och sätta en puck till bakom knappen. Hur kopplar jag knapparna? Om jag kopplar båda till den nya pucken, vilket känns smidigast, kommer dimmning fungera sömlöst och utan stöd av controllern?

Alternativet är ju att dra 5 ledare till taket, vilket jag är tveksam till att det går.
 
Nyfniken skrev:
Jag har en kronbrytare i sovrummet. Den ena knappen styr taklampan och den andra styr belysningen i fönstret.

Bakom har jag en dimmerpuck som styr taklampan. Helst skulle jag även kunna styra fönsterbelysningen.

Hur gör jag det på bästa sätt?

Jag kan flytta dimmern till takuttaget och sätta en puck till bakom knappen. Hur kopplar jag knapparna? Om jag kopplar båda till den nya pucken, vilket känns smidigast, kommer dimmning fungera sömlöst och utan stöd av controllern?

Alternativet är ju att dra 5 ledare till taket, vilket jag är tveksam till att det går.
Du har väl redan svarat på din fråga, behåll en dimmerpuck bakom brytaren och en ny dimmerpuck "nedströms" där den passar, kanske i en kopplingsdosa i taket? Tändtrådarna från din kronbrytare till vardera S1-ingången på dimmern.

Jag tycker det är lite synd att Fibaro inte lyckats med två styrda utgångar på dimmern, så den också hade blivit lika lättplacerad (och "billig") som 2xbrytaren.
 
norrbottenstorpet skrev:
Du har väl redan svarat på din fråga, behåll en dimmerpuck bakom brytaren och en ny dimmerpuck "nedströms" där den passar, kanske i en kopplingsdosa i taket? Tändtrådarna från din kronbrytare till vardera S1-ingången på dimmern.
Den nya blir nog en 2x brytare.

Det är klart. Det blir ju såklart säkrast. Nackdelen är att jag måste ha fas, nolla och jord plus 2 st tåtar till brytaren i röret upp till lampan i taket.
 
Är det inte smidigare att sätta en puck bakom eluttaget vid fönstret som du sedan associerar med den ena knappen på kronbrytaren?
 
TE-Rex skrev:
Är det inte smidigare att sätta en puck bakom eluttaget vid fönstret som du sedan associerar med den ena knappen på kronbrytaren?
Sparar en tändtråd om det nu är trångt i röret.
 
TE-Rex skrev:
Är det inte smidigare att sätta en puck bakom eluttaget vid fönstret som du sedan associerar med den ena knappen på kronbrytaren?
Så tänker jag &så. Då har man ju diming på bägge kvar.

Dimning funkar hyggligt utan kontrollern. Dock känns det som att vissa typer av noder/associationer försöker sända till den ickebefintliga kontrollern, och segar lite granna när man är kontrollerlös.
 
É
Hej alla,

Jag har upptäckt Z-wave för någon dag sedan och funderar nu på att köpa en Zipabox så att jag även kan välja billigare Nexa på vissa småsaker som inte är så viktiga inomhus.

Jag tänkte även byta elcentral hemma samt dra om rum till jordat och då byta en del strömbrytare och uttag. Kan jag köra på som vanligt eller ska jag tänka på nåt nu när jag även funderar på Z-wave så att jag inte gör några onödiga/dubbla inköp som kostar pengar?


Hur fungerar en strömbrytare som även har en Z-modul? De ska tydligen fungera ihop... Men man "ska" ju tända en lampa "uppåt" på brytaren, blir funktionen med en Z-produkt att man tänder och släcker åt olika håll eftersom man även fjärrstyr den?
 
ÉlPontus skrev:
Hur fungerar en strömbrytare som även har en Z-modul? De ska tydligen fungera ihop... Men man "ska" ju tända en lampa "uppåt" på brytaren, blir funktionen med en Z-produkt att man tänder och släcker åt olika håll eftersom man även fjärrstyr den?
Det bästa är väl att köra återfjädrande brytare då står ju brytaren alltid i samma läge. Annars blir det som du säger att tändning ena gången blir uppåt och nästa gång kanske nedåt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Finns det någon bra temp-sensor som klarar mäta vattentemp i typ pool eller SPA-bad?
Eller måste man köra med Fibaros universalsensor och temp-kabel?
Problemet är hur man kör de utomhus. Lägger man den i en IP-56 kopplingslåda?

Likadant är det med z-wave brytare generellt. Finns inte mycket som är IP-klassat för utomhusbruk. Meckigt om man vill styra olika lampor utomhus, kanske med dimmer-funktion.
 
En fibaro dörr-sensor med temp-sensor på kabel fungerar ju med, kör så i bastun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.