Någon mer som har funderat på att gena eller kanske tom. gjort det?

Bortsett ev. estetiska aspekter med takfot fönsterdjup osv. och om man har en frisk panel under vilka hinder finns?

Alltså spika upp ny panel direkt på en målad panel...
 
A)
Om panelen är frisk, varför byta?
Det räcker kanske då med att skrapa och måla.

B)
Om panelen är dålig, rutten.
Då vill du väl inte ha kvar den inne i väggen?
 
Spontant säger jag att inte göra så utan att det bör finnas en luftspalt innanför panelen.
Skulle vatten tränga in så tar det tid att torka ut.
 
Måste läkta innan så det blir en luftspalt annars inga problem att göra så.
 
verktygsgurun skrev:
Måste läkta innan så det blir en luftspalt annars inga problem att göra så.
Precis,, var kanske otydlig men läkta ingick i mina planer dock endast läkt ingen vindpapp då det redan sitter bakom bef panel.
 
KnockOnWood skrev:
A)
Om panelen är frisk, varför byta?
Det räcker kanske då med att skrapa och måla.

B)
Om panelen är dålig, rutten.
Då vill du väl inte ha kvar den inne i väggen?
På A svarar jag: Den är frisk i träet men har fel utseende (och fel färgtyp)
På B svarar jag Se A ;)
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
TorpAnders skrev:
På A svarar jag: Den är frisk i träet men har fel utseende (och fel färgtyp)
På B svarar jag Se A ;)
Vad är fel färgtyp?
 
Bortborstad Falu rödfärg (för ca 25 år sedan) ovanpå detta en gammal oljefasad färg som är 25 år och ja den sitter kvar trots att man inte kan göra så enligt alla tips o råd!

(Men dom som gjorde det hade nog inte internet och färg förr bet lite bättre än dagens antar jag ;) )

Norr och öst är fortfarande ok med nästan intakt färg trots alla år, men syd o väst är väldigt väderbitna men med friskt trä.

Jag vill återgå till originalpanel med falu rödfärg eftersom resten av gården har det och jag ser en hög med fördelar om panelen kan sitta kvar.
 
Redigerat:
Vi har liggande panel under och stående utanpå med 3/4" luftspalt. Inga problem på iaf 50 år förutom att den "nya" panelen delvis behöver bytas av andra orsaker. Men hade hellre sett att utrymmet bestod av isolering förstås
 
TorpAnders skrev:
Precis,, var kanske otydlig men läkta ingick i mina planer dock endast läkt ingen vindpapp då det redan sitter bakom bef panel.
Snåla inte in på vindpapp/vindväv. Du får en jättefin tilläggsisolering på köpet om du sätter ett lager till: jämför långkalsonger!
 
Stenolofanders skrev:
Snåla inte in på vindpapp/vindväv. Du får en jättefin tilläggsisolering på köpet om du sätter ett lager till: jämför långkalsonger!
Nu börjar det bli riktigt intressant..!

Vad händer då med panelen innanför när den ligger mellan två vindpapp?

OM det skulle bli fukt där av någon anledning betänk att huset är gammalt och inte plastat invändigt och väggarna idag måste anses vara av en öppen konstruktion.
 
Använder du vindväv (som är väldigt diffusionsöppen) torde risken vara liten att det blir bekymmer.

Ta bort springläkten. Sätt vindväven på den gamla panelen, därefter vattenläkt längs reglarna, därefter nya panelen. Det blir då en luftspalt och ev fukt (ifall det blir slagregn eller nåt) kan ventilera ut rimligt fort.

Enligt min snickare är det en konventionell ganska vanlig åtgärd som tilläggsisolering light.
 
Stenolofanders skrev:
...springläkten....vattenläkt
Hej och hå, här kommer nya fackuttryck :)
(Inte för att jag motsäger dina råd om vindväv osv.)

Vad är springläkt?
Vad är vattenläkt?

Var kommer orden ifrån?
 
KnockOnWood skrev:
Hej och hå, här kommer nya fackuttryck :)
(Inte för att jag motsäger dina råd om vindväv osv.)

Vad är springläkt?
Vad är vattenläkt?

Var kommer orden ifrån?
Jag TROR att springläkt är lockläkt och att vattenläkt är gles/spikläkt.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jag har ungefär samma tankar som trådskaparen! Fel färg på kåken och skulle gärna ändra panelen också.. Men tänkte att det är rätt mycket jobb att plocka ner allt bara för att jag vill ha annan panel...
Och att tilläggsisolera i samband med det skulle göra det mer motiverat men det tror jag inte att vi behöver.

Så varför inte bara spika ny panel rakt på! Haha det hade jag ingen tanke på!
Ny vindpapp och läkt bygger ju inte så mycket så att fönstren livar fel med panelen heller.

Jag har viss del av fasaden utan luftspalt (tror jag, det ser ut så iaf), om jag panelar om med luftspalt skulle det väl bli bättre där jag idag ev saknar luftspalten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.