Ännu en tråd där husägaren (jag) är missnöjd med plattsättningen i nybyggda huset.

Jag vet inte hur petig man ska vara, fler plattor har för stort fogsprång, (precis över 2mm) gör om gör rätt tycker jag.
En vägg hade en bula, då satte de ett nytt lager kakel där, nu tycker jag det ser dåligt ut runt fönstret, dessutom är plattorna ovan fönstret inte i våg, det borde man väl kunna kräva?

På golvet, 5x5 klinker närmast brunn, där är några plattor närmast brunnen för högt upp (för stort fogsprång även här). samt linjen mot väggen har en svacka på mitten, är det normalt? Är det ok?

Fönstret där jag tycker övre högra hörnet inte är proffsigt utfört, jag som är för petig?
ImageUploadedByByggahus.se1413179478.613653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man svackan längs väggen, det ska väl vara rakt och sedan fall rätt mot brunnen?
ImageUploadedByByggahus.se1413179527.492594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Så min fråga är helt enkelt om jag är för petig och borde vara nöjd, eller om jag ska dra igång något med plattsättaren?
 
Redigerat:
Runt fönstret tycker jag att det ser ok ut. Vid väggen tycker jag inte det. Idag är det så att om man villa ha en riktigt bra kakling måste man verkligen ta ett riktigt snack innan och berätta att man är petig så dom tar gott om tid på sig när dom gör jobbet för att det ska bli riktigt bra.
 
Kaklet vid fönstret är enligt mig med tveksamhet godkänd. Vid golvet är det enligt mig inte godkänt.

Edit: 2a på den bollen
 
huggan skrev:
Runt fönstret tycker jag att det ser ok ut. Vid väggen tycker jag inte det. Idag är det så att om man villa ha en riktigt bra kakling måste man verkligen ta ett riktigt snack innan och berätta att man är petig så dom tar gott om tid på sig när dom gör jobbet för att det ska bli riktigt bra.
hantverkare1 skrev:
Kaklet vid fönstret är enligt mig med tveksamhet godkänd. Vid golvet är det enligt mig inte godkänt.

Edit: 2a på den bollen
Golvet kan jag tänka mig att de vill lägga nytt lager ovanpå, ska man behöva acceptera det i ett helt nytt hus? Det tycks vara ok enligt branschregler (fallet är det inget fel på), men helst vill man ju ha det rätt gjort från början. Kan jag kräva helt nytt badrum eller har de rätt att försöka "lappa ihop" bristerna?
 
Bara jag ?men när jag började titta på bilden på golvet, så fick jag en känsla av lustighuset! Kolla på väggvinkeln den är ju så vägverket behöver sätta upp varning för s kurva skylt! Sedan på vänstra väggen ser det ut som om plattorna är ditkastade det hoppar rätt rejält mellan plattorna ( kan vara fotot som gör dessa saker)
 
Vad har snubben använt som vattenpass? Inte en ända platta är ju vågrät :/
 
Kromo skrev:
Bara jag ?men när jag började titta på bilden på golvet, så fick jag en känsla av lustighuset! Kolla på väggvinkeln den är ju så vägverket behöver sätta upp varning för s kurva skylt! Sedan på vänstra väggen ser det ut som om plattorna är ditkastade det hoppar rätt rejält mellan plattorna ( kan vara fotot som gör dessa saker)
AndersMalmgren skrev:
Vad har snubben använt som vattenpass? Inte en ända platta är ju vågrät :/
Det ser värre ut på bilderna än i verkligheten, just raka linjer förvrängs utåt bildens kant. Det mesta är rakt men t.ex vid fönstret är det lokalt sämre utfört jobb. Men vad ska man acceptera i ett nytt hus? Helhetsintrycket är bra, men med bristerna jag påpekade i första inlägget.
 
Estetiskt verkar det inte finnas mycket till krav, man får nog skriva eget kontrakt om det ska bli perfekt (Blir nog sjukt dyrt iof)
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Estetiskt verkar det inte finnas mycket till krav, man får nog skriva eget kontrakt om det ska bli perfekt (Blir nog sjukt dyrt iof)
Ja det är nog tyvärr så. "Reglerna" från BKR är väl endast rekommendationer om inget annat finns avtalat.
 
Jag tycker inte nått var snyggt. Men jag hade nog kört på prisreduktion. Förutsatt att det viktiga, fuktsäjerhetsmässigt, är ok. Glasdörrar till duschen i frostat kanske?

Men det ser inte 100 ut.....tyvärr....
 
Utförandet är amatörmässigt utfört, ej acceptabelt av en yrkesman. Jag brukar sätta en kakelram i aluminium runt fönster för att det skall bli en snygg avslutning mot fönster, bifogar en bild på hur jag gjort på vårt lilla badrum och sedan är ju som sagt innan fallet helt skevt untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marre666,
Nu är det inte denna bild vi diskuterar men hur kan du vara nöjd med att plattorna i dom undre hörnen av fönstret är delade?
 
Redigerat:
Hur? Jo jag är ganska nöjd för att det var det första badrum jag gjorde och detta är " den enda " estetiska missen jag gjorde! Nu var ju syftet att bara visa kakel ramen för trådskaparen och inte få nån viktigpetter med på köpet som kritiserar mitt badrum som är gjort av en glad gördetsjälvare vilket inte badrummet ifråga var! Men du kanske är en perfekt liten Ernst själv?
 
  • Gilla
Swappe och 1 till
  • Laddar…
Räkna till tio och lugna ner dig lite. Jag menade inget illa, bara att jag hade blivit tokig av att ha det så själv.

Med vänlig hälsning, David
 
TS har ju fått ett jobb gjort som verkligen inte är snyggt skulle inte vilja ha det så men är säkert svårt att få rättning på det som sagt.
Ditt jobb Marre var inte dåligt och du ser nog mest själv missarna det brukar ju vara så.
Finns väl bara ett hyperperfekt kakeljobb i trådarna här och det är AndersMalmgrens helt otroligt och kul att se hur det kan bli för amatörer. :)
 
  • Gilla
lennart3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.