När du ska bygga vinkällare finns en hel del att tänka på så att ditt vin lagras i idealiska förhållanden. Vi tog hjälp av vinlagringsexperten Johan Magnusson för att fastställa hur du bygger en bra vinkällare.

Du kan läsa artikeln här: Bygga vinkällare
 
Rekommenderar att köpa en pappersstans/punch för att göra vinetiketterna. Klipp ut en lagom stor pappersbit, stansa ett hål och häng den över flaskhalsen...
 
Den där luckan i golvet vad ju bara för häftig, skulle man kunna ha till mycket, gömma disken i och sånt :)
 
Gryningsräd skrev:
Rekommenderar att köpa en pappersstans/punch för att göra vinetiketterna. Klipp ut en lagom stor pappersbit, stansa ett hål och häng den över flaskhalsen...
Gör man eget vin är det mycket smidigare att klistra etiketter på flaskorna (de riskerar inte att trilla bort).

Köpta flaskor har ju redan klistrade etiketter.

Som nämndes i en av trådarna som artikeln länkar till så är det verkligen svårt att få tag på hyllor i vettig prisklass. Det går att göra rätt fiffigt med enkla verktyg (cirkelsåg, borrmaskin med en 40 mm borr och skruvdragare)

Såga plywood i 11-12 cm breda remsor (med cirkelsåg). I hälften av remsorna borrar man en rad av 40 mm hål med cirka 95 mm avstånd (tätare så tar flaskorna i varandra, glesare så får man plats med färre flaskor). Sen klyver man alla remsorna på mitten (med cirkelsågen). Remsorna man borrade hål i får sitta på framkant av stället (hålet blir då det halvcirkelformade uttaget för flaskhalsen) och de hela remsorna hamnar baktill som stöd för flaskan. Själva stommen som man skruvar fast remsorna i kan göras av reglar, 45x45 eller 45x90.

Plywooden kan ju slipas och målas för lite snyggare utseende om man vill.
 
Gorm med hyllplan för flaskor fungerar utmärkt om man vill hålla kostnad nere. Har ett gäng i vår vin/matkällare. Källarrummet ligger i nordosthörn med 1 meter granitvägg under marknivå. 10-15 garder året om och ca 80% fuktighet. Rekommenderar Tryffelsvinets nyhetsbrev om man vill få bra vintips för lagring eller direktdrickande.
 
Det blir ändå MYCKET dyrare än den varianten jag beskrev:)

Gör man enligt "min" metod så bygger man ett ställ för 200 flaskor för 500 spänn.
 
G
Är inte detta ett forum för hur man bygger/konstruerar saker? informationen i artikeln hittar man ju super enkelt och alla som är intresserade av vin vet detta, det som därimot skulle vara intressant att veta hur man faktiskt bygger en vinkällare, helt under mark så kallad passiv vinkällare eller tex i ett utrymme i huset, gärna norrsidan på huset. vilka material som är bra och inte och vilken tröghet material har.
Denna information är intressantare är vilka etiketter som är bra, finns massa appar för endamålet.
//M
 
G
Vad är vitsen med en vinkällare?
Vi gör ju slut på vinet i så snabb takt att det aldrig skulle finnas något vin kvar.... :)
 
Vitsen med en vinkällare är att många viner (dock inte alla) blir bättre av att lagras. Visst kan man låta vintillverkaren lagra vinet och betala dem för det, men det är roligare (tycker jag i alla fall) att köpa vinerna unga och lagra dem själv.

Det är väl som med böcker, vissa tycker om att ha en bokhylla full med böcker och andra lånar på biblan:)


Sen för min del så gör jag eget vin också, då blir det ju kanske 30 flaskor av en sats och de dricker i alla fall inte jag upp direkt:) (Särskilt eftersom de ju är rätt omogna direkt efter flasktappning och kan behöva ett år eller två att bli drickbara.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.