Tomas Andersson skrev:
Ja open.sen.se
Du kan kolla på min publika sida om du vill.
open.sen.se/medskogsbron
Nu har jag lagt upp en del givare på sen.se. Var ju riktigt enkelt med gs-connector.

Har lagt till 8st 1-wire givare på mitt värmesystem nu.

Golvvärme 3st
Radiatorkrets 2st
Frånluftsvärmepump luft 2st (före och efter värmepumpen)
Rumsgivare 1st
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Har någon försökt lägga till någon nexa som inte finns med i listan?
Jag har en nexa cmr-100 som jag addade som wmr-252. Funkade kanon tills jag idag skulle dra ut kontakten på ledslingan. När jag pluggade i den igen så funkade det inte. OBS! Drog aldrig ur mottagaren från strömkällan.
Har försökt 10-15 ggr nu utan resultat. Har resetat mottagaren. Funkar ändå inte :(
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Har någon försökt lägga till någon nexa som inte finns med i listan?
Jag har en nexa cmr-100 som jag addade som wmr-252. Funkade kanon tills jag idag skulle dra ut kontakten på ledslingan. När jag pluggade i den igen så funkade det inte. OBS! Drog aldrig ur mottagaren från strömkällan.
Har försökt 10-15 ggr nu utan resultat. Har resetat mottagaren. Funkar ändå inte :(
Ja jag har lagt till Nexa enheter som annat än vad det är. Ibland finns det motsvarande som chacon eller coco. Nu börjar ju listan vara påfylld med nexa enheter.
 
matsv skrev:
Nu har jag lagt upp en del givare på sen.se. Var ju riktigt enkelt med gs-connector.

Har lagt till 8st 1-wire givare på mitt värmesystem nu.

Golvvärme 3st
Radiatorkrets 2st
Frånluftsvärmepump luft 2st (före och efter värmepumpen)
Rumsgivare 1st
Lägg gärna upp din publika adress om du vill dela med dig av husets kurvor.
Och vad är gs-connector? har vi inte gjort lika? jag matar mitt med en raspberry pi.
 
Redigerat:
matsv skrev:
Ja jag har lagt till Nexa enheter som annat än vad det är. Ibland finns det motsvarande som chacon eller coco. Nu börjar ju listan vara påfylld med nexa enheter.
Men hur ska man veta vilken Coco som motsvarar då?
Det underliga är ju ändå att det funkade direkt första gången ...
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Men hur ska man veta vilken Coco som motsvarar då?
Det underliga är ju ändå att det funkade direkt första gången ...
Har du otur så har dimmern eller Led gått sönder.. Ska aldrig koppla in/ur led utan att bryta strömmen till drivdonet.
 
Är det någon som använder typ geomessager för att sätta regler om någon är hemma eller att alla i familjen är borta. Jag hittar inget bra app till telefonen som inte slukar all batteri på en halv dag. Pingar ju idag telefonen med en extern dator men skulle vilja ha bort den och få telefonen att prata direkt med zipaboxen. Några förslag ?
 
power650 skrev:
Har du otur så har dimmern eller Led gått sönder.. Ska aldrig koppla in/ur led utan att bryta strömmen till drivdonet.
Den funkar utmärkt med väggsändaren. Så det är inget fel på vare sig led eller dimmermottagare. När jag addade första gången lät jag zipaboxen stå kvar i skåpet. Nu funkar det inte ens när det är fri sikt på 2 meters avstånd.
Måste säga att zipan är tämligen opålitlig.
 
Det börjar bli en del enheter nu.

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Lägg gärna upp din publika adress om du vill dela med dig av husets kurvor.
Och vad är gs-connector? har vi inte gjort lika? jag matar mitt med en raspberry pi.
Bilder kommer senare när jag har fått in allt. Jag använder den varianten med google script. Google spreadsheet med trigger på tid.

https://github.com/ntrinh/zipabox-gs-connector

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1iaMnRGPozVS3QaXkUDiwacR-g_7CS4xLsEsy-ew65aA/edit?usp=sharing (google documentet)

gs-connector.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manual http://nicolas.trinh.fr/blog/2014/04/03/connecteur-zipabox-dans-le-cloud-google/
på franska men jag använde chrome för att översätta.
 
Redigerat:
matsv skrev:
Det börjar bli en del enheter nu.

[bild]
Wow, ser riktigt bra ut matsv. Önskar själv att man hade lika många enheter att leka med :)
 
Reklamerade min Zipabox Duo hos idag, orsaken var att räckvidden var bedrövlig (3-4 meter, fri sikt) både på 433mhz och z-wave delen. Nåt fel var det. Antennkonfigurationen var korrekt, hade kontakt med Zipato support om detta och för er som har Duo'n och är osäkra på hur antennerna skall sitta (dokumentationen obefintlig) så gäller detta:
>You are right relating to antennas.
>Here is additional explanation:
>In your manual you have Antenna 1 (this is for Z-Wave) and Antenna 2 - Optional (this is for 433MHz). When you >bend your two Antennas (e.g. 45°) in the ankle of it when you turn it upside down you will see small black or red dot. >Antenna marked with black dot is for Z-Wave (868mhz), and the Antenna marked with red dot is for 433 MHz.
Markeringen är gjord med en penna och inget man direkt tänker på eller ser om man inte vet ovanstående.
Även smart-telematik har info om hur man skiljer antennerna åt genom att plocka isär dom och kika på spolen inuti.

Min fungerade faktiskt lite bättre om jag kopplade antennerna tvärtom.

Frågan till er som har Zipaboxen (även den utan 433mhz) är om ni upplever räckvidden som dålig, gillade nämligen modulkonceptet och kan tänka mig att köpa en ny.
 
Varför är det så svårt för Zipato att märka upp antennerna ordentligt? Det borde väl bara vara att ha olika färger på dem...eller är de i metall?
 
Aha. Såg prickarna nu. Frågan som kvarstår. Vilken ska sitta innerst/ytterst?
 
Antenna 1 (den yttersta) skall ha antenn med svart prick (z-wave 868mhz).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.