Korvgubbe
Idag var det riktigt trevligt höstväder med sol, lite vind och relativt varmt så jag har passat på att "göra vinter". Trädgårdsmöbler avtvättade, undanplockade och täckta. Rensat lite löv, fast mer lär det bli, och ställt undan vattenslangar och annat som inte behövs mer.
Med visst vemod passade jag på att rota fram snöskyffeln från sitt gömsle och ställde den längst fram i förrådet, bättre att få sånt gjort nu när det är drägligt ute och inte vänta tills man vaknar upp och behöver den.
 
  • Gilla
Farfalle och 1 till
  • Laddar…
D09
Postat i fel tråd
 
Redigerat:
Y
Oj jag skrev i fel ämne... I trädgården så har jag bara plockatupp 3 grenar ifrån gräsmattan
 
Redigerat:
Har grannarna något att säga till där, om det kommunala vattnet/avloppet?
 
Underbar brittsommardag!

Bjudit några grannar på tranbärsjuice och rosévin, allt efter tycke och smak.
Allt serverat med is förstås :)
 
KnockOnWood skrev:
Underbar brittsommardag!

Bjudit några grannar på tranbärsjuice och rosévin, allt efter tycke och smak.
Allt serverat med is förstås :)
Bah!
Regnat och blåst hela dagen här.
 
hantverkare1 skrev:
Bah!
Regnat och blåst hela dagen här.
Lugn, bara lugn!

Det blir ändå värre i morgon :)

S*t*n vad glad jag är att vi flyttade söderut :)
 
Plockat upp ytterligare en stor sopsäck med boknötter. Verkar vara rätt bra "skörd" i år. Förutom det, planterat lite rea-lökar. Får se i vår om det lönade sig att vänta tills det blev rea...
 
svartöra skrev:
Plockat upp ytterligare en stor sopsäck med boknötter. Verkar vara rätt bra "skörd" i år. Förutom det, planterat lite rea-lökar. Får se i vår om det lönade sig att vänta tills det blev rea...
Pappa köpte en massa kilo blandade tulpanlökar på rea får ett par år sedan. De kom upp som olika sorters påsk- och pingstliljor, allihopa...
 
Anna_H skrev:
Pappa köpte en massa kilo blandade tulpanlökar på rea får ett par år sedan. De kom upp som olika sorters påsk- och pingstliljor, allihopa...
Ja, med lite tur med vädret och klimatzonerna hinner de ta sig. Jag satte ett antal påskliljor rätt sent förra hösten och de tog sig bra. Man kan också köpa påskliljor i kruka efter påsk, då är det halva priset. Ner i jorden med dem så tar de sig oftast bra.

Men tulpaner låter jag bli eftersom rådjuren tar dem.
 
Hemmakatten
Vi har också flera rådjur som älskar tulpaner.
Var i Amsterdam runt 1:a advent förra året.Passade på att köpa en liten (reste med enbart ett litet handbagage) påse små botaniska tulpaner som jag planterade i en kruka.som fick stå i förrådet när det var som kallast. Tog fram krukan för tidig blomming på ett utebord. Lurad på lökarna blev jag, max.3 botaniska tulpaner. De andra 7 var en färgglad blandning av olika sorters färgglada tulpaner.

Dessa lökar har jag bytt jord på och krukan får stå utomhus under tak lite längre innan jag tar in dem i förrådet som håller ca 12gr och är ljust
Siktar på blomning slutet på mars eller april.

Har också tagit bort överblommade sommarväxter och satt vit/grön prydnadskål i en kruka och ljung i en annan kruka. Blev fint. Krukorna placerade så att rådjuren inte ska kunna komma åt växterna. Men det kan man aldrig veta i förväg.
 
Redigerat:
Byggt lite :)
ImageUploadedByByggahus.se1413073233.415158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Utökade gräsmattan(så det blir mer lättskött) med 20m2 förra helgen.
Idag har jag satt i några skruv i ett fågelbord, så att det klarar en sista vinter.
Satt igång gräsklipparen....skall bli skönt att få ställa undan den snart.
 
Ramnemark skrev:
Byggt lite :)
[bild]
Snyggt!

(Men jag får lite mental klåda av sågningen av frisen :))
 
Rackartekla
I år tänkte jag klippa en del på alla pelargonior före vintervilan. De var så jobbiga i våras med mycket visset och späda blad som man ville vara rädd om.
Gör jag ett misstag nu tro??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.