Status
Inte öppen för fler kommentarer.
thomasliam
För några år sedan byggde vi en mur mellan två tomter.
Grannen blev tillfrågad om de ville de ville vara med på murbygget, då de hade haft nytta av den.
Deras marknivå på sin tomt var en annan gentemot vår tomt. Detta betydde att det var en brant kant i deras gräsmatta ner mot tilltänkta muren.
Men detta ville de inte vara med att betala.

Muren byggdes.
Ett år senare började grannen att lägga platon matta mot vår mur och fylla upp med jord mot muren. Detta för att få sin gräsmatta plan ut mot muren..

Nu har grannen alltså använt vår mur som vi byggt och de har inte betalt en krona.
Jag tycker detta är ett riktigt snålt och omoraliskt beteende.
Vad tycker ni vi ska göra?
Har länge tänkt att ge honom en faktura på halva muren som är ca 14 m lång...(vår tomt till höger)
20141011_124751_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ligger muren precis i tomtgränsen eller på din tomt?
 
Detta svaret är inte juridiskt men jag såg heller inte någon juridisk frågeställning.

Ni ville ha en mur mellan tomterna och grannen ville inte vara med.
Ni bygger muren själva.
För att grannen sen lagt lite jord på sin tomt så tycker ni att det är fel.

Jag förstår inte problemet eller varför ni vill att grannen ska delfinansiera era egna projekt.
Vad jag tycker att ni ska göra är ingenting utan var istället glada att grannen inte protesterade mot uppförandet av muren.
Vilken nytta har grannen av muren när han enligt bilden har en häck längs muren?
 
  • Gilla
Snickarmester
  • Laddar…
Jag tycker TS har rätt. Det är hans mur, och att ngn sätter Platon och använder den som stödmur utan lov är inte ok. Vad händer om muren tar skada av jordtryck eller fukt t.ex? Skall TS då stå för underhåll och reparationer?

Problemet är om muren står precis i tomtgränsen, då blir det svårt att neka grannen att nyttja den på detta sätt.
 
En annan fråga är om/hur muren påverkat dräneringen för grannen?
 
Redigerat:
Göran.W
Har han borrat när han satt upp platon mattan är det inte ok för han får inte fästa något alls i den men har han bara lagt mattan mot muren ser jag inget fel i det.
 
Sitter muren precis på gränsen? Om du ville ha den själv så skulle du byggt den en bit in på din tomt?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag hade övervägt ett samtal med grannen där jag förklarat att muren inte är byggd för att klara jordtrycket som grannen utsätter den för, och att du förväntar dig att han tar bort jorden och platonmattan och ersätter dig för eventuella skador på muren. Alternativt att ni tar en diskussion om att göra om muren till gemensam egendom där grannen tar halva kostnaden för uppgörande och underhåll.

Står muren i gränsen är det dock inte glasklart vad som gäller.
 
Något fult agerat av grannen kan jag tycka. Men det smarta av er hade ju varit att bygga muren lite mer in på er sida. Då hade ni efinitivt kunna hindra grannen från att fylla upp....nu är jag osäker. Han använder ju bara sin tomt...
 
Nja, grannen ansvarar för att hålla sina massor hos sig. Om det istället varit grannen som varit initiativtagare är det väl ganska tydligt att det inte funnits några krav på att TS skulle delta ekonomiskt. Som det är nu är det mest konstigt och känns inte helt ok.
 
Göran.W
Funderade lite.
På bygglovet är det väl en mur och inte en stödmur.
Att fylla upp så kan kanske vara i strid med bygglovet.
 
För några år sedan byggde du muren, ett år senare gjorde grannen utjämningen. Det kan alltså fortfarande vara några år sedan detta inträffade.

Ska någonting göras så skulle det ha gjorts på en gång, inte flera år senare. Om nu inte muren börjar gå sönder pga. grannens arbete på andra sidan.
 
Du måste ha tänkt väldigt länge för det är ju inte precis i går som grannen satte sin häck. Häcken är ju många år gammal så är det inte bättre att gå vidare än att gå och irritera dig på grannen i massor av år innan du tar upp en fråga.
 
Redigerat:
  • Gilla
jekde
  • Laddar…
Man kan nog enkelt konstateras att grannens agerande är fel. Men har du bygglov för muren, villkoren för höjden varierar från kommun till kommun men ligger oftast på en max höjd av 40-50 cm utan bygglov. Bråka med grannen kan innebära rivning av muren om bygglov saknas. Grannen har agerat ojust, som beter sig på detta sätt, så räkna med elände om du agerar på annat sätt en att prata med grannen om problemet.
 
  • Gilla
Jacob#3
  • Laddar…
Staffans2000
Förvisso kan man ju tycka att det är lite lumpet gjort av grannen. Men glädj dig iallafall åt att han skyddar din mur med en Platonmatta istället för att bara skyffla på jord direkt mot muren.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.