mnorlin skrev:
Kör med vinterdäck på vintern, dubbat eller inte beror på er egen övertygelse, faktabaserad eller inte. Beroende på var ni bor eller inte.
Men kör INTE med sk "allround" däck på sommaren, dessa odubbade däck av friktionstyp är inte lämpliga på sommaren då de är för mjuka och bilen styr inte som den ska, ex. vid en undanmanöver.
Nja, det problemet är nog ingenting jämfört med hur dåliga de är när det blir kallt ute, så man kör framförallt inte med åretruntdäck på vintern.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Alriksson skrev:
Dom som aldrig kört awd ser ofta inte meningen med den. Är kanon att ha resten av året förutom på vintern.

På vintern är inte ett par dm snö några problem samt att en moddsträng kommer man igenom utan tillstymmelse till problem. 2+1 vägar är ofta dagarna efter snöfall egentligen bara 1,5+1 väg eftersom sparandet i snösvängen gjort att dom vägarna plogas med 1 bil som ofta inte kan ta hela bredden på vägen.

Resten av året är det skönt att ha när man som jag kör ca 1200-1300 mil med släpkärra och kan ibland vara på lite tveksamma ställen. Fast med enhjulsdriven framhjulsdriven bil räcker det ibland med lite fuktigt gräs en sommarmorgon och halvtungt släp bakom att man inte kommer iväg.

Kan inte räkna upp alla gånger jag dragit upp/loss folk på vintern med awd, lika skoj varje gång eftersom dom flesta inte tror man kan få upp dom :)


PS. På vintern finns det egentligen inga alternativ till ddubbdäck ds. ;)
Då ska du prova 4wd ;)
 
kontorsråttan
thomasx skrev:
Nja, det problemet är nog ingenting jämfört med hur dåliga de är när det blir kallt ute, så man kör framförallt inte med åretruntdäck på vintern.
Nja.
Odubbade friktionsdäck fungerar bättre på vintern då den gummiblandningen är anpassad för kyla, och fungerar dåligt i sommarvärme.

Men oavsett större eller mindre problem än....

Rätt däck vinter som sommar och inga dumsnålheter med odubbade-vinterdäck på sommaren.

Däcken är det som har kontakt med vägen, inte ABS/TCS/AWD/ESP eller vilken förkortning ni föredrar när ni försvarar ert bilval.
 
"Det finns ingen politisk vilja för en dubbdäcksavgift – som ger fördelarna av ett förbud, men inte dess nackdelar."

Vissa ska betala för allas säkerhet, är vad DN säger med detta.
Jag är med på att att de som kör på dubbdäck får betala en extra avgift för slitaget, om de som kör utan dubbdäck betalar en extra avgift för sjukvård, sjukersättning, handikappbidrag och ersättning till efterlevande. Rimligen borde även försäkringspremien vara lägre för de som kör dubbdäck. Allt detta eftersom risken för en allvarlig olycka är mindre när man kör med dubbdäck, som tydligt framgår av artikeln som ribbones länkade

DN - http://mobil.dn.se/motor/dubbdebattens-halvsanningar/

Det är lika illa som med trängselskatten här i Göteborg, där politikerna säger att om den ska bort, så måste man göra det svårare för bilisterna. Istället för att skapa lösningar, handlar allt om att skapa problem. Politikerna vill inte ha trafik på vägarna, så man sitter aktivt och försöker skapa problem och svårigheter för att få folk att inte åka bil.

Istället för att skapa svårigheter och problem, borde politiker skapa smidigheter och lösningar, alternativa lösningar, så att folk hellre väljer ett annat alternativ. Lägg ner spårvägarna och inför 5-minuters busstrafik med ett enkelt biljettsystem som inte straffar vissa "kontant"-betalande.
Då skulle både trafik och vägslitage minska.
 
thomasx skrev:
" Rimligen borde även försäkringspremien vara lägre för de som kör dubbdäck..
Hm, det var en intressant tanke faktiskt!
 
mnorlin skrev:
Kör säkert på vintern men glöm inte den otjänst ni gör alla genom att halka runt på friktionsdäck/dubbfria-vinterdäck på sommaren.
Enda nackdelen md friktionsdäck på sommaren är såvitt jag vet att dom slits onödigt snabbt.

Något som dock inte verkar stämma in på mina Hakkapeliitta, vilka jag utan större framgång försökt slita ut som sommardäck. (Friktionsdäcken följde med bilen och på vintern måste jag ha dubbat.)
 
Är det Nordiska dubbfria? Konstigt i så fall.
Centraleuropeiska kan vara rätt bra sommartid, men blir det riktigt varmt och soligt ute, då mjuknar även de vilket inte ett riktigt sommardäck gör.
 
Är det vägslitaget man är ute efter så är det framförallt den tunga trafiken man ska ge sig på. T.ex skulle man kunna ge sig på supersingeldäcken, som orsakar mer slitage än dubbelmontage.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
thomasx skrev:
Då ska du prova 4wd ;)
Satt och valde vad jag skulle skriva eftersom det finns ett gäng olika benämningar på fyrkrafs och gick med awd. Fyrkrafs ska vara mekaniskt så att den beter sig lika hela tiden. Utan någon form av diff som låser sig så är ju inte awd fyrhjulsdrift i sanningens namn.

Att sen köra något där man kan låsa diffar är en helt annan sak än personbils awd. En valfri Kingcab, b2600 eller liknande som har lite last på flaket tuggar sig fram riktigt bra. Dock är det jävligt tråkigt att fastna med dom eftersom det gör man ju inte i en snövall på en parkering....

Jobbade ett tag med brorsan med att bygga ut mobiltelefonin när 3G kom och sitta fast med Mazdan mitt i skogen mitt i natten vintertid i norra Hälsingland är ingen höjdare. Vi tog oss loss efter ha fixat telestationen och grävt lite...
 
martin43 skrev:
Är det Nordiska dubbfria? Konstigt i så fall.
Centraleuropeiska kan vara rätt bra sommartid, men blir det riktigt varmt och soligt ute, då mjuknar även de vilket inte ett riktigt sommardäck gör.
Bra fråga. Vet inte, men tror det. Det är (275/65R17) 119R XL.
 
mycke_nu skrev:
Bra fråga. Vet inte, men tror det. Det är (275/65R17) 119R XL.
Ja då vet man vilken dimension det är, och kanske att det sitter på en bil som inte är känd för fantastiska köregenskaper på torr asfalt, men inte vilken sorts däck det är :)

http://www.molway.com/nokian-hkpl-r-suv-27565-17-119r-1 ?
 
Redigerat:
martin43 skrev:
Hm, det var en intressant tanke faktiskt!
Låter väldigt vettigt.

Borde vara straffskatt på fotbollar och slalomskidor också, det är många som gör illa sig där.

Och jag har hört att många av dom som har kepsen bakochfram kör väldigt vårdslöst så det borde finnas en speciell keps-premie-ökning också.

Bra ide.
 
MathiasS skrev:
Låter väldigt vettigt.

Borde vara straffskatt på fotbollar och slalomskidor också, det är många som gör illa sig där.

Och jag har hört att många av dom som har kepsen bakochfram kör väldigt vårdslöst så det borde finnas en speciell keps-premie-ökning också.

Bra ide.
Oseriöst svar?

OM de kan se i sin egen statistik över försäkringsärenden att dubbdäck har betydelse är det inte särskilt konstigt om det blir ytterligare en parameter i deras riskmodell som underlag för beräkning av premien?
På samma sätt som att ålder, kön, motorstorlek etc redan ingår där, fast det egentligen till större grad handlar om vad invididen som kör bilen hittar på med den än vad som skulle gå att hitta på med den.

Det skulle ju också innebära att denna dubbdäckspremie skulle bli helt olika i olika delar av landet och därmed automatiskt följa verkligheten, kunde vara intressant att se hur det skulle se ut faktiskt.
 
Oseriöst svar på ett oseriöst förslag.

Den som kör över sin egen och bilens förmåga får redan idag högre premie om olyckor vållas. Case closed.
 
MathiasS skrev:
Oseriöst svar på ett oseriöst förslag.

Den som kör över sin egen och bilens förmåga får redan idag högre premie om olyckor vållas. Case closed.
Under förutsättning att en olycka sker ja och då genom bonusförlust (om man har någon) som sedan kommer tillbaka. I förväg NEJ och det var det som diskuterades.

Största faktiska problemet kommer alltid vara den som går ut till parkeringen, sopar av nysnön, kämpar sig ut på påfartsvägen, arbetar upp fart inför den kommande T-korsningen (där jag åker) för att svänga 90 grader vänster men som givetvis slutar med HELA bilen rakt upp i snövallen. Jag såg det i förväg och var rätt glad att han inte kom längre, det hade annars hänt i nästa rondell med trafil och övergångsställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.