Staffans2000
"Anticimex sa att det är svårt att få bort dom.
Att vi nog aldrig kommer få bort dom helt.
Och dammlössen kommer vi inte heller få bortom vi inte får bort all fukt ur golven vilket är omöjligt
"

Så är det säkert.
Det du kan göra är att minska antalet insekter. Att utrota dom kan du inte.

Har det alltid varit så att du bott i hus med för många insekter?

Staffan
 
Andy.
Jag har köpt dyrt. Dyrare än liknande sålts för tidigare
 
Staffan.
2st nu. Fast förra hade inte problem på 4 år. Det var på slutet.
Och nån sunken liten lägenhet I min ungdom som också hade skadedjur.
Har haft otur gissar jag.
 
Staffans2000
"Vad menar du med slåss mot väderkvarnarna. Att vi aldrig kan lyckas med att få ersättning.
Inte ens om vi måste riva ut det gamla köket och vitvaror för att bli av med dom.
"

Japp.
Det menar jag.

Staffan
 
Om jag inte kan utrota djuren iallafall i köket så flyttar jag . Kommer inte stå ut med det.
Hur det nu ska gå till att flytta.
Vill inte heller leva i en konstant spraydimma av insektsmedel
 
Staffans2000
Precis.
Insekterna är ofarliga, kemikalierna däremot...
Jag inser naturligtvis att du inte gillar att ha insekter krypandes i din mat. Noggrann och regelbunden städning fixar nog den saken. Håll ut, så ordnar det sig nog.

Staffan
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
Men?

Det är väl bara att stänga till alla springor och vägar in för de små sötnosarna.

Du har tagit loss golvlisterna.
OK, spruta in lite akrylfog så är den ingången stängd.

Har ni för övrigt pratat med grannarna? Har de samma problem?

Silverfiskar hör för övrigt ihop med fuktig miljö.
I vårt förra hus bodde de i eldosorna :p
Men nu har vi inte sett några alls. De kommer nog via det kommunala avloppet.
Så täta, sanera, och håll rent.

Och var inte rädd! Inga av de här små ovälkomna gästerna ställer egentligen till någon skada.
 
Kan BRL kap 7 § 9 2:a stycket vara tillämpligt för parhus?

I fråga om bostadslägenhet som utgör en del av ett hus är styrelsen skyldig att vidta tjänliga åtgärder för att utrota ohyra, även om bostadsrättshavaren är ansvarig enligt första stycket för att sådan förekommer i lägenheten. Är bostadsrättshavaren utan ansvar för ohyran, har han rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som han drabbats av genom åtgärder för att utrota ohyran.
 
Staffans2000
"Om jag inte kan utrota djuren iallafall i köket så flyttar jag . Kommer inte stå ut med det."

Du kan aldrig utrota alla insekter i ditt hus och samtidigt överleva själv. Minska deras antal däremot -det kan du.
Ett gott tips -köp INTE ett förstoringsglas.

Simma lugnt.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Har ni talat med de boende i den andra delen av parhuset? De kanske också har liknande problem. I så fall lämpligt med åtgärder i båda lägenheterna.
 
Enligt Anticimex hemsida dör dammlöss vid luftfuktighet under 50%. Enklast är väl att fixa ventilationen som verkar undermålig och köp en bra luftavfuktare.
 
Helle76 skrev:
Hur skitigt har de haft det.
Av mängden drar jag slutsatsen att det kan inte ha undgått de förra ägarna. De måste ha sett många larver.
För snart tio år sedan var jag uthyrd till en antennfirma för uppgradering av kabeltvnätet (från bara tv till multinät), vi var inne i alla lägenheter och bytte radio/tvuttagen till radio/tv/multimediauttag. I några av lägenheterna var det så smutsigt så man trodde att golvet var "stampat jordgolv", vissa stank det kattpiss i, i en lägenhet låg det några kanyler framme.

I en av dom som hade "stampat jordgolv" låg det en lönespecifikation på vardagsrumsbordet, det var från en av lärosätena i staden (ganska bra månadslön).
 
Knock on Wood.

Har också funderat på att stänga in dom. Vill väldigt gärna foga hela klickgolvet mot vägg i sovrummet så inte silverfiskar och dammlöss kommer upp. Men jag riskerar då att stänga in all fukt under golvet ännu mer.

I köket skulle det teknikst sett kunna gå att försöka foga igen alla springor och hål i överskåpen.
Men under diskbänken är det ju stort öppet hål ner till betongen bakom där rören går så det går ju inte.
Och inte heller kan jag göra något åt de larverna som ligger i skalet runt diskmaskinen eller inuti spisen.
Om jag inte ska spruta in massa Radar där.

Vet inte heller om jag fogar i alla skåp jag kan om vi sen skulle sälja huset och tilltänkta köpare då skulle undra
Varför vi fogat allt.
Jag skulle då undra om det fanns kryp om jag såg det
 
  • Gilla
Rodafaran
  • Laddar…
Fahlis.

Det var ju en bra paragraf. Men vad exakt betyder "ha rätt till ersättning för nödvändiga kostnader".
Kan det inbegripa delar till ett nytt kök? För att de gamla skåpstommarna är larver i.
Utrota ohyran helt säger ju flera här att det verkar vara svårt.

Men om man river ut hela köket, alla vitvaror (som är gamla) alla skåpstommar, tapeter och klickgolv så bara
väggar och golv är kvar borde man väl få bort nästan alla.
Men det KOSTAR PENGAR
 
Staffan.

HUR farligt är insektsmedlet för mig själv menar du?
Det ska väl vara utprovat. De får ju inte använda några starkare grejor nu pga miljöskäl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.