Efter att ha läst i många år här på forumet, så är det dags för mig å rådfråga er. :)

Först en kort presentation av mig själv. Kort och gott, jag är en finne som bor i Norge som försöker skriva på svenska. För ett par år sedan, blev jag ägare av ett 80-tals hus som jag renoverar lite smått både ute och inne. Trots att jag var helt grön med tummen mitt i handen i starten, tycker jag det är kul, så jag har handlat en hel del verktyg, både el- och handverktyg. Jag hatar dålig kvalitet, så jag har använt en del pengar på verktyg.

Så till min fråga:
Livslängden på verktygen blir ju längre om man tar hand om dem. Hur gör ni med era verktyg?
Oljar ni handverktygen, vilken olja i så fall? Vad gör ni med era elverktyg?

Jag är väldigt färsk i verktygsvärlden och ni är experter, så jag hoppas på många tips och råd. :)
 
För handverktyg av typen hyvlar och stämjärn använder jag candelillaolja. Det finns på sprayflaska och som bred filtpenna på exempelvis Axminster.

När det gäller vanliga handverktyg så försöker jag hålla dem rena med tryckluft och ibland våtservetter som finns för handvård hos bla.a. Beijerbygg. Utöver det byter jag slitdelar när det behövs och, kanske det viktigaste, inte plågar verktygen.
 
Candelillaoljan tycker jag är given för handverktygen.

Utöver det rengör jag både handverktyg och maskiner med en fuktig Wettextrasa. Försöker att alltid torka av allt efter att jag avslutat ett projekt för att på så sätt bli av med betongdamm och annan smuts. Är det olja på verktygen använder jag närmsta lämpliga lösningsmedel för att sedan ta en vända med den fuktiga trasan.
 
Tackar för utmärkta svar!

Nu vet jag vad som skall inhandlas :)
 
mattiasp skrev:
För handverktyg av typen hyvlar och stämjärn använder jag candelillaolja. Det finns på sprayflaska och som bred filtpenna på exempelvis Axminster.
Finns detta att köpa i butik här i Sverige? Oljan alltså, dröjer nog lite innan jag beställer på Axmister nästa gång.
 
Nu blev jag lite förvirrad. Candelilla hade jag aldrig hört talas om förut, däremot Camellia. Först trodde jag det var skrivfel eller någon autokorrekt som spökade men lite googling visar att det tydligen finns både Candelilla vax och Camellia olja.

Själv använder jag mig av kameliaolja (som det heter på svenska) och applikator:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705280/Sinensis-Camellia-Oil-100-ml.htm
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/713810/Oil-Pot-Aburatsubo.htm

Är det alltså verkligen Candelilla ni använder? Detta verkar vara ett vax snarare än en olja, vilket i.o.f.s. kan ha fördelar men den verkar säljas främst för användning till (vegan) kosmetika. Det kan säkert fungera utmärkt på verktyg också men jag är nyfiken på om det dels är den ni använder och om det är att föredra framför kameliaoljan som jag uppfattat som det vanligaste?
 
Shakula skrev:
Finns detta att köpa i butik här i Sverige? Oljan alltså, dröjer nog lite innan jag beställer på Axmister nästa gång.
Med reservation för det jag skrev i förra inlägget så tror jag du kan försöka med att googla på "kameliaolja".
Frågan är då om den som säljs för hår-eller hudvård alternativt massageolja skiljer sig från den som säljs för verktygsvård?
 
Det är nog jag som har skrivit fel. Jag jobbade en del tidigare med olika vaxer, däribland candelilla. Det luktar för övrigt rätt speciellt i sin rena form, lite som vanilj. Oljan jag menar är den vanliga kameliaoljan.

När vi ändå håller på, så finns det suddgummin som man tar bort ytlig rost från hyvlar med. De är trevliga. Finns på Ax, som det andra.
 
Där ser man, jag som fått för mig att du höll på med riktigt hårda metaller, vax är väl ganska ...mjukt...? :) Men det behöver vi inte fördjupa osss vidare i här.

Däremot låter det där suddgummit intressant, har du ett namn eller en länk?
 
Tryckluft är effektivt för att blåsa bort damm, spån och liknande. Oslagbart exempelvis för en spånoljekladdig motorsåg. Vanliga handverktyg i "normal" miljö får ärligt talat inte speciellt mycket omvårdnad av mig. Tycker inte att det behövs. Har något blivit blött är det naturligtvis viktigt att det får torka ordentligt men jag har aldrig känt behov av någon speciell typ av olja. Jag kanske är en slarver...
 
Ja, här har vi hela kittet:
http://www.axminster.co.uk/tool-care-kit

Jag jobbade förr med hårdmetall, och testade lite olika vaxer i ett processteg i tillverkningen. Jag tror att jag kan ha en påse Camellillavax hemma till ingen nyttta
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Vad gör kameliaoljan? Trots många verktyg har jag aldrig använt den och är inte helt med på vad den ska bidra med?
 
Främst så är det väl som skydd mot rost. Jag brukar stryka lite på stämjärnen efter bryning och ibland lite på hyveln efter användning. Om det behövs eller inte beror väl på lokalen där verktygen förvaras. Numera har jag både täta dörrar och avfuktare i verkstaden och dessutom är isoleringen fixad så det är lönt att dra på lite värme men tidigare så blev det lätt ytrost på verktygen.

På hyvlar så fungerar kameliaoljan även som glidmedel på sulan.
 
Jag använder oljan på samma sätt som jac. Lyckades faktiskt få lite ytrost på en av mina nya hyvlar trots en synnerligen torr källare. Efter det har jag alltid dragit på lite olja, vanligtvis efter bryning. Använder även oljan på mina köksknivar (inte rostfria). Inte så att man måste noja med den, lägg på en droppe och dra ut med fingret lite då och då.

För övrigt var det min telefon som på någon vänster hakade på Mattiasps udda olja, samma "intelligenta" tangentbord som tar sig friheter och hittar på både det ena och det andra när man glömmer att korrekturläsa innan man trycker skicka :)
 
Luft luft värmepump så behöver man inte kladda med olja och div. Skämt åsido har man en hemlik miljö så skall det inte behövas olja in för att skydda mot ytrost.
Har aldrig oljat in något handverktyg. Men har alltid haft ett uppvärmt snickarutrymme.
Har man inte uppvärmd miljö så tycker jag att avfuktare är bra. Man vill alltid försöka ha så lika fuktvärden i snickeriet som hemma för det är väl dit allt man bygger skall hamna.
Har man inget är nog olja bra

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.