Vi har en liiiiten WC i en villa från 40-talet. Håller på och renoverar för fullt atm. Har just nu en plastmatta på golvet. Limmet under är nästan obefintligt och eftersom det är en så liten yta är det en så liten kostnad att lägga klinkers och få det snyggt. Min fråga är iaf om jag måste ta bort toalettstolen för att lägga tätskikt samt klinkers? Eller går det att göra ändå, liksom runt? :surprised:

Bifogar en vacker bild hur de som bodde här tidigare löst det hela!

Mvh Rotmosan

asf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Naturligtvis måste du ta bort toaletten om du ska montera tätningsmanchett och lägga klinkers.
MEN reglementsenligt tätningsskikt i en liten toalett utan golvbrunn är möjligen inget krav. ???

Men oavsett så kommer det att se knepigt ut och arbetet blir mer omständigt om man ska lägga klinkers mot toalettstolen. :wow:
 
Haha jaaa! :wow:

Tack för svar. Hann läsa lite på forumet och hittade snabbt svar själv. Men här kan jag ju iaf få fler svar ;)

Jo, vad jag har läst så behöver man ändå tätskikt på golvet samt 5 cm upp på vägg. Det ska bli roligt. Det knepiga är att vi bara har en toalett. Men mina föräldrar bor ju bara 5 min bort så då får man väl göra ifrån sig där!
Man hinner väl klart det på en enda dag när sitsen väl är borttagen :) Det är typ bara 2 kvm,
 
Rotmosan skrev:
Haha jaaa! :wow:

Tack för svar. Hann läsa lite på forumet och hittade snabbt svar själv. Men här kan jag ju iaf få fler svar ;)

Jo, vad jag har läst så behöver man ändå tätskikt på golvet samt 5 cm upp på vägg. Det ska bli roligt. Det knepiga är att vi bara har en toalett. Men mina föräldrar bor ju bara 5 min bort så då får man väl göra ifrån sig där!
Man hinner väl klart det på en enda dag när sitsen väl är borttagen :) Det är typ bara 2 kvm,
Nä, glöm en dag. Det är många moment med torktid emellan.
Om du ska göra det själv så läs på ordentligt så proceduren blir riktigt utförd.
För att visa för framtida köpare av huset eller försäkringsbolag vid skada att du gjort jobbet enl. konstens alla regler så dokumentera alla moment med kamera.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Självklart ska stolen bort innan. Ska du göra det själv på kvällar efter jobbet, så räkna med minst 1 vecka utan wc.Se till så att allt material och verktyg finns hemma innan, så du slipper åka runt och jaga det under arbetets gång.
WC-stolen limmar du sen tillbaks på klinkergolvet.
 
Bara en toalett i en villa är lite ovanligt.
Håller ni kanske på och fixar ett bad/duschrum samtidigt?
Gör klart det först, inklusive toalettstol, så kan ni ta denna "extratoa" sedan.

Kallas redundans :)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
I
En liten varning och ett litet tips.
Töm cisternen och vattenlåset innan du tar stolen. Jag gjorde för ett tag sedan liknande renovering och när jag skulle ta stolen ramlade cisternen av. Nu gjorde inte det så mycket för jag hade tömt och vi skulle ändå ha en ny stol.
Du byter väl stolen du med när du ändå håller på?
Ett tips jag fick av en gammal rörläggare var att sätta stolen i gips, modellgips är att föredra då det bränner saktare. Detta gjorde man för att kompensera för ojämnheter i golvet, alltså ett ganska tunt lager med gips. Skulle man i framtiden behöva ta bort stolen är det inga problem, gips limmar inte.
Är golvet rakt behövs det så klart inte, men skulle stolen stå och ricka kan det vara bra att veta.
 
ion skrev:
E...
Ett tips jag fick av en gammal rörläggare var att sätta stolen i gips...Skulle man i framtiden behöva ta bort stolen är det inga problem, gips limmar inte...
Men men men...

Vitsen med silikon är ju att man limmar fast stolen i stället för att borra hål i golvet och skruva.

Hur gammal var rörläggaren?
 
Hehe, jag har råkat ut för ställen där man lagt en klick betong på golvet och ställt stolen i det. Sen har man virat ståltråd runt skruvarna och tryckt ner dem i betongen innan den härdat. Enda sättet att få loss är att slå sönder stolen.
Jag skulle tippa på att dessa monterades på 30-40 talet, så de flesta av de rörmokarna har nog gått hädan.
 
I
KnockOnWood skrev:
Men men men...

Vitsen med silikon är ju att man limmar fast stolen i stället för att borra hål i golvet och skruva.

Hur gammal var rörläggaren?
Rörläggaren var min farfar med egen firma 50-70 talet. Jag har alltid gjort så, även om det inte behövts alltid. Silikon är mjukt, gips är hårt.
Om du väljer att limma fast en stol får du nog vara beredd på att knacka sönder den om du behöver lyfta den nån gång.
 
I
lordi skrev:
Hehe, jag har råkat ut för ställen där man lagt en klick betong på golvet och ställt stolen i det. Sen har man virat ståltråd runt skruvarna och tryckt ner dem i betongen innan den härdat. Enda sättet att få loss är att slå sönder stolen.
Jag skulle tippa på att dessa monterades på 30-40 talet, så de flesta av de rörmokarna har nog gått hädan.
Det var inte vidare smart, tror inte det var en rörläggare som gjort det, i alla fall inte min farfar.;)
 
ion skrev:
Rörläggaren var min farfar med egen firma 50-70 talet. Jag har alltid gjort så, även om det inte behövts alltid. Silikon är mjukt, gips är hårt.
Om du väljer att limma fast en stol får du nog vara beredd på att knacka sönder den om du behöver lyfta den nån gång.
All heder åt din farfar, men då fanns ju knappt silikon.

Och jodå, det går alldeles utmärkt att skära loss en stol som är silikonlimmad.
Jag har fått det gjort här hemma. Vill du ha telefonnumret till rörläggaren :)
 
I
KnockOnWood skrev:
All heder åt din farfar, men då fanns ju knappt silikon.

Och jodå, det går alldeles utmärkt att skära loss en stol som är silikonlimmad.
Jag har fått det gjort här hemma. Vill du ha telefonnumret till rörläggaren :)
Nej tack, jag kommer att fortsätta som tidigare om jag skulle behöva, varför ändra på något som fungerar. Du skriver skära bort, med vad då? Och sen ska det skrapas och rengöras, gipsen borstar man bort efter att man lyft stolen. Byggfolk har någon konstig kärlek till allt som går att klämma fram ur en tub. Vad är det nu man kallar den där latexgeggan, " snickarens räddning " , var det nog. Det är inte finish för mig, inte heller silikon där det inte behövs.
Det är möjligt att det inte fanns på hans tid men det fanns säkert annat om han hade velat limma fast stolen. Hans ställningstagande kan i o f s bero på att en stol var betydligt dyrare då än nu, alltså något man var rädd om.
 
ion skrev:
Rörläggaren var min farfar med egen firma 50-70 talet. Jag har alltid gjort så, även om det inte behövts alltid. Silikon är mjukt, gips är hårt.
Nja, är gips egentligen hårt ? :confused:

För mig är gips ett ganska poröst material och jag funderar på hur pass hygieniskt det är att ha det under en toalettstol ? :wow:

Jag menar att gips absorberar både fukt och andra trevligheter och det borde väl vara ganska svårt att hålla en hög hygiensk standard när det finns under toastolen ??
 
I
roland53 skrev:
Nja, är gips egentligen hårt ? :confused:

För mig är gips ett ganska poröst material och jag funderar på hur pass hygieniskt det är att ha det under en toalettstol ? :wow:

Jag menar att gips absorberar både fukt och andra trevligheter och det borde väl vara ganska svårt att hålla en hög hygiensk standard när det finns under toastolen ??
Jo poröst kanske men stommt/hårt.Hårdheten enligt Mohs hårdhetsskala är 2.
Sen verkar det som ni tror det ska vara som en fog runt stolen, inte så, gipsen syns inte, tycker man att man vill täta runt om med silikon kan man ju göra det men jag har de gånger jag lyft stolar aldrig sett något konstigt.
Gips kommer väl av kalk och kalk är väl inget som drar till sig gremlings? Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.