mr_bygg skrev:
Min helt ovetenskapliga erfarenhet är att de firmor jag hört bra om och de jag anlitat som jag varit nöjd med har aldrig överraskat med några dolda kostnader eller oväntade tillägg på fakturan. Så kan det helt enkelt finnas ett samband med att de firmor som sköter sig snyggt har fullt upp och därför har ett mindre behov av att smyga in "dolda" kostnader i efterhand eftersom de har en så bra beläggning att de tjänar nog på det och vet att det knappast är något de tjänar på i längden?
Jag ska erkänna att jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Men jag tror att du helt enkelt haft tur (eller varit skicklig på att bedöma firmor).

Att firmor över huvudtaget kan bete sig på ett sätt som kunder ogillar beror givetvis på att efterfrågan för tillfället är större än tillgången. Det spelar ingen roll om kunden kommer tillbaka eller inte, det finns nog med jobb ändå.
 
För mig handlar det om skäliga kostnader och slutresultat, hur de redovisas spelar mindre roll.

Har ett exempel: Skulle byta tvättmaskin och ringde en duktig elektriker vi anlitat på fastpris tidigare. Han var hos en granne och jobbade och behövde bara gå över, bytte ut vägguttaget bakom tvättmaskinen och på fakturan hade han tagit upp bilkostnad som säkert grannen också fick betala men han var bra, jag fick snabb hjälp så jag tyckte det var ok.

En rörkille däremot som kopplade in en ny radiator, som sedan läckte och som inte ringde tillbaka på flera dagar och sedan ville debitera för att åtgärda läckaget inkl. mil.. det gick jag inte med på utan vägrade betala.
 
andersmc skrev:
Jag ska erkänna att jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Men jag tror att du helt enkelt haft tur (eller varit skicklig på att bedöma firmor).

Att firmor över huvudtaget kan bete sig på ett sätt som kunder ogillar beror givetvis på att efterfrågan för tillfället är större än tillgången. Det spelar ingen roll om kunden kommer tillbaka eller inte, det finns nog med jobb ändå.
Jag kanske var otydlig men min poäng var att beläggningen är otroligt viktig för alla företag som säljer tjänster. Kan man planera så att man i stort sett har full beläggning och ständigt har en kö av kunder så tjänar man bra med pengar utan att behöva ta ut en allt för hög timpenning eller smyga in dolda kostnader för bil, höga påslag på material eller liknande oväntade avgifter. Självklart finns det firmor som utnyttjar att det är brist på hantverkare men blir det sämre tider så är jag övertygad om att de ärliga och mindre giriga firmorna kommer att lyckas bättre i alla fall om man verkar i mindre städer eller regioner där ryktet är viktigt.
 
mr_bygg skrev:
Jag kanske var otydlig men min poäng var att beläggningen är otroligt viktig för alla företag som säljer tjänster. Kan man planera så att man i stort sett har full beläggning och ständigt har en kö av kunder så tjänar man bra med pengar utan att behöva ta ut en allt för hög timpenning eller smyga in dolda kostnader för bil, höga påslag på material eller liknande oväntade avgifter. Självklart finns det firmor som utnyttjar att det är brist på hantverkare men blir det sämre tider så är jag övertygad om att de ärliga och mindre giriga firmorna kommer att lyckas bättre i alla fall om man verkar i mindre städer eller regioner där ryktet är viktigt.
Men om man har en lång kö av kunder, är det då inte lätt att ta en allt för hög timpeng, smyga in dolda kostnader och höga påslag på material för att tjäna ännu mer pengar?

Naturligtvis riskerar man att få dåligt rykte, men så länge kön av kunder är tillräckligt lång spela det ingen roll.
 
Det beror på om man vill ha återkommande kunder eller inte. De flesta hantverkarföretag jobbar helst inom ett begränsat geografiskt område (eftersom man inte vill hålla på och resa en massa), bränner man sina broar där måste man söka sig till nya områden.
 
Hantverkare som är efterfrågade brukar leverera tjänster och resultat som kunden anser vara prisvärda. Hur man sedan delar upp prissättning kan man alltid diskutera.
Är jag inte nöjd så blir det inte flera affärer.
 
andersmc skrev:
Men om man har en lång kö av kunder, är det då inte lätt att ta en allt för hög timpeng, smyga in dolda kostnader och höga påslag på material för att tjäna ännu mer pengar?
Så kan det mycket väl vara, det handlar i slutänden om vad man som företagare tror är bra på lång och kort sikt. Är man eftertraktad och gör ett bra jobb så kan man säkert ta ut en lite högre timpenning, men att öka sin vinst genom att smyga in dolda kostnader och höga materialpåslag tror jag är långsiktigt dåligt. Upplever sig kunden blåst när fakturan kommer så har man troligen en missnöjd kund oavsett hur bra själva jobbet utförts.
andersmc skrev:
Naturligtvis riskerar man att få dåligt rykte, men så länge kön av kunder är tillräckligt lång spela det ingen roll.
Nej, det är sant. Men vad händer när ryktet hinner i kapp och/eller tiderna blir sämre? Jag googlar alltid en firma jag funderar på att anlita och kommer de fram att de har missnöjda kunder för att de exempelvis kör med dolda påslag eller höga materialpåslag så går de bort direkt även om de skulle göra ett bra jobb.

Problemet för företag idag är att ett dåligt rykte sprider sig väldigt lätt på grund av internet och där blir det kvar oavsett om företaget försöker ändra strategi när kunderna blir färre.
 
Nu orkade jag inte läsa genom hela tråden men gällande servicebilsavgift så kan jag säga att jag accepterar om en rörläggare debiterar en avgift för servicebil OM han har ett bra lager i bilen på saker så inte det första han behöver göra när han kommer, är att köra till Ahlsell och handla... för då lackar jag ur !!!

Själv är jag supernoga att speca för kunder vad timpeng och körersättning är om det blir tillkommande arbeten eller om arbetet ska utföras med löpande debitering.
Hittar aldrig på några tillkommande kostnader i efterhand och skriver alltid klart och tydligt på offerterna vad som gäller och om det blir tillkommande kostnader så blir det aldrig detta förrän jag har pratat med kunden om uppkommande problem som behöver åtgärdas.

Visst... jag har en ganska hög timpeng men den inkluderar enormt mycket mer än han som ligger 100:- eller mer under mig, men sedan debiterar en jäkla massa tillkommande mindre suspekta summor på fakturan.

Problemet är att Svenssons oftast stirrar sig blind på den där jäkla timpengen och inte ser helheten vad de får förrän i efterhand och då konstaterar de att det var ett svin till hantverkare att göra en massa extradebiteringar.
Då konstateras att det hade varit billigare att ta den med lite högre timpeng trots allt. ;) :p
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu orkade jag inte läsa genom hela tråden men
BEEEEP. Fail. :x
 
Både hantverkare och kund skulle tjäna på att hantverkaren tog en högre timpenning och skippade serviceavgifter och liknande, i och med ROT-avdraget.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu orkade jag inte läsa genom hela tråden men gällande servicebilsavgift så kan jag säga att jag accepterar om en rörläggare debiterar en avgift för servicebil OM han har ett bra lager i bilen på saker så inte det första han behöver göra när han kommer, är att köra till Ahlsell och handla... för då lackar jag ur !!!

Själv är jag supernoga att speca för kunder vad timpeng och körersättning är om det blir tillkommande arbeten eller om arbetet ska utföras med löpande debitering.
Hittar aldrig på några tillkommande kostnader i efterhand och skriver alltid klart och tydligt på offerterna vad som gäller och om det blir tillkommande kostnader så blir det aldrig detta förrän jag har pratat med kunden om uppkommande problem som behöver åtgärdas.

Visst... jag har en ganska hög timpeng men den inkluderar enormt mycket mer än han som ligger 100:- eller mer under mig, men sedan debiterar en jäkla massa tillkommande mindre suspekta summor på fakturan.

Problemet är att Svenssons oftast stirrar sig blind på den där jäkla timpengen och inte ser helheten vad de får förrän i efterhand och då konstaterar de att det var ett svin till hantverkare att göra en massa extradebiteringar.
Då konstateras att det hade varit billigare att ta den med lite högre timpeng trots allt. ;) :p
Är det så konstigt egentligen? Dolda avgifter och extradebiteringar är ju ganska naturligt inget som flaggas upp innan och inget som de mindre seriösa firmorna nämner innan och kunder tror existerar. Jag vet sen tidigare att du är seriös och har begriplig debitering som kunderna uppenbarligen är nöjd med, men min fråga är att hur ska en vanlig kund förstå att följande

- Inom framförallt VVS och el så kan vissa firmor lägga å flera 100% på inköpspriset på material
- Man tar ordentligt betalt per timme för bilen
- Man vet att kunden inte har koll på allt som ska göras men man mörkar det och tar saftigt betalt i efterhand för extraarbeten.

Jag tycker det är ganska tröttsamt att skylla problemet på kunderna med argumentet att de inte förstår bättre och därför får de skylla sig själv. Per definition är en kund okunnig och förstår naturligtvis inte hur vissa försöker utnyttja den okunskapen. Skulle det vara så att alla kunder hade koll så skulle naturligtvis ingen stirra sig blind på timkostnaden utan väga in alla aspekter när man anlitar en hantverkare.

Som jag ser det så skulle alla seriösa hantverkare tjäna på en typ av reglering eller branschöverenskommelse för att försvåra den här typen av beteende som både kunder blir vansinniga på och vanliga seriösa firmor förlorar på. En väg som är enkel är att hantverksavtalet alltid ska användas vilket gör det svårt för oseriösa att blåsa sina kunder.
 
QUOTE=Mikael_L;2088312]Konstigt att det finns dom som bedriver städfirmor med 300 spänn i timdebitering och ändå har/gör allt det där du beskriver.

Men lönen till städaren är ju förstås lite lägre ... ;)[/QUOTE]

Omkostnaderna är också lite mindre när de inte ska hålla med en maskin och verktygspark för flera hundratusen och kan transportera sig i en vanlig bil och inte en stor skåpbil som är betydligt dyrare... ;)

Nerre skrev:
Vad bra, då får de in ännu mer pengar!
Kanske viss skillnad på debiterbar arbetstid och arbetstimmar men jag antar att du bara försökte göra dig lustig. ;)

hantverkare1 skrev:
Och mitt telefonnummer. Får minst 2 samtal om dagen. Håller på att bli galen
Kan bara instämma..de måste ha mitt också för fy fan vad det ökat senaste året.
Nu svarar jag bara när jag ser vem det är som ringer och i annat fall avvaktar jag att de som vill mig nåt seriöst pratar in ett meddelande så jag kan återkomma.

Freddy_kruger skrev:
Hursomhelst kan vi konstatera att dolda avgifter är något som retar kunderna.

Antingen är man tydlig eller så räknar man in utgifterna för bilen i priset!
Så gör jag i alla fall, ingen har nånsin klagat på mina fakturor...
Kan bara hålla med dig och jag har aldrig heller haft ett gnäll om något. :)

Snigla skrev:
PS - Vi funderade på att skicka en faktura tillbaka på parkeringsavgift.. 100 kr i timmen ;)
Härligt tänk.... hade nog fan gjort likadant... grisiga påslag de gjort ju.

elpaco skrev:
BEEEEP. Fail. :x
Tycker jag inte... ganska lätt att svara på frågan ändå ;)
Men nu har jag som du nog ser läst genom hela tråden eftersom det fanns tid idag. ;)
Nöjd ? :p

mr_bygg skrev:
Är det så konstigt egentligen? Dolda avgifter och extradebiteringar är ju ganska naturligt inget som flaggas upp innan och inget som de mindre seriösa firmorna nämner innan och kunder tror existerar. Jag vet sen tidigare att du är seriös och har begriplig debitering som kunderna uppenbarligen är nöjd med, men min fråga är att hur ska en vanlig kund förstå att följande

- Inom framförallt VVS och el så kan vissa firmor lägga å flera 100% på inköpspriset på material
- Man tar ordentligt betalt per timme för bilen
- Man vet att kunden inte har koll på allt som ska göras men man mörkar det och tar saftigt betalt i efterhand för extraarbeten.

Jag tycker det är ganska tröttsamt att skylla problemet på kunderna med argumentet att de inte förstår bättre och därför får de skylla sig själv. Per definition är en kund okunnig och förstår naturligtvis inte hur vissa försöker utnyttja den okunskapen. Skulle det vara så att alla kunder hade koll så skulle naturligtvis ingen stirra sig blind på timkostnaden utan väga in alla aspekter när man anlitar en hantverkare.

Som jag ser det så skulle alla seriösa hantverkare tjäna på en typ av reglering eller branschöverenskommelse för att försvåra den här typen av beteende som både kunder blir vansinniga på och vanliga seriösa firmor förlorar på. En väg som är enkel är att hantverksavtalet alltid ska användas vilket gör det svårt för oseriösa att blåsa sina kunder.
Skriftliga överenskommelser är det enda rätta för då slipper man diskussioner och problem.

Jag gör i pirncip inte ett enda jobb utan att det finns någon form av skriftlig ök först.
I normalfallen en enkel och lättförståelig offert men är det något snabbjobb så brukar det bli några rader på mail där sådana här saker framkommer och då är både jag och kunden med på vad som gäller och inga problem uppkommer vid faktureringen heller. ;)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker jag inte... ganska lätt att svara på frågan ändå ;)
Det är inte det som är poängen. Det här är ett diskussionsforum, och det är väl ganska ignorant att inte bry sig om att läsa vad andra tycker innan dig.
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Mikael_L skrev:
Konstigt att det finns dom som bedriver städfirmor med 300 spänn i timdebitering och ändå har/gör allt det där du beskriver.
Men lönen till städaren är ju förstås lite lägre ... ;)

Omkostnaderna är också lite mindre när de inte ska hålla med en maskin och verktygspark för flera hundratusen och kan transportera sig i en vanlig bil och inte en stor skåpbil som är betydligt dyrare... ;)
Ja har man verktygspark för flera hundratusen så bör det synas en del på timpenningen.
Men vi snackar ju om hantverkare i denna tråd. Du har tiodubblat kostnaden för verktygsparken,

Låt mig gissa, du har själv verktyg för ca 40'. Och du omsätter själva verktygparken i snitt på ca 5 år, men förbrukningsartiklarna såsom sågklingor m.m. betydligt mer frekvent.
 
40 000 får man inte en komplett utrustning verktyg till en snickare för.

I min bil finns:
Klyvsåg med vagn ca 12 000 kr
Kapsåg med bord ca 6 000 kr
Sänksåg med 2 skenor ca 5 000 kr
Dammsugare ca 3 000 kr
Överhandsfräs ca 5 000 kr
Cirkelsåg ca 2 000 kr
Tigersåg ca 3 000 kr
Sticksåg ca 2 000 kr
Multimaskin ca 2 000 kr
Borrhammare ca 2 500 kr
Skruvdragare+slagskruvdragare 18v ca 3 500 kr
Liten dragare ca 2 500 kr
Skruvautomat ca 3 000 kr
Laser ca 3 000 kr
Kompressor samt 3 olika pistoler ca 10 000 kr
2 olika slipmaskiner ca 4 000 kr
Mft-bord ca 5 000 kr
Trappstege och vanlig stege ca 3 000 kr
Handverktyg ett antal tusenlappar, förmodligen mer än man tror.

Olika vattenpass, tvingar, kablar, slangar osv, 1000-lapparna rinner lätt iväg här.
Klingor, sågblad, borr, bits, skruv, spik, plugg osv, även här ringer 1000-lapparna iväg.

Känner att jag glömt en hel del här med det står still i huvudet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.