Hej.

Vet inte vad jag sa ta mig till.


Vi köpte en bostadsrätt ett parhus och flyttade in.


Har bott här i 5 veckor nu.


Och parhuset visade sig ha massa skadedjur.

Vi frågade ägarna flera gånger om de haft problem med några kryp i huset eftersom jag tidigare har haft problem med skadedjur och får ångest för småkryp.

Lägenheten vi bodde i innan hade insekter som jag led väldigt av.
I 5 månader hade vi insekter som kröp runt som kom utifrån genom otäta väggar och fönster, Hade i sängen nästan varje kväll i 1 månads tid.
Anticimex kunde inte göra så mycket.
Stod inte ut och flyttade från lägenheten.


Så vi hittade och köpte ett bostadsrättsparhus som vi tyckte var perfekt.


Ägarna sa att de inte hade haft några problem med djur utom myror ute.
Vi undersökte själva i huset och tyckte det verka va okej. (dvs såg inget misstänkt)


2 dagar efter att vi flyttat in upptäcker jag att det kryper på väggen i sovrummet. Tittar närmare och ser att det är en dammlus.
upptäcker att tapeten sitter löst på många ställen och drar i dom och det sitter dammlöss bakom tapeterna i hela rummet.

Vi tar bort golvlister på undervåningen för att ta dit golvslipare och slipa golvet.
Massa dammlöss och bakom. Upptäcker också silverfiskar.
Vi sprutar med Radar .
Då kommer ännu mer silverfiskar fram.
Särskilt i sovrummet där vi tar ca 5-10 om dagen. Kryper silverfisk i sängen 3 nätter. En natt kryper den över min hand. Får panik.


Upptäcker att det finns dammlöss i alla rum längs golvlisterna.

Sen det värsta djuret.
Jag ser efter ca 1 1/2 vecka några larver i köksskåpet, tor de kommer från mitt ris. städar.
Dan därpå ser jag några till i ett annat skåp. Drar ut diskmaskin och spis och tar loss lösa golvplankor som ligger under. Hundratals larvskal och larver, dan därpå upptäcker jag larver under diskbänken.
Hela köket är fullt av dessa larver, under och i håligheter i skåpstommar och i trägolvet (mellan Tarkett/plankorna)


Öppnar köksfläkten, massa flott och fläskängerbaggar i.


Hela fläkten ryker och köper en ny.


70-tals hus på betongplatta. Skåpstommarna i köket är original dvs
gammalt kök.


Troligen fläskängerlarver i alla springor och i golvplankorna.


Får enorm ångest ,är så äckligt. Vill inte laga mat i köket, vill/kan inte ens vara här. Känner bara att livet suger totalt nu.

Om man ska få bort larverna måste man nog riva ut hela köket, räcker inte med att spruta.
Vad ska vi göra?
Skulle vilja reklamera hela köpet, flytta imorgon om jag kunde.

Vet inte vad vi har för rättigheter, om vi kan få nedsättning av priset.
Vi budade upp bostadsrättshuset med nästan 380 000 kr från utgångspris och ångrar oss
förskräckligt. Om vi vetat detta hade vi aldrig köpt det.
Och djuren var väl dolda.
De förra ägarna måste ha vetat om problemet och ljugit för oss när vi fråga o skadedjur.

Vem man ska kontakta för att få hjälp?


Anticimex kommer imorgon. tror inte da kan göra så mycket åt köket.

Larverna i köket ligger gömda under skåpen så det kommer inte
hjälpa att spruta längs golvlister och i skåpen.


Vill bara sälja och flytta men kan ju inte sälja parhuset i nuvarande skick.
Om vi river ut köket och gör om och säljer förlorar vi säkert ännu mer pengar för vi får nog inte igen kostnaden för köket.

Vi måste ju isåfall lägga utgångspris vad vi köpte det för, plus mäklararvode + kök+ golvlipning, tapeter/färg.

Vi är totalt förtvivlade nu.
Vill bara bort härifrån


Vad ska vi göra?

/Helle
 
O
Frågan är om småkryp räknas som dolt fel...
Jag är långt ifrån säker...
 
Dolt fel finns väl inte då detta gäller bf!?
 
harry73
Har ni fuktproblem? Kanske pga köksfläkten som fungerade dåligt pga fett, läckande avlopp i köket e.d. Hur ser badrummet ut?

Ny badrum och kök borde höja husets värdet.
 
Välkommen till forumet.

Villaförsäkringar täcker ju skadedjur. Borde inte hemförsäkringar för bostadsrätt, alt bostadsrättsföreningens försäkring, täcka det? Isåfall tycker jag att ni ska ta en diskussion med försäkringsbolaget och förklara läget och låta dem lösa problemen.
 
Avloppet läcker ej.
Badrummet och extra toaletten är renoverade med kakel och
golvvärme.
Ventilationen fungerar dåligt. Självdrag för få luftintag så där måste bostadsrättsföreningen göra något,
Dammlössen kanske i viss mån kan uppkomma pga av dålig ventilation men inte larverna i köket.
Bostadsrättsföreningen har avtal med Anticimex men de kan inte göra annat än spruta gift
vilket inte hjälper när de finns under skåp, i håligheter i skåp,
mellan och under golvplankor, i isolering i i diskmaskin och i botten på
Spisen
 
O
Tja... bryter man bort listerna så hjälper det väldigt mycket! Gör man det försiktigt så borde man kunna sätta dit dom igen utan större problem...
De borde ha långtidsverkande gift...
 
harry73
Fläskängare lever på matrester tror jag,så där är det städning som gäller
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Staffans2000
"De förra ägarna måste ha vetat om problemet och ljugit för oss när vi fråga o skadedjur."

Det är inte alls säkert. Den förre ägaren kanske ansåg att det var helt normalt att det fanns en och annan insekt i huset, och sålunda inte tänkte på det när ni frågade.

Vänliga hälsningar.
Staffan
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Du skriver att du hade problem med djur i förra lägenheten också.

Det är inte helt uteslutet att du flyttat med dig problemet genom att möbler, mat, mattor mm som flyttats med där skadedjuren kan ha dolt sig.

Därför är det inte säkert att förra ägarna upplevt problem.

Mot detta talar att det du beskriver som omfattande skadedjursangrepp redan efter 2 dagar i brf.

Något dolt fel kan nog svårligen hävdas, då man som minimum bör kolla städning av lägenheten innan inflyttning.

Om man lätt kan se skadedjuren efter inflyttning så borde det inte heller vara svårt att se dom innan inflyttning.

Man har som köpare undersökningsplikt.

Icke desto mindre så är situationen obehaglig, och i andra sammanhang har Anticimex dåligt rykte här på BH, men när det gäller skadedjursbekämpning så uppfattar jag dom som proffs. :(
 
Roland
Finns inte en chans att vi fått med oss skadedjur.
Vi hade en helt annan sorts djur i förra lägenheten hoppstjärtar som kom utifrån.
Äger inga mattor.
Men vi ville inte riskera att få med oss ett enda djur så vi gick igenom allt noga, dammsög, tvätta alla kläder och textilier, slängde en hel del.
La saker i frysen och packa allt i plastlådor med tejp runt och kläder i vacumsug påsar.
Köpte dessutom nya sängar på Ikea.
Hade bara flyttat hit sängarna och lite kläder första nätterna när vi uppräckte dammlössen som kröp fram bakom tapeterna.
Var väldigt svårt att se något av dessa
djur på visning eller undersökning då de var väl dolda.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Staffan och Roland
Larverna i köket såg man inte när vi kollat om städbolaget städat.
De dök upp nån i taget efter ett par dagar.
Sen drog vi fram diskmaskin och tog bort plankor under,slet loss lister och täckplattor på golvsocklar och väggar.
Och hittade hundratals larvskal och larver.
Sååå äckligt.
Hur skitigt har de haft det.
Av mängden drar jag slutsatsen att det kan inte ha undgått de förra ägarna. De måste ha sett många larver.
 
Har jag några rättigheter?
Kan jag kräva nedsättning på priset?
Vi buda ju upp 380 000 kr.
Ska jag prata med mäklaren eller med de förra ägarna direkt. De har köpt ett hus 50 meter från oss.

Vad gäller undersökningsplikt så kunde vi inte sett det. Vi drog ju loss tapetbitar, bände loss täckskivor och golvplankor för att se dvs demolerade en del. Det kan man ju inte göra innan köp.
Nu måste det tapetseras om och lagas i köket. Men jag vill riva ut hela köket.
 
Gäller begreppet "Dolt fel" även bostadsrätt?
 
Nej dolt fel gäller inte för bostadsrätt däremot finns liknande reklamationsrätt i köplagen.

Just i detta fall är jag något tveksam om du har särskilt mycket att hämta.

Första steget är oavsett vilket att utreda omfattningen och skriftligt få utlåtande från expertis som ger åtgärdsplan som de även är villiga att vittna om.

En subjektiv bedömning från köpare som dömer ut utrymme kommer inte leda långt.

Så börja med att låta en saneringsfirma utreda och ge er en bedömning om åtgärd.

Sedan får du ursäkta mig Helle men ni har haft otroligt mycket otur med skadedjur om man läser era tidigare trådar. Subjektiv bedömning av hur något är äckligt kommer inte innebära att ni vid ev rättegångsprocess tilldöms ersättning. Det kan vara så att det du upplever som jätteproblem inte andra håller med om och därför påpekar inte säljare detta.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.